دلواپسان هجمه به «ناطق» را رها نمي‌كنند

آرمان- مطهره شفیعی: باز هم نوبت شیخ نور شد تا سیبل هجمه دلواپسان شود؛ دلواپسانی که تا پیش از این هرگاه سوژه برای هجمه به اعتدالیون و اصلاح‌طلبان نداشتند به اتهام زنی علیه ناطق نوری می‌پردازند. به عنوان نمونه روزنامه دلواپسان در دی 95 یعنی چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری نوشت‌: «افراطیون مدعی اصلاحات مشغول عملیات فریب با ناطق نوری هستند» و در متن این گزارش هدفمند آوردند:‌ «این طیف زمانی مقابل مجلس پنجم شعار می‌دادند «مجلس زوری نمی‌خوایم- ناطق نوری نمی‌خوایم»، اما پس از فوت آقای هاشمی، چنین القا می‌کنند که مایلند وی را جای هاشمی بگذارند تا میان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان و -جدا شده‌های اصولگرایی- شیخوخیت کنند. این خط طی روزهای اخیر از سوی روزنامه‌های اصلاح‌طلب به عنوان محور مشترک القا شده است» یا مشرق دیگر رسانه دلواپس نوشته بود: ‌«ناطق نوری که روزگاری رقیب رئیس‌ دولت اصلاحات بود و در آن دوره اصلاح‌طلبان وی را نماینده طالبان و افراطی می‌نامیدند امروز از سوی همین جریان به «شیخ نور» شهرت یافته است. وی که تجربه این نوع پروپاگاندای خبری علیه خود را دارد در کتاب خاطراتش درباره رقابت در انتخابات سال ۷۶ اینگونه می‌نویسد: جنگ روانی علیه من بسیار شدید بود و متاسفانه کسی هم اینها را پیگیری نکرد. بیشترین تهمت‌ها به من زده شد و انعکاس آن به این صورت بود که دیگران خیلی مظلوم واقع شدند. مثلا اینکه اگر فلانی بیاید، مثل طالبان عمل می‌کند. آنها با تبلیغات خود فرصت فکر کردن و اندیشیدن را از مردم گرفتند که این از مصادیق استثمار فکری است. این را اختناق می‌گویند، این ضد آزادی است که با بمباران تبلیغاتی جلوی فکر مردم را بگیرند، اصلا از آنها آزادی فکر را گرفتند و افکار مردم را به یک سو کانالیزه کردند. به قدری علیه من تبلیغ بود که مردم فکر نکردند، این آقای ناطق یک دفعه و از یک جای ناشناخته نیامده، این همان ناطقی است که مجلس را اداره می‌کند؛ اصلا کسی در مدیریت ایشان حرف ندارد؛ اگر بنا بود طالبان باشد در اداره مجلس و در تصویب قوانین و مصوبات با شیوه طالبان عمل می‌کرد یا زمانی که وزیر کشور بود یک عده در خیابان‌ها زن و بچه مردم را می‌زدند. مقابل آنها نمی‌ایستاد که مملکت نباید هرج و مرج باشد». دلواپسان غافل از آن هستند که ناطق نوری و اصلاح‌طلبان در ایثار و از خودگذشتگی برای تحقق منافع ملی اشتراک دارند و در این مسیر ائتلافی نانوشته هست که از آن تبعیت می‌کنند. این دلواپسان بسیار کوشیدند تا میان ناطق نوری و اصلاح‌طلبان تفرقه و شکاف ایجاد کنند اما موفقیتی به‌دست نیاوردند.
ناکامان شکاف‌افکنان
اکنون این ناکامان شکاف‌افکنی میان اصلاح‌طلبان و شیخ اهل نور، به خانواده او گیر داده‌اند و ادعاهایی را مطرح می‌کنند مانند دیروز که عباس آخوندی باجناق ناطق نوری در سیبل دلواپسان قرار گرفت، نماینده تبریز در مجلس گفت: ‌آقای ناطق نوری به ما پیام داده هزینه آخوندی برای ما زیاده شده و نمایندگان دیگر خودشان می‌دانند چه کار کنند. محمد علیرضابیگی با انتقاد از عملکرد وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در طول وزارت آقای آخوندی شاهد جان باختن ده‌ها نفر از هموطنان‌مان در قطار تبریز-مشهد و سانحه هوایی تهران-یاسوج بودیم و مردم ما علاوه بر این مشکلات زیادی هم در حوزه مسکن متحمل شدند فقط به خاطر اینکه سهم یک آقایی در کابینه ادا شود. وی با بیان اینکه هر یک از وزرا در کابینه سهم یکی از آقایان هستند، اظهار کرد: عباس آخوندی وزیر راه در کابینه سهم آقای علی‌اکبر ناطق‌نوری و از حمایت وی برخوردار و بهره‌مند است. نماینده تبریز در مجلس اظهارکرد: نکته جالب اینجاست که آقای ناطق‌نوری به ما پیام داده است که آقای آخوندی هزینه‌اش برای ما زیاد شده و دیگر ما از وی حمایتی نداریم؛ خود دانید. وی اضافه کرد:«جمعی از نمایندگان در نامه‌‌ای از رئیس‌جمهور خواسته‌اند عباس آخوندی وزیر راه را کنار بگذارد. نمایندگان در این نامه عنوان کردند با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی نسبت به مطالبات مردم در حوزه مسکن بی‌توجه است دولت خود وزیر را برکنار کند.» یک نماینده دلواپس در برنامه‌ای، همچون بیگی به انتقاد از وزیر راه در زیر چتر ناطق نوری پرداخته است. نماینده شاهین‌شهر در مجلس گفت: ناطق نوری عنوان کرده که دیگر از عباس آخوندی حمایت نخواهد کرد. حسینعلی حاجی دلیگانی تاکید کرد: علی اکبر ناطق نوری در پیغامی به رئیس‌جمهور عنوان کرده که دیگر از عباس آخوندی با عنوان وزیر راه و شهرسازی حمایت نخواهد کرد و خبر این پیغام‌ها به نمایندگان مجلس هم رسیده است. وی افزود: ناطق نوری گفته که رئیس‌جمهور هر تصمیمی که می‌خواهد درخصوص وزیر راه و شهرسازی اتخاذ کند. نماینده مجلس با اشاره به پیگیری استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس تصریح کرد: عملکرد آقای آخوندی به صورتی بوده که دیگر جای دفاعی باقی نمی‌ماند؛ مردم امروز بسیار از وضعیت مسکن گلایه دارند و وزارتخانه تحت امر وزیر هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهد.
تکذیب دخالت ناطق


ساعتی از انتشار اظهارات فوق نگذشته بود که دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین ناطق نوری هرگونه اظهار نظری مبنی بر ورود ایشان به عزل و انتصابات در دولت را رد کرد. به دنبال اظهار نظر برخی افراد مبنی بر نقش ناطق نوری در انتصاب وزرا، دفتر وی در اطلاعیه‌ای ضمن خلاف واقع دانستن این شایعات گفت: ناطق نوری از ابتدای شکل‌گیری دولت یازدهم تاکنون صرفا نظرات و مشورت‌های خود را درخصوص موضوعات راهبردی مطرح می‌کردند و اساسا هیچ توصیه و سفارشی چه ایجابی و چه سلبی درخصوص افراد نداشته‌اند و این موضوع را از اختیارات رئیس جمهور محترم و رأی مجلس شورای اسلامی می‌دانند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: ایشان معتقدند انتخاب و انتصاب مسئولان و مقامات باید بر اساس شایستگی و توانمندی‌ها صورت گیرد و شیوه توصیه و سفارش در جامعه رو به توسعه منسوخ شده است. در پایان این اطلاعیه تاکید شده است: ضرورت دارد در اظهار نظر و بیان مواضع، تقوا و اخلاق اسلامی در نسبت دادن مطالب به دیگران رعایت شود.