جلوه وحدت

آرمان: راهپیمایی اربعین کنگره عظیمی است که همه ساله روز اربعین سید و سالار شهیدان برگزار می‌شود و عاشقان و شیفتگان اباعبدا... الحسین(ع) را از جای جای جهان برای حضور در این اجتماع باشکوه به سمت کربلا روانه می‌کند. حضور میلیون‌ها زن و مرد در این راهپیمایی از اقوام، فرهنگ و زبان و ‌نژادهای متفاوت نشان می‌دهد که امام حسین(ع) را نه تنها شیعیان و مسلمانان بلکه برای جهانیان قابل تکریم است. امسال نیز این راهپیمایی چند میلیونی با شکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد و به دنیا نشان داد که راهپیمایی اربعین با شکوه‌ترین و بهترین اجتماع بشریت است که همتای آن تا کنون دیده نشده است.این حرکت عظیم جلوه وحدت و خروش همانند گذشته بازتاب گسترده‌ای درسطح رسانه‌های جهان داشت
شکوه اربعین
مراسم با شکوه راهپیمایی میلیونی پیاده روی اربعین حسینی هر سال با شکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود و عاشقان و دلدادگان اباعبدا... الحسین(ع) به عشق ارباب از گوشه و کنار جهان برای حضور در این آوردگاه باشکوه حضور به‌هم می‌رسانند. سال به سال، مردمی که حتی داغ نزدیکان خود را فراموش می‌کنند، داغ یک عزیز را از یاد نمی‌برند و هر سال آن را پرحرارت‌تر در دل خود حس می‌کنند و آن را نسل به نسل انتقال می‌دهند تا دین و وظیفه خود در قبال مودت رسول ا...(ص) و اهل بیت او ادا کرده باشند. زائران کربلا مثل امواج دریا اربعین را گرامی‌داشتند. از چند روز گذشته میلیون‌ها زائر از نقطه‌نقطه عراق به سوی کربلا حرکت کرده‌اند تا در میان تدابیر شدید امنیتی و خدماتی اربعین حسینی را گرامی بدارند. طرح انتقال زائران به شهر مقدس کربلا به‌خوبی و با هماهنگی با سایر وزارتخانه‌هایی که در محورهای دیگر و طبق دستورات رئیس شورای استانداری عمل کردند، صورت گرفت و همچنین حمل‌ونقل خصوصی نیز در چندین محور در ساعت‌های اوج تردد، همکاری کرد. طبق این گزارش، حدود پنج هزار موکب در مرز کربلا و مسیرها و استان‌های نزدیک مشغول خدمات‌رسانی و ارائه آب و غذا و سرپناه برای زائران هستند و این کار با هماهنگی طرف‌های کمک‌کننده که بسیار تجربه دارند انجام شده است. در این کار، کادرها شوراهای شهر و داوطلبان نیز برای حفظ نظافت شهر همکاری می‌کنند. فارس به نقل از الفرات نوشت که «صدها رسانه داخلی و خارجی و عربی این اتفاق میلیونی را در چند روز متوالی پوشش دادند». همچنین عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر جدید نیز روز دوشنبه به استان کربلا رفت و از وضعیت خدمات‌رسانی و امنیتی کسب اطلاع کرد. او همچنین چندین تماس با سران کشوری و محلی برای پیگیری امور گرفت تا تسهیلات و خدمات به خوبی در اختیار زائران قرار بگیرد.
مراسم اربعین باب تفاهم ایران و عراق


معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در صدر هیأتی برای حضور در راهپیمایی اربعین وارد نجف اشرف شد و در ادامه در مسجد کوفه حضور یافت و از بخش‌های مختلف این مسجد بازدید کرد و همچنین به اقامه نماز و راز و نیاز به زیارت حرم حضرت امیرالمومنین پرداخت و با جمعی از زوار ایرانی در فضایی صمیمانه گفت‌وگو کرد. جهانگیری پس از زیارت حرم نورانی و بارگاه مقدس امام اول شیعیان حضرت علی(ع)، از مسیر راهپیمایی اربعین و برخی موکب‌‌‌ها بازدید کرد و در بخشی از این مسیر با راهپیمایان اربعین همراه شد. معاون اول رئیس‌‌جمهور همچنین با حضور در موکب خادم الحسین(ع)، ضمن اقامه نماز جماعت در جمع عزاداران حسینی در مراسم قرائت زیارت اربعین نیز شرکت کرد. در ادامه این سفر اسحاق جهانگیری با استاندار نجف دیدار کرد. معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با سیدجواد الیاسری، استاندار نجف یکی از مهم‌ترین اهداف سفرش را قدردانی از دولت و ملت عراق در این کشور به خاطر پذیرایی از بیش از 2 میلیون ایرانی توصیف کرد و گفت: باید از مراجع بزرگ تقلید نجف که با راهنمایی‌های خود باعث برگزاری بهتر این مراسم معنوی شده‌اند تشکر کرد. اسحاق جهانگیری همچنین با قدردانی از استاندار و مردم نجف تشکیل دولت عراق را باعث تسریع در پیشرفت و توسعه این کشور ارزیابی کرد و گفت: انتخابات عراق نمایش خوبی از دموکراسی در منطقه بود. استاندار نجف نیز در این دیدار با اشاره به اینکه مردم عراق و شهر نجف افتخار می‌کنند که میزبان زائران امام حسین(ع) به ویژه زائران ایرانی و معاون اول رئیس‌جمهور ایران هستند، اظهار کرد: اربعین نقش بسزایی در تحکیم روابط دو کشور و دو ملت دارد.
امنیت زائران و نقش الحشدالشعبی
مدیر شرکت سراسری حمل و نقل خصوصی عراق اعلام کرده که صد هزار دستگاه خودرو برای انتقال زائران به کربلا اختصاص داده شده است. به گفته او تعداد دقیق خودروها 95 هزار و 496 دستگاه‌ است که در همه محورها فعال هستند. طبق گفته این مقام مسئول عراقی، خودروهای بخش خصوصی یک میلیون و 361 هزار زائر خارجی را از گذرگاه‌های مرزی به کربلا انتقال داده‌اند و حدود 6 میلیون و 600 هزار زائر را از دیگر استان‌های عراق به نجف و کربلا رسانده‌اند. ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی با تقدیر از نیروهای عراقی در تأمین امنیت زائران امام حسین در اربعین امسال و تقدیر از عتبه حسینی و عباسی در میزبانی از زائران، اعلام کرد که طرح امنیتی و خدمات‌رسانی مخصوص اربعین با موفقیت انجام شده است. این مقام بلندپایه الحشدالشعبی اعلام کرد که نیروهای این سازمان در تأمین امنیت زائران حسینی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرده است. اداره بهداشت نجف اشرف نیز دیروز اعلام کرد که به بیش از سه میلیون زائر حسینی، خدمات بهداشتی و پزشکی و فوری ارائه کرده است. طبق گزارش خبرگزاری عراق، تعداد زیادی از زائران عراقی و زائران خارجی به نهادهای درمانی و تیم‌های پزشکی وابسته به بخش‌های مختلف بهداشتی درمانی و بیمارستانی استان نجف مراجعه کرده و خدمات دریافت کرده‌اند. بنا بر این گزارش، میزان بهره‌مندشدگان از خدمات پزشکی میان زائران عراقی و خارجی نزدیک به هم است و 125 خودرو امداد در طرح پزشکی اربعین شرکت کردند و این تعداد خودرو بیش از سه هزار بیمار را از مسیرهای پیاده‌روی زائران به مراکز پزشکی و تیم‌های پزشکی مستقر در نقاط مختلف استان منتقل کرده‌اند.
امکانات لازم برای بازگشت فراهم است
رئیس ستاد اربعین با اشاره به اینکه تا صبح دوشنبه بیش از یک میلیون و 840 هزار زائر از مرزهای ایران وارد عراق شدند، اظهار کرد: با توجه به ورود زائرین باقی‌مانده این آمار(در مراسم) به بیش از دو میلیون نفر خواهد رسید. بیش از 500 هزار زائر نیز به کشور بازگشته‌اند. حسین ذوالفقاری گفت: روند بازگشت زائران به کشور رو به افزایش است و سه‌شنبه و چهارشنبه با تراکم برگشت زائرین مواجه هستیم. بیش از 60 درصد زائران از مرز مهران خارج شده‌اند و حدود همین میزان جمعیت نیز از همین مرز به کشور بازمی‌گردند. ذوالفقاری درباره امکانات فراهم شده برای بازگشت زائران به کشور بیان کرد: به سازمان راهداری تاکید کرده‌ایم امکانات مرز مهران تقویت شود تا زائران برای بازگشت به کشور بدون وسیله نمانند. در حال حاضر امکانات حمل‌ونقل برای 60 درصد از زائران که از این مرز تردد می‌کنند، فراهم است. زیرساخت‌های مرز مهران از جمله جاده‌ها فراهم است و تردد عادی انجام می‌شود، اما در طرف عراق امکانات و زیرساخت‌ها به اندازه زائران نیست به همین دلیل آن سوی مرز مهران در عراق، ترافیک ایجاد می‌شود. ذوالفقاری در پایان با اشاره به اینکه تا سه روز بعد از اربعین در عراق و پنج روز بعد از اربعین در ایران اسکان و تغذیه زائران ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: در ایران حسینیه‌ها و امکانات از قبل آماده شده در شهرهای مرزی را آماده نگه داشته‌ایم که اگر شرایط آب و هوایی تغییر کرد، زائران را در این محل‌ها اسکان دهیم.
 
 
 
مقام معظم رهبری:
دل‌های پاک زمینه ساز جلب تفضلات الهی است
 
 
 
 
 
 
 
 
در اربعین حسینی علیه‌السلام، حسینیه امام خمینی(ره) میزبان هیات‌های دانشجویی از سراسر کشور بود و دانشجویان دلداده حضرت اباعبدا... الحسین(ع) و اصحاب با وفای ایشان، در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به عزاداری پرداختند. مقام معظم رهبری پس از عزاداری دانشجویان در سخنان کوتاهی، دل‌های پاک، احساسات صادقانه و ایمان زلال جوانان مومن را زمینه‌ساز جلب تفضلات الهی خواندند و برای دستیابی ملت ایران به همه اهداف بزرگ و آرمان‌های بلند اسلام و انقلاب اسلامی دعا کردند. همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام سعدی در سخنانی اربعین را روز بازخوانی سنت الهی مبنی بر تحقق پیروزی جریان حق و شکست دشمن دانست و گفت: پایه‌های تمدن حسینی بر اساس ارتباط با خدا و تسلیم در برابر حق، زیارت اربعین و ایستادگی در برابر استکبار شکل گرفته است. آقای سعدی، تمدن سازی با محور اربعین را وظیفه دانشگاه و نخبگان حوزوی و دانشگاهی خواند و افزود: رسیدن به تمدن نوین اسلامی مبتنی بر اربعین و فرهنگ حسینی باید مساله امروز دانشگاه باشد. در این مراسم، آقای میثم مطیعی نیز به ذکر مصیبت و نوحه‌خوانی پرداخت. در پایان مراسم، دانشجویان نماز ظهر و عصر را به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه کردند.