این روزها، پارلمان شهر تب دارد

آرمان:‌ حال شورای شهر خوب نیست؛ حتی ساختمان خیابان بهشت هم نتوانست برای خوب ماندن حال 21 عضو شورای شهر تهران پادرمیانی کند تا آرامش بر پارلمان شهری حکمفرما باشد. این روزها اعضای شورای شهر و شهرداری با دو مساله جدی مواجه هستند؛ یکی از این موضوعات اجرای قانون بازنشستگان و دیگری احضار اعضای شورای شهر به دستگاه قضائی است.
نامه هاشمی به وزیر کشور
رئیس شورای شهر در واکنش به اظهاراتی در خصوص اینکه شهردار تهران مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان می‌شود، گفت: «در این خصوص ما از وزارت کشور استعلام می‌گیریم و روال قانونی را طی می‌کنیم.» محسن هاشمی در پاسخ به این پرسش که با تصویب اصلاحیه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان آیا شهردار تهران تغییر خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: «دراین خصوص آقای افشانی نیز در جلسه یکشنبه توضیحاتی دادند و اعلام کرد که تابع قانون بوده ولی انتظار می‌رود که قانون درست تفسیر شود. در جلسه یکشنبه حتی آقای‌افشانی اعلام کردند که تا مشخص شدن وضعیتش تا آخرین لحظه به صورت جدی فعالیت خود را ادامه خواهد داد.» رئیس شورای شهر تهران درمورد نامه‌اش به وزیر کشور درخصوص تعیین تکلیف وضعیت شهردار تهران افزود: متن از طرف کمیته منابع انسانی شورا و کمیسیون حقوقی شورا تهیه شده که این متن را به من دادند و من نیز اصلاحاتی انجام داده و به آنها برگرداندم و نهایتا مجددا متن اصلاح شده را به من دادند تا امضا کنم و برای وزیر کشور بفرستم، اما رئیس کمیسیون حقوقی به من گفت که دوباره برای تکمیل، نامه را به او بدهم و قرار است تکمیل شود و این نامه را امضا کنم و برای وزیر کشور بفرستم. محسن هاشمی درمورد گزینه‌های احتمالی شهردار تهران تاکید کرد: کسی در شورا فکر نمی‌کند که افشانی رفتنی است و نامی از افراد جایگزین نشنیده‌ام‌. وی در پاسخ به این سوال که آیا شما برای سومین بار کاندیدای شهرداری تهران می‌شوید یا نه گفت: افراد که کاندیدا نمی‌شوند بلکه از آنها خواسته می‌شود و از من نخواستند. وی درمورد شمولیت شهردار تهران در قانون منع به کارگیری بازنشستگان و موضع شورای شهر خاطرنشان کرد: هیچ تغییری در موضع ما درمورد ماندن شهردار و ثبات مدیریتی ایجاد نشده و ما اعضای شورای شهر تلاش می‌کنیم تا تفسیر قانون به نفع ماندن افشانی در شورای شهر باشد. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه همان طور که در مصاحبه اخیر مقامات آمده است، وظیفه وزارت کشور است که احکام ما را با قانون تطبیق دهد، اظهار کرد: ما علاقه‌مند هستیم که شهردار تهران در سمت خود باقی بماند و کار را ادامه دهد، مگر اینکه مراکز ذی‌صلاح به صورت کتبی و نه مصاحبه و نه نقل قول از سوی خبرنگاران به ما بگویند که فعالیت شهردار تهران برخلاف قانون است و آن موقع ما هم پاسخ نامه را کتبا خواهیم داد و درنهایت استفساریه خواهیم کرد. وی با بیان اینکه وقتی که قانون ابلاغ شود می‌توانیم از طریق اداره کل حقوقی دولت و همچنین دیوان محاسبات سوال بپرسیم و اگر اختلاف نظری بین این دو بود نهایتا می‌توان استفساریه گرفت، افزود: در قانون نامی از سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری برده نشده است.
خداحافظی ۲۰۰ بازنشسته


از سوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان به لزوم جایگزینی این افراد با جوانان تاکید کرد و گفت: باید ۵۰ درصد جایگزین‌های بازنشستگان، جوانان باشند. مجید فراهانی پس از استماع طرح یک فوریت الزام شهرداری به انتصاب جوانان در پست‌های مدیریتی با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان به لزوم جایگزینی این افراد با جوانان تاکید کرد. وی در این خصوص اظهار کرد: با توجه به اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان مطرح است، اقداماتی در این خصوص صورت گرفته اما شهرداری‌ها ذیل این قانون تعریف شده‌اند و بدین ترتیب فهرستی از بازنشستگان توسط شهردار محترم به اعضای شورا ارسال شده است. رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: بدین ترتیب حدود ۱۷۰۰ نفر در کل کشور و مشخصا حدود ۲۰۰ نفر در ۴۳ شرکت و سازمان شهرداری و ۲۲ منطقه و معاونت مشمول این قانون می‌شوند و شهردار محترم درصدد جایگزینی است و در یک مقطع دو ماهه فرصت داریم که این ۲۰۰ نفر را جایگزین کنیم. فراهانی بیان کرد: اهمیت و ضرورت این فوریت در این است که باید الزام داشته باشیم تا حداقل ۵۰ درصد این ۲۰۰ نفر از میان جوانان باشند. گفتنی است این طرح با ۱۴ موافق به تصویب شورای شهر تهران رسید.
احضاریه‌ها
چالش دیگر شهرداری تهران درباره احضار اعضای شورای شهر است؛ تا پیش از این کمتر فردی در جامعه از این احضارها خبر داشت و بیشتر موضوعات قضائی مرتبط به شوراها به اعضای این نهاد شهری در شهرهایی مانند بابل و کرمانشاه و غیره باز می‌گشت، اما دیروز محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران پرده از آنچه برداشت که در بهشت در جریان است. رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: ناراحت هستم که شنیده‌ام سیدمحمود میرلوحی یکی از اعضای شورای شهر به دلیل مصاحبه‌ای احضار شدند، اما با این حال از ایشان گلایه دارم که یادداشت من را در کتابچه عملکرد شورای شهر در سال اول سانسور کردند. وی با بیان اینکه ما به دیگران به دلیل حذف و سانسور گلایه می‌کنیم، اما حالا خودمان مطالب را سانسور می‌کنیم، گفت: البته از محسن هاشمی هم گلایه دارم که با وجود اطلاع از موضوع، باز هم اجازه دادند که این مطلب سانسور شده چاپ شود، هر چند که آقای هاشمی، شما که هر بلایی سرتان بیاورند صدایتان در نمی‌آید، اما بهتر بود متن بدون سانسور من چاپ می‌شد تا مجبور نباشم در نطقی مطالب سانسور شده را اعلام کنم. پس از آن بود که رئیس شورای شهر درباره احضارها توضیح داد. محسن هاشمی درباره احضار میرلوحی در پی یکی از مصاحبه‌هایش اظهار کرد: در طول یکسال اخیر اعضای شورا به دلیل مصاحبه‌های خود به قوه قضائیه احضار شده‌اند که یا براساس شکایت بوده و یا برخی نیز توسط دادستان احضار شده‌اند که البته به نظر می‌رسد احضار آقای میرلوحی از نوع شکایت بوده است. وی با بیان اینکه اعضای شورا نگران هستند، چراکه به نظر می‌رسد تعداد احضارها بیش از اندازه بوده و به وضعیت نظارتی آنها لطمه می‌زند، گفت: شمارشی از احضارها در یکسال اخیر ندارم، اما تعداد قابل ملاحظه‌ای است.