فروش 280 هزار بشکه نفت در نخستین عرضه بورسی

نفت خام ایران پس از گذشت هفت سال از اولین عرضه در بورس، بالاخره در بورس انرژی معامله شد و بر این اساس، هشت محموله 35 هزار بشکه ای نفت خام (در مجموع 280 هزار بشکه) با قیمت هر بشکه 74 دلار و 85 سنت به خریداران فروخته شد تا با انجام نخستین مرحله فروش نفت در بورس به ارزش حدود 21 میلیون دلار، یکی از سلاح های مهم مقابله ایران با تحریم نفتی عملا تجهیز شود. به گزارش خراسان، سرانجام انتظارها پس از هفت سال از اولین و تنها عرضه نفت در بورس به پایان رسید و این سازو کار ضد تحریمی دیروز با فروش 280 هزار بشکه نفت آغاز به کار کرد. این فروش بورسی در حالی دیروز در رینگ بین الملل بورس انرژی رخ داد که در ابتدا، خریداران قیمت های 65 دلار و 55 سنت را ارائه کرده بودند و در مقابل، شرکت ملی نفت نیز قیمت پایه را 79  دلار و 15 سنت اعلام کرده بود. اما در ادامه، سفارش های خرید به قیمت های 68 دلار و 65 سنت و در نهایت 74 دلار و 85 سنت افزایش یافت تا این که در این نرخ، سرانجام شرکت نفت به این رقم رضایت داد و معاملات در قالب فروش هشت محموله شکل گرفت. بدین ترتیب، نفت ایران در جزیره خارک، تحویل خریداران خواهد شد. طبق اظهارات شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در روزهای گذشته، اطلاعات این خریداران محرمانه خواهد بود بنابراین تا این لحظه، ماهیت این خریداران خصوصی مشخص نشده است.پس از فروش موفق 280 هزار بشکه ای نفت خام، دیروز فارس خبر داد که پس ازاین، عرضه محموله‌های یک میلیون بشکه ای نفت خام در بورس انرژی، به صورت هفتگی و در یک نوبت، ادامه خواهد یافت.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت: تخفیف ندادیم
در همین حال مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت گفت: کاهش قیمت نفت در دو هفته اخیر سبب شد قیمت پایه نفت برای عرضه به بخش خصوصی کاهش یابد و تخفیفی در کار نیست. به گزارش مهر به نقل از وزارت نفت، سعید خوشرو در نخستین روز عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین الملل بورس انرژی در جمع خبرنگاران داشتن پالایشگاه، قرارداد معتبر، ارتباط با پالایشگران و مشخص بودن مقصد را به‌عنوان برخی از شرایط فروش محموله‌های نفت خام ایران به مشتریان اعلام کرد و گفت: مقاصد فروش نفت از سوی بخش خصوصی آزاد گذاشته شده و آن ها می‌توانند به جز مشتریان سنتی، نفت خام ایران را به هر مقصدی صادر کنند. وی درباره این که آیا خریداران هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام مشخص هستند، به سخنان مدیرعامل بورس انرژی درباره محرمانه بودن اسامی خریداران اشاره کرد و گفت: آن چه من از خریداران می دانم تنها در قالب یک «کد» است و فردی که اسامی را اعلام کرده احتمالا از پشت پرده معاملات با خبر بوده است. سید علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افشای نام خریدار در بورس محرمانه است و اگر شخصی آن را اعلام کند، جرم به شمار می‌آید. وی درباره عرضه ۷۲۰ هزار بشکه‌ای نفت خام باقی مانده نیز اظهار کرد: عرضه می تواند ادامه یابد، اما قیمت پایین تر از ۷۴ دلار و ۸۵ سنت برای هر بشکه نخواهد بود. شرایط عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین الملل بورس انرژی با همین روند ادامه می‌یابد و در صورت نیاز در مراحل بعد، عرضه‌ تغییر می‌کند.
مشاور اوباما: طرح صادرات صفر نفت ایران شکست می‌خورد


مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یادداشتی برنامه‌های دولت کشورش برای وادار کردن ایران به امضای توافق جدید را «توهمات خطرناک» توصیف کرده و نوشته، طرح واشنگتن برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر با شکست مواجه خواهد شد. به گزارش تسنیم، «کالین کال» مشاور «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یادداشتی نوشت:چین به‌عنوان بزرگ ترین واردکننده نفت خام ایران ممکن است تا حدی خرید خود از ایران را کاهش دهد، اما به هیچ عنوان نشانه‌ای از قصدش برای پایبندی به تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران وجود ندارد، به‌ویژه آن که ترامپ به تازگی جنگ تجاری با چین را شدت بخشیده است. کال همچنین تصریح کرده، هند به‌عنوان دیگر مشتری بزرگ نفت ایران ظاهراً برای ادامه خرید نفت از ایران به رغم تحریم‌های آمریکا خیز برداشته است. ضمن آن که با توجه به افزایش قیمت از 50 تا 60 دلار در سال 2017 به قیمت 80 دلار امروزی، درآمد نفتی ایران به‌اندازه‌ای که مطلوب ترامپ است، آسیب نخواهد دید.
 
   فرا خبر
فعال  شدن یک سازو کار ضد تحریمی دیگر

با فعال شدن سازو کار فروش نفت در بورس به خریداران بخش خصوصی و متعدد شدن فروشندگان نفت ایران در آستانه تحریم های آمریکا در آبان ماه، امیدها برای دورزدن تحریم ها در بخش نفت بیشتر و بیشتر شده است. البته این تنها راهبرد فروش نفت ایران در آستانه تحریم ها نیست و در روزهای گذشته، برخی رسانه های خارجی از فعال شدن ساز و کارهای متعدد ضد تحریم نفت ایران خبر داده اند. این گزارش ها که عناوینی چون نفتکش های نامرئی و ارواح را روی نفتکش های ایرانی گذاشته بودند، نشان می دهد نفتکش های ایرانی برای درامان ماندن از ردیابی محموله های نفتی، اقدام به خاموش کردن مکان یاب ماهواره ای یا تبادل محموله های نفتی در بین راه با دیگر نفتکش ها کرده اند. این ها همه در شرایطی است که به گفته کارشناسان، وزن و تاثیر تحریم های دور جدید، به میزان تحریم های دور قبل در سال 91 نیست.  همچنین برخلاف هیاهوهای رسانه ای آمریکا، اکثر تحریم ها تاکنون فعال شده اند.