فرصت تازه نتانیاهو برای توطئه علیه ایران در دیدار با مرکل

احتمالا در دیدار صدراعظم آلمان با نخست‌وزیر اسراییل، نتانیاهو بار دیگر سیاست درهای باز مرکل به روی پناهجویان را به نقش ایران در جنگ سوریه که به ادعای وی منجر به شکل‌گیری موجی از مهاجرت‌ها از سال ۲۰۱۱ شده، ربط خواهد داد.
درحالی‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل پرسروصداترین طرفدار تصمیم ترامپ در ماه می برای خروج از توافق هسته‌ای ایران بود، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دقیقا همین موضع را در طرف مخالف برای حفظ توافق داشته است.
به گزارش جامعه ایرانی به نقل از جروزالم‌پست، تبلیغات چندانی برای سفر این هفته صدراعظم آلمان به عنوان دومین رهبر قدرتمند جهان غرب که به‌طورکلی متحد نزدیک دولت یهود محسوب می‌شود، صورت نگرفته است. اما این سفر در عین تنش‌های رو به رشد میان پایتخت‌های اصلی اروپایی و تل‌آویو انجام می‌شود، درحالی‌که نتانیاهو از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل برای متهم کردن بازیگران اصلی این قاره به دلیل تلاش برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و کمک به جمهوری اسلامی استفاده کرد.این مسوولیت که متوجه آلمان بوده، وزن زیادی دارد‌ چراکه انتقادها به تلاش‌هایی بازمی‌گردد که انگلیس و فرانسه برای نرم کردن هیتلر به‌واسطه معاهده مونیخ ۱۹۳۸ داشتند. این معاهده چراغ سبز ضمیمه کردن بخش‌هایی از چکسلواکی را به نازی‌ها داد اما همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود، مانع توسعه‌طلبی آن نشد و در نهایت مرگ ده‌ها میلیون انسان را در جنگ جهانی دوم در پی داشت.
نخست‌وزیر اسراییل مدعی شباهت ایران و نازی‌ها شده که به‌واسطه نیروهای شیعه نیابتی در سراسر خاورمیانه تهدید به نابود کردن یهودیان و گسترش نفوذ خود می‌کنند. اینکه لندن، پاریس و برلین سه طرف اصلی یک توافق قاره‌ای دیگر با یک رژیم سرکش هستند از دید نخست‌وزیری که نسبت به تکرار تاریخ هشدار داده، دور نمانده است.در واقع‌ درحالی‌که نتانیاهو پر‌سر و صداترین طرفدار تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در ماه می برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام است، مرکل دقیقا همین موضع را در طرف مخالف برای زنده نگه‌داشتن این توافق داشته است.


دیپلمات‌های اروپایی در آن زمان تاکید کردند که «ما مصمم به حفظ معاملات اقتصادی اروپا با ایران هستیم» و اتحادیه اروپا سازوکاری را فعال خواهد کرد که به‌خصوص شرکت‌های این بلوک ۲۸ کشوری را از پایبندی به محدودیت‌های آمریکایی منع می‌کند.
اخیرا انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه روسیه و چین پایبندی خود به انجام تجارت با ایران همانند گذشته را تکرار کرده و از راه‌اندازی مکانیسمی برای دور زدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی و حمل‌ونقل ایران که در ماه نوامبر اجرایی می‌شود، خبر دادند.
کارشناسان در مورد بهره‌وری این تلاش‌ها به‌خصوص با توجه به تهدید ترامپ به اعمال تحریم‌های ثانویه بر شرکت‌های اروپایی که با ایران دادوستد داشته باشند، اختلاف‌نظر دارند. بااین‌حال تردیدی وجود ندارد که این طرح به‌طورقطع در مخالفت با سیاست‌ها و منافع مشترک واشنگتن و تل‌آویو است.
شیمون استین، سفیر سابق اسراییل در آلمان با این عقیده موافق است که «در شرایط فعلی برلین برجام را حداکثر اقدامی می‌داند که برای متوقف کردن بلندپروازی‌های ایران جهت دستیابی به توانمندی هسته‌ای در دسترس بود.» وی همچنین تصریح کرد که «مسائل دیگری هم وجود دارد که میان نتانیاهو و مرکل مطرح خواهد شد، از جمله برنامه موشک بالستیک ایران، رفتار منطقه‌ای آن و حمایت تهران از تروریسم.»
احتمالا در این دیدار نتانیاهو بار دیگر سیاست درهای باز مرکل به روی پناهجویان را به نقش ایران در جنگ سوریه که به ادعای وی منجر به شکل‌گیری موجی از مهاجرت‌ها از سال ۲۰۱۱ شده، ربط خواهد داد.