ســــرخـــابـی‌هـا و دربـــــی ۸۸

آرمان: هفته هشتم لیگ برتر امروز با انجام دو دیدار در حالی آغاز می‌شود که در نخستین مسابقه، تیم‌های استقلال و پرسپولیس هشتاد و هشتمین دربی پایتخت را برگزار خواهند کرد.
غیبت تاج و کی‌روش!
شهرآورد تهران، مهم‌ترین دیدار فوتبال ایران و حتی آسیا است که چشم میلیون‌ها نفر در دنیا به آن خیره می‌شود اما بازی این هفته استقلال و پرسپولیس در غیاب 2 چهره اصلی فوتبال کشورمان یعنی مهدی تاج و کارلوس کی‌روش برگزار می‌شود. رئیس فدراسیون فوتبال ایران صبح پنجشنبه برای حضور در جلسه کمیته مسابقات فیفا راهی سوئیس می‌شود و قرار است پس از پایان این جلسه در نشست خصوصی با جیانی اینفانتینو درباره مباحثی مانند اعطای میزبانی جام‌جهانی 2020 فوتسال به ایران، پول‌های بلوکه شده و مطالبات ایران از فیفا، مشکلات فدراسیون فوتبال برای واریز و برداشت پول‌هایش و امضای تفاهمنامه با رئیس فیفا برای پرداخت بدهی ارزی فدراسیون از طریق این نهاد،به بحث و تبادل نظر بپردازد. از طرفی کارلوس کی‌روش هم که با اوسیانو کروز دستیار پرتغالی خود در مراسم بهترین‌های سال فیفا(THE BEST) حاضر شده بود پس از پایان این مراسم به پرتغال بازگشت تا سنت ندیدن بازی‌های لیگ برتر ایران را تکرار کند. حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس پس از اتمام دیدار این تیم با سپیدرود رشت اعلام کرد سرمربی تیم‌ملی باید با حضور در ورزشگاه بازی‌های لیگ برتر را ببیند اما با این وضعیت کی‌روش در دربی هم به ورزشگاه آزادی نمی‌آید. آخرین باری که کارلوس کی‌روش برای تماشای بازی یک تیم باشگاهی ایران به ورزشگاه آزادی آمد به تاریخ 23 اسفند 95 باز می‌گردد که او با حضور در این ورزشگاه دیدار استقلال مقابل لوکوموتیو تاشکند در مرحله گروهی فصل 2017 لیگ قهرمانان که با برتری 2 بر صفر شاگردان علیرضا منصوریان همراه شد از نزدیک تماشا کرد. با این وجود طبق اعلام یک منبع آگاه مارکار آقاجانیان، سباستین و الکساندر لوپز به نمایندگی از کادرفنی تیم‌ملی فوتبال ایران دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس را با حضور در ورزشگاه آزادی زیرنظر می‌گیرند.
کنترل نامحسوس و پاداش به خوب‌ها!


اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی درباره هشتاد و هشتمین دربی پایتخت گفت: بیش از یک ناظر انضباطی در ورزشگاه حضور دارد و عده‌ای ناظر نامحسوس در بین تماشاگران در جایگاه‌های مختلف ورزشگاه‌ها مستقر می‌شوند.امیدواریم که مسابقه بزرگ پایتخت روز پنجشنبه به‌خوبی و کیفیت بالای فنی انجام شود. حسن‌زاده خاطرنشان کرد: نکته مهمی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که از هفته‌های گذشته اقدامات لازم برای شناسایی افرادی که روی سکوها، به رفتارهای غیرقانونی انجام می‌دهند، صورت گرفته است. به نحوی که با شناسایی و مشخص شدن افراد، کمیته انضباطی طبق بند 6 ماده 66 مقرارت انضباطی نسبت به محروم کردن آن افراد مشخص از حضور در ورزشگاه‌ها اقدام خواهد کرد. یعنی تاکنون رفتارهای غیر قانونی تماشاگران منتهی به تنبیه تیم محبوبشان می‌شد اما از این پس در کنار تنبیه تیمی، چنانچه افراد شناسایی شوند،حداقل دو سال از حضور در ورزشگاه محروم خواهند شد. وی در پایان ضمن تشکر از همه افرادی که برای برگزاری شهرآورد تهران زحمت می‌کشند، گفت: از مدیران، مقامات مسئول و مسئولان فرهنگی هر دو باشگاه تشکر می‌کنیم چرا که در برنامه‌های مختلف برای هرچه بهتر برگزار کردن شهرآورد تهران تلاش می‌کنند و به سرمشوقان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم اعلام می‌کنیم که چنانچه مسابقه روز پنجشنبه بدون حواشی انضباطی و در کمال آرامش برگزار شود، از تقدیر و پاداش قابل توجهی برخوردار خواهند شد.
خوش‌یمنی سوت فغانی برای آبی‌ها؟!
شهرآورد پایتخت در حالی برگزار می‌شود که پرسپولیس مدعی قهرمانی است و استقلال با شرایط نه‌چندان خوب در میانه‌های جدول جای دارد. البته شرایط دربی در این چند سال اخیر به‌خوبی نشان داده که جایگاه تیم‌ها نقش تاثیرگذاری درنتیجه این بازی نداشته و دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال غیرقابل پیش‌بینی‌ترین بازی سال است. به هر روی این روزها هواداران هر دو تیم برای هم کری می‌خوانند و همه منتظرند تا حساس‌ترین بازی سال در ورزشگاه آزادی برگزار شود و مسئولان هم در حال برگزاری مقدمات این بازی هستند. علیرضا فغانی داور بین‌المللی کشورمان به‌عنوان داور شهرآورد انتخاب شد. فغانی تاکنون تجربه قضاوت در پنج شهرآورد را داشته است که نتایج آن،دو پیروزی برای استقلال، یک پیروزی برای پرسپولیس و دو تساوی بدون گل بوده است.
شهرآورد ۷۴
اولین قضاوت فغانی مربوط به شهرآورد ۷۴ بود. در سال ۹۰ فغانی برای دیدار حساس پرسپولیس و استقلال انتخاب شد که نتیجه این دیدار ۳ بر ۲ به سود پرسپولیس تمام شد. این بازی یکی از حساس‌ترین بازی‌ها بود چراکه ایموند زاید در این بازی هت‌تریک کرد و با ثبت سه گل باعث پیروزی پرسپولیس شد. در این بازی مرحوم مهرداد اولادی توسط فغانی اخراج شد.
شهرآورد ۷۷
دومین حضور فغانی و قضاوتش در شهرآورد ۷۷ بود. او به‌عنوان داور این بازی حساس انتخاب شد، اما فغانی در این دیدار کار راحتی پیش‌رو داشت و بازی بدون کمترین تنش با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.
شهرآورد ۸۳
در شهرآورد ۸۳ که دوباره فغانی به‌عنوان داور انتخاب شد بازی با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید و این داور بین‌المللی در این بازی هم قضاوتی راحتی داشت.
شهرآورد ۸۴
قضاوت شهرآورد ۸۴ برای چهارمین بار به فغانی سپرده شد و استقلال در این بازی توانست با نتیجه ۳ بر ۲ پیروز میدان شود. قضاوت فغانی برای استقلالی‌ها خوش‌یمن بود و آنها توانستند رقیب دیرینه خود را شکست دهند. البته دربی ۸۴ حواشی جنجالی هم داشت، رحمتی دروازه‌بان استقلال در دقایق پایانی اخراج شد و مجید حسینی مدافع این تیم در درون دروازه قرار گرفت.
شهرآورد ۸۶
در شهرآورد ۸۶ فغانی بازهم به‌عنوان داور شهرآورد انتخاب شد که این بازی هم به سود استقلال به پایان رسید و آبی‌پوشان پایتخت توانستند با نتیجه یک بر صفر به پیروزی برسند. حالا باید منتظر بمانیم آیا در شهرآورد ۸۸ سومین پیروزی برای استقلالی‌ها با قضاوت فغانی رقم می‌خورد یا خیر؟.