استعفایی در کار نیست




حمیده امینی فرد


خبرنگار
21 عضو شورا از دیروز فرآیند فشرده انتخاب شهردار جدید تهران را کلید زدند. امروز هر عضو، 5 کاندیدای پیشنهادی خود را اعلام می‌کند و در نهایت از میان این لیست بلند بالا، روز شنبه 5 نفر کاندیدای نهایی انتخاب می‌شوند. این 5 نفر، روز یکشنبه برنامه‌های خود را در صحن شورا به‌صورت علنی ارائه می‌دهند و در نهایت پس از رأی گیری، 2 کاندیدای منتخب به مرحله نیمه نهایی می‌رسند. 22 آبان ماه روزی است که شهردار چهاردهم تهران (پس از انقلاب) انتخاب و به پایتخت نشین‌ها معرفی می‌شود. تا آن زمان شهردار فعلی تهران یعنی محمدعلی افشانی، بر کرسی شهرداری تهران خواهد نشست. همان‌طور که او قول داده، خبری از استعفا تا زمان رفتن نیست. افشانی البته همچنان امیدوار و منتظر است تا طرح مستثنی شدن شهردار تهران در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به نتیجه برسد و او کماکان شهردار تهران باقی بماند! با این همه شورایی‌ها فارغ از نتیجه! تمام تلاششان بر این است تا مراحل قانونی تعیین شهردار جدید تا 24 آبان تمام شده و نیازی به انتخاب سرپرست نباشد. اما با توجه به معرفی شهردار در 22 آبان و پایان مهلت قانونی آن در دو روز بعد یعنی 24 آبان، عدم انتخاب یک سرپرست بعید به نظر می‌رسد! اگرچه وزارت کشور می‌تواند با کوتاه کردن روند استعلام و صدور حکم قطعی، آمدن شهردار جدید به شهرداری تهران را آسانتر کند. این موضوع البته تا حد زیادی به کاندیدای نهایی بستگی دارد! همچنان محسن هاشمی، علی ربیعی، عباس آخوندی، پیروز حناچی، علی اصغر مونسان، اوسط هاشمی و نصرالله جهانگرد از گزینه‌های جدی شهرداری تهران هستند. اغلب شورایی‌ها تا به امروز درباره مصداق‌ها سکوت کرده و علناً حرفی از کاندیدای منتخبشان نزده‌اند، اما برخی دیگر با معرفی محسن هاشمی و بر خلاف این تعداد، عده‌ای با مخالفت نسبت به خروج او از شورا، جرقه‌های اعلام مصداق‌ها را زودتر از موعد زده اند! به‌هرحال امروز جو غالب شورا، تا حدود زیادی کاندیدای نهایی را معرفی خواهد کرد اما نگرانی‌ها درباره اتلاف وقت مردم، برای ائتلاف کاندید‌اها به نفع یک کاندیدا و انصراف آنها بعد از مراحل طی شده، کماکان وجود دارد!
انتخاب شهردار را به طور موازی با تلاش مجلسی‌ها انجام می‌دهیم
رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز هم اندیشی گفت: نمایندگان مجلس همچنان طرح استثنا کردن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان را دنبال می‌کند. ما هم اگرچه موضوع نحوه انتخاب شهردار را در جلسه هم‌اندیشی آغاز کرده‌ایم، اما این انتخاب را به طور موازی انجام می‌دهیم. مجلس با یک فوریت این طرح مخالفت کرده است.
محسن هاشمی درباره اینکه آیا خودتان کاندیدای شهرداری تهران خواهید شد یا خیر، افزود: «من شخصاً کاندیدا نمی‌شوم. در دور گذشته اعضا مصوبه‌ای داشتند که با ۱۷ رأی تصویب شد مبنی بر اینکه اعضا از شورا خارج نشود. البته در جلسه امروز این موضوع که آیا از اعضای شورا می‌تواند فردی خارج شود یا خیر صحبت می‌شود.»
رئیس شورا با اشاره به طرح استفساریه که توسط 137 نفر از نمایندگان مجلس امضا شد، اظهار کرد: یک فوریت این طرح با 96 رأی تصویب شد، اما همچنان به‌صورت یک طرح عادی در کمیسیون‌های مجلس مطرح خواهد شد و اگر کمیسیو‌ن‌ها آن را تصویب کنند به صحن می‌آیند، اما چون این طرح عادی است می‌تواند مشکل نوبت پیدا کند.
وی ادامه داد: مطمئن نیستم اما گویا با 50 امضا، طرحی که عادی است می‌تواند از نوبت خارج شود و زودتر در صحن بررسی شود. اگر تلاش نمایندگان در این مورد به نتیجه برسد ما فرآیند انتخاب شهردار جدید را متوقف می‌کنیم و آقای افشانی به کار خود ادامه خواهد داد.
وی درباره زمان قانونی حضور افشانی در شهرداری، گفت: برخی معتقدند از زمان تصویب قانون که ۲۴ آبان است و برخی معتقدند از زمان ابلاغ قانون که ۲ آذرماه است افراد مشمول می‌توانند در محل کار خدمت خود حاضر شوند.
انتخاب شهردار جدید تهران در 22 آبان
سخنگوی شورای شهر تهران درباره جلسه هم اندیشی صبح دیروز با شهردار تهران که در مورد تعیین فرآیند انتخاب شهردار تهران بود، گفت: پس از طی مراحل تعیین شده، سه‌شنبه 22 آبان، شهردار جدید تهران مشخص می‌شود، در مورد حضور محسن هاشمی در میان کاندیداها صحبتی نشده است.
وی با بیان اینکه اساساً در مورد گزینه‌ها صحبتی نشده، گفت: فردا اعضای شورای شهر گزینه‌های خود را معرفی می‌کنند.
افشانی: استعفا نمی‌دهم
شهردار تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا لحظه آخر به قانون پایبندم و به کار ادامه می‌دهم و استعفایی در کار من نیست، گفت: تا زمانی که طرح مستثنی شدن شهردار تهران در کمیسیون تخصصی مجلس بررسی و نتیجه اعلام شود من منتظر می‌مانم و همچنان پایبند به قانون هستم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما همچنان امیدوار هستید در شهرداری تهران باقی بمانید، گفت: من تا لحظه آخر پایبند قانون هستم، من استعفا نمی‌دهم.
شهردار تهران درباره برخی تغییرات و جابه‌جایی‌ها در شهرداری تهران، ادامه داد: این یک اصل مدیریت است تا روزی که در شهرداری بمانم با نظم و اقتدار آن را اداره می‌کنم و باید یک سازمان منسجم را تحویل دهم و نمی‌توانم به این نیت که بمانم یا بروم سازمان را رها کنم و ممکن است جابه‌جایی‌ها ادامه داشته باشد. اما برخی از تغییرات در فضای مجازی صحت ندارد و با واقعیت در جریان مطابقت نمی‌کند.
افشانی در پاسخ به این پرسش که آیا همانند دیگر شهرداران به دیوان عدالت اداری مراجعه می‌کند، گفت: هنوز وارد چنین فضایی نشده‌ام.
مُهر محرمانه روی برخی تخلفات در شهرداری
 محمود میرلوحی در این جلسه با تأکید بر اینکه لیست آن دسته از املاک شهرداری که در اختیار غیر است، باید منتشر شود، گفت: اخیراً دو مورد اجاره نامه با مدیران شهرداری درخصوص املاک شهرداری منعقد شد که افکار عمومی نسبت به آن حساسیت نشان داد. حال که فضا و سیاست شورای پنجم شفاف‌سازی است، لازم است قانون برای همه اجرا شود. چطور دستگاهی که این دو مورد را بلافاصله اعلام کرد، نسبت به تخلفات قبلی کوررنگی دارد؟
وی با بیان اینکه احساس می‌شود مهر محرمانه روی برخی تخلفات است و کسی آنها را نمی‌بیند، اظهار کرد: اگر ما می‌خواهیم انضباط مالی و شفافیت ایجاد کنیم، عادلانه نیست برخی جریمه شوند و برخی جریمه نشوند.
موکب‌های پرهزینه شهرداری در اختیار برخی اعضای شورای چهارم است
محمد جواد حق شناس گفت: حضور نیروهای شهرداری در کربلا و نجف عمدتاً به‌صورت داوطلبانه و در راستای انجام مأموریت‌های محوله و خدمات شهری است.
این عضو شورا با بیان اینکه برخی موکب‌هایی که با هزینه شهرداری برپا شده، اکنون در اختیار شهرداری نیست، افزود: متأسفانه موکبی که قبلاً با هزینه‌های بالایی در شهرداری در دوره مدیریت قبلی شکل گرفته بود و می‌بایست هم‌اکنون در اختیار سازمان بسیج شهرداری باشد، در اختیار برخی اعضای شورای قبلی است و این امر جای سؤال دارد.