درخشش تاریخی کاروان خودباوری و امید


پرونده سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی 2018 با ایستادن ایران بر سکوی سوم بسته شد. کاروان خودباوری و امید در حالی در این دوره ۵۱ مدال طلا، ۴۲ نقره و ۴۳ برنز کسب کرد که موفق شد از جایگاه چهارمی دوره گذشته خود یک پله صعود کند. آخرین مدال طلای کاروان در ویترین افتخارات بسکتبال با ویلچر ایران نقش بست. این تیم در حالی موفق شد با نتیجه 68-66 حریف سرسخت خود ژاپن را شکست دهد که طلای ارزشمند بسکتبال جایگاه سومی ایران در جدول رده‌بندی را تثبیت کرد. این بهترین جایگاه ایران در ادوار گذشته بازی‌های پاراآسیایی بود چراکه پیش‌تر ایران در بازی‌های 2010 گوانگجو با 27 طلا، 24 نقره و 29 برنز چهارم شده بود و در پاراآسیایی 2014 اینچئون هم با 37 طلا، 52 نقره و 31 برنز از عنوان چهارمی خود دفاع کرده بود. در این دوره اما ایران موفق شد بالاتر از ژاپن در رده سوم قرار گیرد. ‌هادی رضایی، سرپرست کاروان ایران در جاکارتا اما این موفقیت را حاصل آسیب‌شناسی قبل از اعزام و بررسی‌های دقیق فنی کمیته ملی پاراالمپیک می‌داند و به خراسان می‌گوید: «کاروان خودباوری و امید با 207 ورزشکار یا بهتر بگویم 207 قهرمان وارد بازی‌های پاراآسیایی 2018 شد، ورزشکاران ما یکی از یکی قهرمان‌تر بودند. دلیل موفقیت کاروان این بود که ما به جای آن‌که بعد از برگشت از مسابقات اقدام به آسیب‌شناسی کنیم، قبل از اعزام سخت‌گیری‌های لازم با به عمل آوردیم و یک کاروان کیفی را راهی مسابقات کردیم چراکه به شدت تاکید داشتیم رقابت‌هایی در سطح بازی‌های پاراآسیایی جای کسب تجربه نیست. به همین دلیل ورزشکارانی را انتخاب کردیم که صاحب رنک اول تا سوم بودند. درنهایت هم سخت‌گیری‌هایمان جواب داد و موفق شدیم در بین 44 کشور آسیایی حاضر در مسابقات صاحب رتبه سوم شویم؛ رتبه‌ای که شیرینی بسیاری برایمان دارد.»
 در رقابتی سنگین 51 طلا کسب کردیم
سرپرست کاروان خودباوری و امید با مقایسه عملکرد کاروان نسبت به 2 دوره گذشته می‌گوید: «ما در بازی‌های پاراآسیایی اینچئون در حالی 37 مدال طلا کسب کردیم که در 23 رشته مسابقات شرکت کرده بودیم و جمع مدال‌هایمان هم ۱۲۰ بود. در این دوره اما در 18 رشته شرکت داشتیم و موفق به کسب 51 مدال طلا شدیم. حال آن‌که در دوره قبل 2900 ورزشکار در بازی‌ها حضور داشتند اما بازی‌های آسیایی جاکارتا با حضور 3600 ورزشکار برگزار شد و در واقع مدال‌آوری ما در 18 رشته کار بسیار سختی بود. این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که 51 مدال طلای ما در یک رقابت بسیار سنگین کسب شده است.»
 کره 19 طلا در بولینگ کسب کرد


رضایی به نکته جالب توجهی هم در خصوص دومی کره جنوبی اشاره می‌کند: «کره جنوبی در حالی با 53 مدال طلا در رده دوم جدول رده‌بندی قرار گرفت که 19 مدال طلای خود را در رشته بولینگ سالنی و چمنی به دست آورد بنابراین اگر 19 مدال را از 53 مدال کره کم کنیم آن وقت است که جایگاه اصلی کاروان ایران در مقایسه به کره مشخص خواهد شد.»
 ایزدیار به تنهایی از برخی کشورها بیشتر مدال گرفت!
او با اشاره به مدال‌آوری 12 رشته اعزامی به این دوره از رقابت‌ها می‌گوید: «ما 12 رشته را با هدف مدال‌آوری صرف راهی بازی‌ها کردیم و تنها یک رشته با نگاه حمایتی به جاکارتا اعزام شد. در حال حاضر هم همان 12 رشته همه موفق به کسب مدال در بازی‌ها شدند و تنها بوچیا که نسبت به آن نگاه حمایتی داشتیم به مدال نرسید. این یعنی بررسی دقیق فنی کاروان از سوی کمیته ملی پارالمپیک. اگر رشته‌ای به بازی‌ها اعزام نشد قطعا به این دلیل بود که می‌دانستیم مدال نخواهد آورد. شطرنج در حالی اولین حضورش در بازی‌های پاراآسیایی را تجربه می‌کرد که موفق به کسب 4 مدال شد. شاهین ایزدیار خودش یک تیم بود و به تنهایی موفق شد از برخی کشورهای حاضر در مسابقات مدال بیشتری کسب کند.»
 موفقیت کاروان ویترین تلاش خیلی‌هاست
سرپرست کاروان خودباوری و امید اما موفقیت ایران در سومین دوره بازی‌ها را حاصل تلاش خیلی‌ها می‌داند: «موفقیت‌های کاروان خودباوری و امید تنها مختص کاروان نیست. کاروان ویترین موفقیت‌های تمام افراد است. پشت این موفقیت‌ها، حمایت فدراسیون‌ها و هیئت‌های استانی بوده. ورزشکاران و رسانه‌ها هم ضلع سوم این موفقیت‌ هستند بخصوص رسانه‌ها که باعث شدند موفقیت ورزشکاران کاروان خودباوری و امید دیده شود.» او ادامه می‌دهد: «البته این را هم بگویم که با این موفقیت، کار ما برای حضور در پارالمپیک توکیو سخت شده. اما هیچ اشکالی ندارد چون مردم ما آنقدر عزیز و محترم هستند که حق دارند توقع‌شان از ورزشکارانشان بالا باشد. امیدوارم مسئولان هم قدر موفقیت بچه‌ها را بدانند و با استقبال شایسته از آن‌ها از زحمات آن‌ها قدردانی کنند.»
 حواله پاداش برخی ورزشکاران پای سکو اهدا شد
رضایی اما در پاسخ به این‌که نحوه پرداخت پاداش افرادی همچون شاهین ایزدیار که صاحب چندین مدال در بازی‌های پاراآسیایی شدند چگونه است، می‌گوید: «پاداش پای سکوی ورزشکاران از سوی کمیته ملی‌ پارالمپیک معادل 5 هزار دلار برای مدال طلا، 500 دلار برای مدال نقره بود که حواله این پاداش به برخی از ورزشکاران پای سکو پرداخت شد و پاداش برخی دیگر را هم در تهران خواهیم داد. در این بین اگر ورزشکاری بیش از یک مدال گرفته معادل دلاری آن پاداش را دریافت خواهد کرد. یعنی اگر ایزدیار 6 طلا و یک نقره گرفته برای هر طلا 5 هزار دلار جایزه خواهد گرفت و برای نقره هم هزار دلار (در مجموع 31 هزار دلار). اما جوایز سکه که قرار است توسط وزارت ورزش پرداخت شود دارای آیین‌نامه است که طبق آن جایزه مدال اول به صورت کامل تعلق خواهد گرفت و جوایز مدال‌های بعدی به صورت درصدی است که بهتر است درخصوص درصد آن از مسئولان وزارت ورزش سوال کنید.»