وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

گروه فناوری- محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی که صبح روز گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد حضور یافت و به پرسش‌های رضا رشیدپور پاسخ داد. در این میان برخی از پاسخ‌های وی به نظر قانع‌کننده نبود مانند دلیل گرانی موبایل. وی در این رابطه اعلام کرد دلیل گرانی موبایل ارتباطی به طرح رجیستری نداشته و به خاطر افزایش نرخ ارز و عدم ترخیص 700 هزار گوشی وارد شده به کشور است.
البته طرح رجیستری بسیار موفق بوده و ارتباطی با گرانی موبایل ندارد اما طبق شفاف‌سازی‌های انجام شده از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، 40 شرکت واردکننده موبایل ارز دولتی دریافت کرده‌اند و محصولات خود را با احتساب قیمت ارز آزاد ارزش‌گذاری کرده‌اند. این امر تخلف بوده و اکنون 16 نفر از این واردکنندگان دستگیر شده‌اند، بنابراین پس از اینکه تعیین شد چنین تخلفی رخ داده باید موبایل‌ها با ارز دولتی قیمت‌گذاری شوند. البته وزیر جوان عنوان می‌کند که دیگر بانک مرکزی به واردکنندگان موبایل ارز دولتی تخصیص نداده اما در سال جدید همواره قیمت گوشی‌ها با ارز آزاد ارزشگذاری شده‌ این در حالی است که برای بسیاری از گوشی‌های وارد شده که برخی از آنها در گمرک در انتظار ترخیص هستند ارز دولتی ارائه شده است. در این میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدامات بسیار مثبتی مانند شفاف‌سازی، طرح رجیستری و از میان بردن قاچاق موبایل و دولت الکترونیک را انجام داده اما اقدامی برای ساماندهی بازار موبایل و تثبیت و کاهش قیمت گوشی‌های هوشمند انجام نداده است. این در حالی است که اگرچه گوشی‌های هوشمند کالای اساسی محسوب نمی‌شوند اما زندگی بسیاری از مردم به آنها وابسته است. از سوی دیگر تداوم فعالیت استار‌ت‌آپ‌ها، بازی‌سازان ایرانی که بیش از 90 درصد از بازی‌های خود را برای موبایل‌های هوشمند می‌سازند و موبایل‌فروشان به گوشی‌های هوشمند وابسته است، بنابراین فروش و رونق بازار موبایل برای بسیاری از فعالان اقتصادی مهم و اساسی به شمار می‌رود. اگرچه برای واردات موبایل دیگر ارز دولتی اختصاص نخواهد یافت اما همان موبایل‌هایی که با ارز دولتی وارد کشور شدند نیز با قیمت ارز دولتی فروخته نشدند و به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات الزامی برای فروش موبایل‌ها با قیمت ارز دولتی نداشته است. به هر روی مشکل، تنها افزایش قیمت موبایل‌های هوشمند نیست بلکه مشکل اصلی نوسان قیمت این محصولات است؛ امری که باز هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به راحتی از آن می‌گذرد. ضمن اینکه دو ماه قبل آذری‌جهرمی وعده داده بود تا 10 روز آینده قیمت موبایل‌ها کاهش خواهد داشت، اتفاقی که هرگز نیفتاد و مانند دیگر وعده‌های دولت تدبیر و امید کاملا برعکس شد؛ قیمت موبایل‌ها روند صعودی خود را حفظ کرد. اکنون نیز وزیر جوان به راحتی عنوان می‌کند قیمت موبایل کاهش نخواهد یافت چراکه قیمت ارز بالا رفته و با اینکه گوشی‌های هوشمند بیش از سال‌های گذشته وارد کشور شده‌اند اما به دلیل ترخیص نشدن 700 هزار دستگاه گوشی هوشمند از گمرک، این محصولات هنوز وارد بازار نشده‌اند. با این همه باز هم شفاف‌سازی و صراحت وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات گام مثبتی در مبارزه با فساد اقتصادی بود.
افزایش ارز و نبود کالا در بازار
محمد جواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه حالا خورشید که صبح روز گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد با تاکید بر گران شدن قیمت گوشی به دلیل افزایش قیمت دلار، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۲۰ هزار دستگاه موبایل توقیف شده که ۱۲۰ هزار مورد آن توقیف قضایی و ۶۰۰ هزار مورد نیز در بخش گمرک است. اما افزایش قیمت گوشی دو دلیل دارد؛ نخست افزایش نرخ ارز و دوم نبود کالا در بازار. برخی می‌گویند رجیستری واردات گوشی را کاهش داد اما براساس آمار می‌گویم که پس از رجیستری، گوشی بیشتری به کشور وارد شده است. 3/1 میلیون واردات گوشی داشتیم اکنون به دو میلیون رسیده است.


وزیر ارتباطات با بیان اینکه قبل از اجرای طرح رجیستری، ۹۵ درصد تلفن همراه به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شد که امروز این قاچاق را نداریم، افزود: در بازار موبایل، فقط بخش مقابله با قاچاق بر عهده وزارت ارتباطات بوده و کنترل قیمت وظیفه ما نیست. گوشی 5/3 میلیونی در حال حاضر 5/8 میلیون شده و عده‌ای اصرار دارند بگویند به خاطر طرح رجیستری است، در حالی که هیچ ربطی ندارد و این پروژه تخریب طرح ضد قاچاق است چون عده‌ای از آن نفع می‌برند.
وی با بیان اینکه برخی ارز ۴۲۰۰ را گرفتند و گوشی‌ها را گران فروختند، گفت: کمیته‌ای برای مقابله با تحریم‌ها تشکیل دادیم و به شرکت‌ها گفتیم پیش از اینکه تحریم‌ها شروع شود، خریدهایشان را انجام دهند که دچار مشکل نشوند. اما من به عنوان وزیر ارتباطات نتوانستم برای اپراتورها ارز بگیرم، برخی چطور توانستند برای واردات آیفون ارز بگیرند؟ مدیرعامل شرکتی نوپا از واردکنندگان موبایل را گرفته‌اند که آن فرد مدیرعامل واقعی آن شرکت نیست. فردی را که گرفته‌اند اصلا فعالیت اقتصادی و سابقه‌ای در مالیات ندارد.
تخصیص ارز به واردکنندگان موبایل ربطی به وزارت ارتباطات ندارد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اختصاص ارز به واردکنندگان در عهده اختیارات وزارت ارتباطات نیست و حتی کنترل قیمت گوشی به ما ارتباطی ندارد. ما مدیریت پروژه مقابله با قاچاق را انجام می‌دهیم. حل مشکل اشتغال با مسوول اشتغال است و با این الفاظ نباید مبارزه با قاچاق را زیر سوال برد. البته وزارت صمت برای شفاف‌سازی زحمات زیادی کشیده و در دولت الکترونیکی پیشرو است.
سخن آخر
با وجود تمام شفاف‌سازی‌ها و تلاش آذری‌جهرمی برای مبارزه با فساد اقتصادی، در برنامه حالا خورشید آب پاکی را روی دست مصرف‌کنندگان ریخت که با وجود گرانی ارز نباید انتظار ارزان‌تر شدن قیمت موبایل‌های هوشمند را داشته باشند. این تحلیل اگرچه اشتباه نیست اما پرسش اینجاست که دلیل اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این وعده می‌داد قیمت گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر می‌شود چیست؟ چرا تاکنون نمی‌گفت که امیدی به ارزان شدن قیمت موبایل هوشمند نیست؟ گوشی هوشمند امروزه با زندگی بیش از 40 میلیون نفر کاربر در ایران پیوند‌ خورده است و نمایشگاه عکس «همه جا در دسترس» بیانگر آن است که استفاده از آن به روستاها و مردم عشایر نیز سرایت کرده است؛ مردمی که به هیچ‌وجه نمی‌توانند 10 میلیون تومان برای یک گوشی خوب هزینه کنند.