چند نابغه کم سن و سال موسیقی ایران که باید بشناسید

  اکرم انتصاری  - تنها سه رنگ، 10 عدد  و هفت نت موسیقی وجود دارد اما این که ما با آن ها چه می کنیم، اهمیت دارد. این جمله یک سخنران انگیزشی در آمریکا بود. جمله ای که نسخه عملی شده اش را در برنامه های استعدادیابی می توان دید و باور کرد. با وجود چند جشنواره؛ برنامه های استعدادیابی، آموزشی و بارور کردن این استعدادها در کشورمان هنوز آن قدر جدی گرفته نشده است و برای آن چشم انداز معینی وجود ندارد. با این همه در روزهایی که به نام هفته ملی کودک گذشت، می توان به کودکان و نوجوانانی که در حوزه موسیقی و آواز تحسین شده اند و آینده درخشان شان، چشم داشت البته اگر پیوسته در این راه گام بردارند و به حال خود رها نشوند.
 
ریتم موزون و دستی پر توان
پارسا باجلاوند، پنج سال دارد. هیبت کوچک او در درشتی تنبک گم می شود اما مهارت او در ضرب و تنبک زدن، هر هنردوستی را به وجد می آورد. پارسا در حالی به رتبه دوم تک نوازی تنبک لرستان در گروه سنی الف جشنواره موسیقی امسال رسید که هیچ کدام از شرکت کنندگان این بخش موفق به کسب رتبه اول و سوم نشدند و او کوچک ترین شرکت کننده در این دوره جشنواره بود. رحیم باجلاوند پدر پارسا در مصاحبه ای گفته است که پارسا از سه و نیم سالگی تنبک زدن را شروع کرد. علاقه پارسا به سازهای کوبه ای تا اندازه ای بود که به هر چیزی در خانه با دستانش ضربه می زد و با اصرار بر همین علاقه اش، من را به خرید یک تنبک فلزی مجبور کرد.


 
مازنی ِ خوش صدا
کیهان کلهر، آرمان فلاح پور 11 ساله را در صفحه اینستاگرامش، یکی از امیدهای آینده مازندران خوانده است. پسرکی که لباس مازنی ها را بر تن و لهجه آن ها را به زبان دارد و با وجود لکنت زبان، در خوانندگی هیچ مشکلی ندارد. آرمان به همراه گروه موسیقی مازندرانی تا به حال کنسرت های مختلفی در شهرهای ایران و کشورهای خارجی مانند تاجیکستان داشته است. برنامه «حالا خورشید» به تازگی میزبان آرمان فلاح پور بود که معتقد است از زمان به حرف آمدن، می خوانده است البته که خانواده پدری و مادری او جزو خوانندگان فولکلور مازنی هستند.
 
دوتارزن ِغیورِ آذری ها
آراز وجودی، محوِ تار آذربایجانی است و تار، محو سرانگشتان او. این اولین حسی است که پس از دیدن ویدئوهای دوتارزنی آراز اهل تبریز خواهید داشت. نکته قابل تامل درباره او می تواند این باشد که او به دنبال موسیقی فولکلور آذری و یکی از ابزارهای آن، یعنی تار آذری رفته است. آراز یکی از پدیده های دوره یازدهم و نفر اول دوازدهمین دوره تار آذربایجانی در گروه سنی الف بود. باید دید آراز 13 ساله که خود را در صفحه اینستاگرامش هنرجوی موسیقی آذربایجانی معرفی کرده است، در این راه چه می کند و منتظر آینده درخشانش بود.
 
سنتورنوازِ روزهای بعد
کارن احمدی 11 ساله و اهل سنندج است. او رتبه اول در بخش سنتور جشنواره موسیقی جوان سال 96 و رتبه دوم جشنواره موسیقی امسال در همین بخش را کسب کرده است. کارن حدود چهار سال، مشغول نواختن سنتور است و به گفته خودش دوست دارد به جایی برسد که با همایون شجریان و گروه کامکارها روی صحنه برود. مهارت کارن در نواختن سنتور مورد توجه موسیقی دان بزرگی مانند استاد حسین علیزاده و خواننده ای مانند محسن چاوشی قرار گرفته است. بزرگان موسیقی به آینده موسیقایی او دل بسته اند و برخی او را با ادامه همین روند، « پرویز مشکاتیان» دیگری برای ایران خوانده اند.
 
  دوره کودکی و نوجوانی، دوره آموزش و تمرین موسیقی است
جشنواره ملی موسیقی جوان که شهریور امسال دوازدهمین دوره خود را پشت سرگذاشت، می توان یکی از برنامه هایی دانست که به گروه های سنی در حال رشد موسیقی، یعنی نسل کودک و نوجوان، توجه دارد. رتبه های اول تا سوم برخی بخش ها در این جشنواره به هیچ کس تعلق نگرفت و این قضیه جای خالیِ توجه به استعدادهای کودک و نوجوان و پرورش آن را بیشتر نشان می دهد. هومان اسعدی که سابقه چند دوره دبیری جشنواره موسیقی جوان را در کارنامه اش دارد، به خراسان گفت: «برای رده سنی «الف» حمایت باید بیشتر جنبه آموزشی داشته باشد. آموزش هایی که کودک یا نوجوان را با تمرین هایی زیر نظر استادان موسیقی به پختگی و بالندگی برساند. گروه سنی «الف» و گاهی «ب» باید به یادگیری سبک های نوازندگی و شیوه های اجرایی بپردازند تا در جوانی در موسیقی حرفی برای گفتن داشته باشند.»