اختیارات ۳ قوه به بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی

یک روز پس از آن که رئیس کل بانک مرکزی گفت: «برنامه های مشخصی برای اصلاح نظام بانکی، کنترل و هدایت نقدینگی و سامان دهی بازار ارز داریم»، شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اختیارات بانک مرکزی برای اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی را مورد بررسی قرار داد و آن را تصویب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه صبح شنبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهور، اختیارات بانک مرکزی برای اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. این پایگاه چیزی درباره جزئیات این برنامه منتشر نکرد. در آغاز این جلسه، رئیس کل بانک مرکزی درباره مشکلات ساختاری نظام بانکی و طرح بانک مرکزی برای اصلاح آن گزارشی را به جلسه ارائه کرد و سپس مواد لازم در این زمینه به تصویب رسید.
همتی: برای رفع مشکلات بانکی برنامه داریم که عملیاتی می‌کنیم
در همین حال، رئیس کل بانک مرکزی در فضای مجازی توضیحاتی درباره برنامه اصلاح نظام بانکی ارائه کرد. به گزارش ایبنا،  رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی نوشت: رهبر معظم انقلاب بر اتخاذ تدابیر و تصمیمات جدی و عملیاتی برای حل پنج مشکل کلیدی اقتصاد تاکید کردند. از پنج مورد، سه مورد آن یعنی مشکلات نظام بانکی، نقدینگی و تورم در حیطه مسئولیت مستقیم بانک مرکزی است.  اگر موضوع ارز را هم به آن اضافه کنیم، خطیر بودن مسئولیت بانک مرکزی و اهمیت اقدامات و برنامه های آن برای اجرای فرامین رهبری را آشکار می کند. همراهی اعضای محترم دولت در پیشبرد سیاست‌های بانک مرکزی و پشتیبانی دو قوه محترم دیگر، شرط اساسی فائق آمدن بر مشکلات است. برای کنترل و هدایت نقدینگی، کند کردن روند رشد تورم ومتعاقبا کاهش تدریجی آن، اولویت بندی مشکلات در هم تنیده نظام بانکی و دریافت مجوزهای لازم برای اصلاح تدریجی آن و تبدیل شبکه بانکی به موتور محرکه اشتغال و تولید و به خصوص سامان دهی بازار ارز و حرکت در مسیر نرخ ارز تعادلی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، برنامه های مشخصی داریم که با مشورت صاحب نظران اقتصادی، بانکی و ارزی و همراهی مدیران و کارشناسان بانک مرکزی وسیستم بانکی آن را عملیاتی و اجرا خواهیم کرد.
 
   فرا خبر
 فهرست برآوردی برنامه اصلاح نظام بانکی



گفتنی است رهبر انقلاب اسلامی، هجدهم مهرماه، در جلسه ای 2.5 ساعته، به اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای اتخاذ تصمیم‌های قاطع و راه‌گشا درخصوص مسائل اصلی و چالش‌های مهم اقتصاد کشور توصیه‌ مؤکد کرده و گفته بودند: برای حل برخی مسائل کلیدیِ اقتصاد مانند مشکلات نظام بانکی، نقدینگی، اشتغال، تورم و فرایند بودجه‌ریزی باید تصمیم‌های جدی و عملیاتی بگیرید. اگرچه فعلا جزئیاتی درباره این برنامه منتشر نشده است اما به نظر می رسد بانک مرکزی باید در برنامه خود برای اصلاح نظام بانکی و کنترل نقدینگی قبل از هر چیز جلوی اضافه برداشت بانک ها از منابع بانک مرکزی را با اقتدار بگیرد و در ضمن آن مشکلات داخلی و ناترازی ترازنامه های بانک های مشکل دار را به روش هایی از جمله افزایش سرمایه، بهبود نسبت کفایت سرمایه، ادغام و .... رفع کند. علاوه بر آن هدایت نقدینگی و معرفی مسیرهای جذاب و سالم سرمایه گذاری، در قالب انواع اوراق مشارکت و ... نیز ممکن است جزو برنامه های اصلاحی بانک مرکزی باشد. از سوی دیگر چنان چه در برنامه پیشین بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی (مربوط به تیرماه 1395) هم آمده بود، تعیین تکلیف بدهی های دولت به بانک مرکزی و بازارپذیر کردن آن ها، کاهش مطالبات غیرجاری و تقویت نقش نظارتی بانک مرکزی می تواند بخش هایی از این برنامه باشد.