ترامپ تنها ماند‌؛ این‌بار درشورای امنیت

آرمان: روز گذشته هشت هزار و سیصد و شصت و دومین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع حفظ صلح و امنیت و همچنین عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی به ریاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده برگزار شد. در این نشست که به درخواست آمریکا و در سطح سران کشورها برگزار شده بود، موضوعات مختلفی از جمله توافق هسته‌ای ایران، مساله سوریه، کره شمالی و امنیت جهان مطرح شد که مقامات کشورهای عضو در این خصوص به ایراد سخن پرداختند. نکته جالب توجه اینکه جدای از ترامپ که در مخالفت و تهدید ایران صحبت کرد، سایر کشورها از جمله بریتانیا، فرانسه، روسیه و... از ایران حمایت و بر لزوم ادامه برجام تاکید کردند. نشست شورای امنیت این نتیجه را به اذهان متبادر کرد که آمریکایی‌ها بار دیگر در سیاست خود که به انزوا کشیدن ایران بود شکست خورده و خود به انزوا کشیده شدند.
اعمال تحریم‌های سخت‌تر
رئیس‌جمهور آمریکا در نشست شورای امنیت و در اظهارات خصمانه خود علیه ایران که این روزها تکراری شده ادعا کرد که حکومت ایران به دنبال صدور خشونت و هرج و مرج است و به صورت پنهانی برنامه‌های هسته‌ای خود را به پیش می‌برد تا بتواند از سلاح هسته‌ای استفاده کند و آنها را به نقاط دیگر از جمله خاورمیانه صادر کند. ایسنا نوشت، دونالد ترامپ با طرح این ادعا که ایران حکومت اصلی حامی تروریسم و به دنبال هرج و مرج در خاورمیانه است گفت: با این کارنامه، حکومت ایران هرگز نباید اجازه داشته باشد که به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی پیدا کند. ما در همین چارچوب از برجام خارج شدیم، چرا که توافق بسیار بدی بود و به ایران اجازه می‌داد که در مسیر دستیابی به این گونه سلاح‌ها قدم بردارد. در پی این توافق بد، حکومت ایران به منابع مالی گسترده‌ای دست پیدا کرد در زمانی که به پول نفت احتیاج داشت و ما با این توافق این پول را در اختیار آنها قرار دادیم. وی در ادامه اتهاماتش علیه ایران ادعا کرد که از زمان برجام تهاجم‌گری‌ ایران افزایش پیدا کرده و ایران از منابع مالی برجام برای گسترش تروریسم و برنامه هسته‌ای خود استفاده کرده است. ترامپ تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای‌اش اعمال شده است و این تحریم‌ها به صورت کامل از 13 آبان اجرا خواهد شد و بعد از آن ایالات متحده تحریم‌های بیشتری را اعمال خواهد کرد. تحریم‌هایی سخت‌تر از هر زمان دیگر تا بتواند با طیفی از رفتارهای ایران مقابله کند و هر کشوری با این سیاست آمریکا جهت مقابله با ایران همراهی نکند، با مجازات گسترده‌ای روبه‌رو می‌شود.
تمام مفاد برجام رعایت شود


رئیس‌جمهور فرانسه در سخنان خود در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به مساله ایران اظهار کرد: مساله ایران و قطعنامه شورای امنیت که در سال 2015 انجام شد بر این اساس است که از آن زمان تاکنون امضاکنندگان با هم دچار اختلاف شده‌اند اما همچنان همه ما همان هدف خاص خود را داریم که اجازه ندهیم ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی داشته باشد و نظارت بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشته باشیم. امانوئل مکرون گفت: برجام یک توافق کامل نیست، اما توافقی قاطع در این زمینه است. لذا بحران اعتمادی که اکنون به وجود آمده به خاطر تحریم‌های آمریکاست. اما ایران همچنان پایبند به توافقنامه برجام است و تمام مفاد برجام باید توسط تمام کسانی که آن‌ را امضا کرده‌اند نه فقط آلمان و بریتانیا و فرانسه رعایت شود. رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: آنچه که رئیس‌جمهور آمریکا مطرح می‌کند و اهدافی که وجود داشته من هم در این زمینه موافقم هرچند در زمینه برجام با او مخالفت دارم، اما معتقدم باید استراتژی درازمدتی را تدوین کنیم. نمی‌شود با تحریم برخورد کرد و ما باید مبنایی برای مذاکرات جدید داشته باشیم آن هم در چارچوبی باشد که بعد از انقضای برجام مد نظر قرار گیرد.
اطمینان از اجرای برجام
نخست وزیر بریتانیا در نشست شورای امنیت با اشاره به برجام گفت: ما در سال 2015 به برجام رسیدیم، ایران و ما فکر می‌کنیم در روند نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به بهترین راه حل رسیدیم. ایران همچنان به برجام پایبند مانده است به تعهدات خود عمل کرده و اجازه می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی نظارت لازم را داشته باشد و تست‌های لازم را انجام دهد. ترزا می ‌اظهار کرد: ایران باید از اجرای برجام مطمئن باشد تا تلاش‌های خود را در این راستا ادامه دهد.
پایبندی ایران به تعهداتش
وزیر امورخارجه روسیه صبح روز چهارشنبه به وقت نیویورک در نشست شورای امنیت که به ریاست ترامپ برگزار شد به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: خروج آمریکا از برجام خطر بزرگی برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های جمعی در دنیاست. ایران کاملا به اجرای تعهدات خود پایبند بوده و بازرسان آژانس بارها در گزارش‌های خود بر این موضوع تاکید کرده‌اند. سرگئی لاوروف با تاکید بر اینکه برجام باید زنده نگه داشته شود، به تلاش‌های چین، روسیه و اتحادیه اروپا برای حفظ این توافق بین‌المللی اشاره و اظهار کرد: عدم اجرای این توافق موجب ایجاد مشکلاتی در امنیت خاورمیانه می‌شود و امنیت در این منطقه را با خدشه روبه‌رو می‌کند.
توافق معتبر
وزیر امورخارجه چین در ارتباط با برجام اظهار کرد: توافق هسته‌ای با ایران نتیجه یک همکاری نظام بین‌الملل برای رسیدن به صلح و امنیت بود. هیچ توافقی کامل و عالی نیست، اما این توافقنامه همصدا توسط اعضای شورای امنیت مورد پذیرش قرار گرفت. وانگ یی گفت: برجام یک توافق معتبر بوده و چین از ایران می‌خواهد که به تعهداتش پایبند بماند و همه کشورها حق دارند روابط تجاری و اقتصادی با ایران را داشته باشند تا بتوانیم این توافق هسته‌ای را به توافقی کارآمد تبدیل کنیم.
حمایت از موضع اروپا
وزیر امورخارجه سوئد در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی از توافق هسته‌ای دفاع کرد و گفت که کشورش از موضع اتحادیه اروپا برای حمایت از توافق هسته‌ای با ایران پشتیبانی می‌کند. مارگوت والستروم با بیان اینکه جایگزینی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد، اظهار کرد: ما سال‌ها تحریم را امتحان کردیم. ما منزوی کردن(ایران) را آزمایش کردیم و این تنها به نیروهای تندرو در تهران قدرت بیشتری داد. توافق هسته‌ای یک دستاورد تاریخی بود. تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند است و آژانس بین‌المللی انرژی این پایبندی را تایید می‌کند، توافق باید به قوت خود باقی بماند. وی با ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای گفت که این اقدام جهان را نا امن‌تر کرده است. وزیر امورخارجه سوئد تاکید کرد: از موضع اتحادیه اروپا برای ادامه گفت‌وگو با ایران حمایت می‌کنیم.
آمریکا دنبال مذاکره نیست
رئیس جمهور بولیوی در جلسه شورای امنیت با موضوع عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی به اقدام آمریکا در راستای کودتا در ایران اشاره کرد و گفت: واشنگتن سال‌ها از حکومتی تمامیت‌خواه در تهران حمایت کرد. اوو مورالس با تأکید بر اینکه واشنگتن به چندجانبه‌گرایی پایبند نیست، تصریح کرد: آمریکا به هیچ شکلی برای حفظ دموکراسی تعهدی ندارد و با دیکتاتورها همکاری می‌کند. او همچنین از سیاست دونالد ترامپ درباره مهاجران و پناهجویان انتقاد کرد. وی با بیان اینکه اکنون ایران کنترل منابع خود را به دست آورده، اما آمریکا ایران را تحریم می‌کند، افزود: آمریکا در سال 1953 در ایران کودتا کرد و به هیچ عنوان دنبال مذاکره برابر با کشورها نیست. مورالس تاکید کرد: این تصمیمات ژئوپلیتیکی است که آمریکا اتخاذ می‌کند و درپی چنین تصمیماتی که گرفته شده من از آلمان، چین و روسیه می‌خواهم از برجام که آن را امضا کرده‌اند دفاع کنند و در آن بمانند.