واکنش های گسترده به نامه آیت ا... یزدی به آیت ا... شبیری زنجانی

غرویان: صلاح نبود این نامه سرگشاده منتشر شود 
ممدوحی :جریان های سیاسی دنبال سوء استفاده نباشند
 
نامه سرگشاده  آیت ا... یزدی  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به آیت ا... شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید که در آن از دیدار او با  رئیس دولت اصلاحات و جمعی دیگر از چهره های  اصلاح طلب  انتقاد کرده بود، با واکنش های گوناگون چهره های سیاسی و حوزوی روبه رو شد.  
غرویان: صلاح نبود این نامه سرگشاده منتشر شود
آیت ا... محسن غرویان از استادان حوزه علمیه  تأکید کرد: توقع این بود که آیت ا... یزدی تعابیر نرم‌تر و آرام‌تری به کار می‌برد یا حتی صلاح نبود این نامه به نحو سرگشاده منتشر شود و باید خصوصی به محضر آیت ا... زنجانی ارسال می‌شد. وی افزود: به این شکل مطرح کردن انعکاس خوبی ندارد و برخلاف اخلاق و سجایای اخلاقی علمای گذشته بوده و این بزرگان خودشان سابق در درس‌ها می‌گفتند حرمت مراجع حفظ شود و طلبه‌ها باید همیشه ادب و احترام را به ساحت مرجعیت حفظ کنند.


مطهری:امیدوارم آیت ا... یزدی به نحوی جبران کند
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز  در نامه ای خطاب به آیت ا... محمد یزدی نوشت: چه کسی گفته ملاقات یک مرجع تقلید با افراد سابقه‌دار در انقلاب که احیاناً انتقاداتی نیز دارند خلاف شئون مرجعیت است؟ آیا شئون مرجعیت را جناب‌عالی بهتر از خود مراجع تشخیص می‌دهید؟ مگر مردم باید با اجازه شما به ملاقات این و آن بروند؟! وی در نهایت تصریح کرد: در مجموع، نامه شما موجب وهن روحانیت و حوزه علمیه شد. امیدوارم به نحوی جبران بفرمایید.
آشنا: دبیر جامعه مدرسین مراقب باشند در تعارضات جناحی وارد نشوند
حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور  هم در یادداشتی در کانال خود تصریح کرد: کنش های سیاسی سلبی و ایجابی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نتایج خواسته و ناخواسته فراوانی داشته و از جمله منجر به ایجاد جریاناتی رقیب و موازی چون مجمع محققین و جلسه استادان شده است. آشنا افزود: ای کاش دبیر محترم جامعه مدرسین مراقب باشند که یک تنه و بدون توجه به سرمایه  نمادین خود در تعارضات جناحی وارد نشوند.
هادوی تهرانی: جامعه مدرسین این لغزش کم نظیر را جبران کند
آیت ا.. مهدی هادوی تهرانی استاد حوزه علمیه هم در بیانیه ای تأکید کرد: سزاوار است جامعه محترم مدرسین به جبران این لغزش کم نظیر به دست بوسی مراجع معظم تقلید به ویژه مخاطب نام آشنای این نامه که استوانه ای کم نظیر از علم و اخلاق در حوزه علمیه قم است، شتافته و بی هیچ تردیدی از تمامی حوزه های علمیه به ویژه مراجع معظم تقلید و بالأخص رهبر عزیز انقلاب که همواره حامی صیانت از جایگاه رفیع مرجعیت بوده و هستند، عذرخواهی شایسته کنند.
در همین حال  آیت‌ا... محمد عندلیب همدانی هم در انتقاد از نامه آیت‌ا... یزدی، از عضویت در جامعه مدرسین استعفا کرد.
 حضرتی: مراجع مقید به قیود هیچ نهاد سیاسی یا اقتصادی نبوده اند
الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید مجلس هم در توئیتی نوشت: ما شیعیان مفتخریم که مراجع بزرگوارمان جز از خدای متعال از هیچ قدرتی اجازه نگرفته‌اند و مقید به قیود هیچ نهاد سیاسی یا اقتصادی نبوده‌اند. بی‌جهت نبوده که همواره مظلومان به بیوت مراجع پناه برده‌اند.ما مکلفان اجازه نخواهیم دادکه به بهانه‌های واهی به ساحت مراجع اهانت شود.
ایمانی: متظاهرین به حمایت از آقای شبیری اگر در فتنه88 موفق می شدند امروز نامی از اسلام نبود
در این میان محمد ایمانی عضو شورای سردبیری کیهان  در یادداشتی نوشت: متظاهرین به حمایت از آقای شبیری زنجانی اگر در فتنه 88 موفق می شدند، امروز نامی از اسلام -مگر اسلام اموی و اسلام آمریکایی- باقی نمانده بود تا نیاز به مرجعیت داشته باشد. وی افزود: دست و پا زدن امروز منافقین لیبرال (اباحی مسلک)، برای دفاع از آقای شبیری نیست. آن ها در طول همین چند سال اخیر درباره برجام و FATF و سند 2030 و... به هشدارهای مراجع عظام بی اعتنایی کردند. آن ها دنبال بهانه برای جنجال و سرگرمی مردم می گردند تا بی کفایتی و خیانت های خود را پنهان دارند و پاسخ گو نباشند.
چه کسی باور می کند هم سفره های مفاسدی امثال شهرام جزایری که خبرنگاران معاند بی بی سی و رادیو فردا و صدای آمریکا را در نشریات خود پروراندند، دغدغه دفاع از مرجعیت داشته باشند؟
کنایه گنجی به مدعیان حمایت از آیت ا... شبیری
عبدا... گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان هم در یادداشت کوتاهی در این باره نوشت: آنان که ده ها توهین صریح به امام حسین(ع) در تاریخ مکتوب ایران ثبت کرده اند و آنان که معتقدند «مگر میمون هستیم تقلید کنیم» و آنان که ده ها نامه توهین آمیز به آیت‌ا... مکارم شیرازی و نوری همدانی دارند و ده ها نامه توهین آمیز و تعیین تکلیف‌کن به رهبری نوشتند و طرفداران لیبرالیسم (اسلام رحمانی) و همه سکولارها طبیعی است که به آیت‌ا... یزدی حمله و توهین کنند و البته غیر از عقده گشایی علیه انقلاب مطلبی ننوشته اندو ربطی هم به آیت ا... شبیری پیدا نمی کند.
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین: دغدغه آیت ا... یزدی برای حفظ مقام مرجعیت است
در همین حال حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای با اشاره به حواشی به وجود آمده درباره نامه رئیس این جامعه به آیت ا... شبیری زنجانی تأکید کرد: دفاع از انقلاب و حمایت از جایگاه رفیع مرجعیت شیعه، در مقابل دسیسه های اجانب و بدخواهان انقلاب و اسلام ناب محمدی(ص) و ممانعت از نفوذ اهل فتنه در این پایگاه عظیم و اثرگذار، بر همه حوزویان و افراد، لازم و ضروری است و دغدغه های ریاست محترم شورای عالی جامعه مدرسین حضرت آیت ا... یزدی دامت برکاته برای حفاظت از مقام مرجعیت و نظام ولایی و ارزش های والای انقلاب اسلامی است. وی افزود: توصیه می شود در موارد گفتمان ارکان و بزرگان حوزه علمیه ، دیگران از ورود و قلم فرسایی های نابه جا پرهیز کنند.آیت ا... ممدوحی عضو جامعه مدرسین نیز گفت: مکاتبات علما امری طبیعی و رایج است ، جریان های سیاسی دنبال سوء استفاده و جنجال نباشند.