نطق محكم روحاني كم نظير بود

آرمان- آزاده رحیمی: سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد. سخنرانی برتری که مواضع تند و ناعادلانه ترامپ را زیر سوال برد و اهداف مشاوران او را در کاخ سفید در موضع ضعف قرار داد. این سخنرانی که به تعبیر برخی تحلیلگران یکی از بهترین نطق‎های رئیس‎جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل طی چهاردهه گذشته بوده است، بازتاب‎های زیادی در بین سران کشورها و افکار عمومی جهان داشته است. هر چند سخنان ترامپ به نوعی تکرار یاوه‎گویی‎های آمریکا علیه ایران بود، ولی مساله‎ای که برای ایران مهم است، تحریم‎های اقتصادی آمریکاست که مرحله دوم آن نیز از آبان سال‌جاری شروع می‎شود. این مساله به گفته برخی تحلیلگران، درآبان اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد، چون آمریکا از تمام توان خود برای فشار بر ایران و مردم ایران استفاده کرده است. در این ارتباط «آرمان» با احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‎طلب به گفت‌وگو پرداخت که می‎خوانید.
سخنرانی آقای رئیس‎جمهور را در مجمع عمومی چگونه ارزیابی می‎کنید؟ به طور کلی آیا می‎توان این سخنرانی را برای ایران و همچنین در افکار عمومی مثبت تلقی کرد؟
در تاریخ چهار دهه جمهوری اسلامی ایران، هیچ زمانی به این اندازه به لحاظ دیپلماتیک، در موضع برتر نبودیم. این مساله بسیار مهم است که توجه کنیم. متاسفانه برخی در داخل، فقط به نقطه ضعف‎ها توجه می‎کنند. در ایران در برخی زمینه‎ها، برای مثال از لحاظ فشارهای اقتصادی آمریکا، اتفاقاتی رخ می‎دهد که نمی‎توان اقدام متقابل انجام داد. بنابراین در هر صورت، کار برای ایران سخت می‎شود ولی در کنار این موارد، ایران یک سری نقاط قوت دارد که اگر به این نقاط قوت توجه نکند دچار اشتباه می‌شود. این نقطه قوت بسیار مهم ایران، نقطه قوت دیپلماتیک ایران است. قطعنامه سازمان ملل به نفع ایران است. این قطعنامه، قطعنامه‎هایی را که به ضرر ایران بوده است پاک یا بی‌اثر کرده است. به غیر از آمریکا، اجماع اعضای دارای حق وتوی شورای امنیت به عنوان پشتیبان ایران وجود دارد. این در حالی است که به تعبیری آمریکا تک و تنها مانده است. مهم‌تر از همه این موارد، به لحاظ منطق حاکم بر دیپلماسی بین‎المللی و یا منطق حاکم بر سازمان ملل، ایران کاملا بر موضع برتر قرار دارد. درست به همین دلیل، نطق آقای روحانی، یکی از کم نظیرترین اسناد تاریخی است که در سازمان ملل وجود دارد و هر زمانی پس از اینکه، مسائل ایران و آمریکا مورد تحلیل تحلیلگران قرار گیرد به لحاظ منطق دیپلماتیک و منطق سازمان ملل، حق را به ایران خواهند داد. آقای روحانی در این هماوردی، کاملا برنده بود. ممکن است که در عرصه اقتصادی به دلیل تحریم‎ها، مشکلات بسیاری در کشور وجود داشته باشد، اما به لحاظ دیپلماسی سازمان ملل، ایران برنده شده است. به عبارت دیگر در مقابل تحلیل‎های کاملا منطقی و همچنین استناد به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، ایران در موضع برتر بوده است. کشوری که پیمان‎شکنی و عهدشکنی کرده و به میل و اراده خود به مشکلات دامن زده است، آمریکاست. بنابراین ایران به نوعی این دعوا را برده است. اگر ایران در جاهای دیگر، ترکیبی از برد و باخت داشت در اینجا برد با ایران بوده است. سخنرانی آقای روحانی و همچنین منطق حاکم بر نطق آقای روحانی بسیار قوی بود و به همین دلیل، نیازی به شعار نبود.
تفاوت نطق احمدی‌نژاد با نطق روحانی در سازمان ملل چه بوده است؟


اگر بخواهیم نطق روحانی را با برخی نطق‎هایی که در گذشته از سوی آقای احمدی‎نژاد انجام شد، مقایسه کنیم باید توجه داشت که ایران در گذشته برای اینکه بتواند آمریکا را محکوم کند، مجبور بود آمریکا را به انجام اقدامات نامناسب محکوم کند. یا اینکه بر این استدلال تکیه کند که کشوری که ایران را محکوم به نقض حقوق بشر می‎کند، خود حقوق بشر را نقض کرده است. در نطق روحانی، نیازی به گفتن سخنان تکراری قبلی نبود. یعنی به گونه‎ای واضح و روشن، چون آمریکا قانون‎شکنی کرده است، ایران نیازی به افشای پرونده یا شعاری علیه آمریکا نداشت. برعکس طرف مقابل بود که نتوانست از عمل خود دفاع کند و فقط باید اثبات کند که ایرانی‎ها، بد هستند. کل نطق ترامپ بر این پایه بود که اقداماتی از سوی وی انجام شد به این دلیل که ایران کشور بدی است.
تاثیر سخنان ترامپ بر وضعیت اقتصادی ایران و همچنین نوسانات ارزی را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
تا حد مشخصی، نوسانات در بازار طبیعی است. برخی‎ها تصور می‎کنند که اگر ملاقاتی رخ می‎داد، قیمت‎ها کاهش پیدا می‎کرد، ولی واضح بود که این اتفاقات با توجه به مواضعی که سران جمهوری اسلامی ایران داشتند، رخ نمی‎داد. قبل از نطق ترامپ نیز سخنانی مطرح شد که شاید دیداری بین سران ایران و آمریکا اتفاق بیفتد، اما وقتی که آمریکایی‎ها متوجه شدند اتفاقی نخواهد افتاد، دچار خودبرتربینی شدند و اعلام کردند که آمریکا در پی ملاقات با ایران نیست. در مجموع این رخدادها می‎تواند نشان دهنده آثار منفی موقت باشد ولی پس از مدت کوتاهی، به روال هفته‎های گذشته برگردد. پیش‎بینی این است که احتمالا نوسانات در بازار تا سه یا چهار هفته آینده باقی بماند. همچنین وقتی از آبان ماه قرار است تحریم‎های جدید علیه ایران، اعمال شود، ممکن است کشور دچار تنش شود ولی اگر کشور بتواند آبان ماه را سپری کند، مشخص می‎شود که تحلیل آقای روحانی درست است. آقای روحانی نیز در سازمان ملل اعلام کردند که آمریکا هر اقدامی را که توانسته، علیه ایران انجام داده است. بنابراین در آبان ماه اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. این تحلیل باید در بازار منعکس شود. پس از آن شاهد دوره‎ای خواهیم بود که عرضه دلار کاغذی افزایش خواهد یافت و یا اینکه با این قیمت باقی خواهد ماند که این قیمت نیز برای خریداران دلار به نوعی ضرر محسوب می‎شود. بنابراین بازنده‎ترین افراد کسانی هستند که این روزها، خریداران دلار هستند.