باید نسبت به جزمیت دینی حساس باشیم

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام اظهار داشت: آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی از مراجع روشن اندیش و عمیق در امور دینی و فقهی است و سابقه آشنایی ما و خانواده ما و ارادت خاندان خامنه‌ای به بیت آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی به سال‌های قبل از انقلاب تا به امروز برمی‌گردد که رابطه صمیمی ما با مرحوم والد ایشان حضرت آیت‌ا... زنجانی و والده ایشان قدیمی و خانوادگی بوده است. دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در مراسم اربعین حسینی در دارالزهرا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کربلا و لزوم پاسداشت ارزش‌های حقیقی قیام اباعبدا...، همگان را به تفکر و تأمل در دلایل و ریشه‌های واقعه کربلا فرا خواند و تأکید کرد: آنچه امروز نگران کننده و هشدار دهنده است جریانی است که محوریت خود را بر معنازدایی از عاشورا و محرم قرار داده است.
تجاوز از حد یعنی برعکس شدن نتیجه
سیدهادی خامنه‌ای افزود: اصرار بر شکل و فرم بی‌محتوا و قالب‌های تهی از معنا در عزاداری‌ها اصل این فریضه تعالی بخش در جامعه را که همان تعظیم واقعه حرکت اباعبدا... بر محور روشنگری در جامعه و مقابله با ظلم و تعدی به حقوق و آزادی اندیشه در جامعه بود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. متأسفانه امروز شاهدیم که افراط در شکل‌گرایی و ظاهرگرایی در عزاداری‌ها اصل محتواها و معناهای حقیقی محرم و عاشورا را زیر سوال برده و نسل امروز و جوان جامعه‌ای که آگاهی کمتر و مطالعه کمتری نسبت به حرکت عاشورا دارد را با تردیدهای جدی مواجه می‌کند. وی افزود: پیاده روی اربعین سنتی عالی و حسنه است اما اگر ساز و برگ آن را زیاد کنیم اصل آن زیر سوال خواهد رفت به قول ما طلبه‌ها هر چیزی اگر از حدش تجاوز کند معانی و نتیجه‌اش برعکس می‌شود. توجه بیش از حد تشریفات مراسم مذهبی فارغ از محتواهای اصیل و عمیق آن مانند موریانه اصل و اساس سرمایه معنوی ما را نابود می‌کند. دبیرکل مجمع نیروهای خط امام افزود: تهی کردن سرمایه‌های معنوی باعث از دست رفتن اصل آن می‌شود و متأسفانه آنها را به اموری مبتذل و پیش پا افتاده تبدیل می‌کند. ما قدسی زدایی نمی‌کنیم اما تهی کردن حقیقت‌های بلند دین و انسانیت از معنا و محتوا باعث قدسی زدایی شده و بنای اساسی و اصلی اندیشه و تفکرات اصیل ما را بر هم ریخته و ساحت قدسی آن را مضمحل می‌کند. سیدهادی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرائت‌هایی که از حرکت امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری-قمری می‌شود، تأکید کرد که رفتار و گفتار حضرت امام حسین(ع) به خوبی گویا و روشن است و می‌تواند سند و مدرک مهمی برای تحلیل وقایع سال ۶۱ باشد. البته از ضمن توجه به همه قرائت‌ها و تحلیل‌هایی که از این واقعه تاریخی می‌شود، می‌توان مجموعه این نظراتی که مطرح شده است را در قالب یک پکیج و مجموعه از اهداف اباعبدا... تعریف و تحلیل کرد. وی خاطرنشان کرد: بنده بارها گفته ام همان طور که در سال ۵۷ و در سال‌های مبارزه از انقلاب اسلامی ایران احتمالات گوناگونی در نتیجه مبارزات مردم و حرکت روشنگرانه امام وجود داشت که از شهادت تا پیروزی را در بر می‌گرفت واقعه عاشورا نیز می‌تواند مجموعه‌ای از این تحلیل‌ها را در برداشته باشد.
نیازمندی به صلاحیت فکری و عملی


وی تأکید کرد: حضرت امام حسین (ع) صراحتا فرموده‌اند که آمده ام تا در جامعه‌ای که جدم برای تعالی آن تلاش‌ها و زحمت‌های فراوان کشیده و امروز حاکمان و عامران آن در تلاشند تا این جامعه را به فساد بکشند، اصلاح کنم و امر به معروف و نهی از منکر کنم. سیدهادی خامنه‌ای گفت: قطعا معروف و منکر محدود به شرابخواری و سگ بازی یزید نبود بلکه مهم‌ترین فساد آن بود که افرادی در پس این انقلاب بزرگ اسلامی بر سر کار آمده بودند که به نام دین در جامعه فساد و ظلم و تعدی را جایز می‌شمردند. پس اباعبدا... اصلی‌ترین هدفش همان امر به معروف و نهی از منکر بود و بنده تأکید می‌کنم تشخیص معروف و منکر نیازمند انسان‌هایی والا و واجد صلاحیت فکری و عملی است. متأُسفانه امروز مشاهده می‌شود بعضا افرادی متصدی امر به معروف و نهی از منکر هستند که خود از تشخیص ابتدایی‌ترین مسائل عاجزند چه برسد به عمل کردن به آن. دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: در هر حال آنچه در میانه همه تحلیل‌ها و گفت‌وگوها به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوع نباید به حاشیه رانده شود، آن است که حضرت برای اصلاح جامعه اسلامی همه سرمایه خود را فدا کردند پس این خود هدفی بسیار متعالی و بزرگ است. اهداف نامبارک و نامقدسی که بنی امیه به دنبال آن بودند و حسین بن علی در مقابل آن مبارزه کرد عبارت بودند از؛ انهدام اسلام از بیخ و بن و سطحی‌گری دینی و به ابتذال کشیدن حقیقت دین داری.
رابطه بیوت آیات خامنه‌ای و شبیری
سیدهادی خامنه‌ای افزود: آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی از مراجع روشن اندیش و عمیق در امور دینی و فقهی است و سابقه آشنایی ما و خانواده ما و ارادت خاندان خامنه‌ای به بیت آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی به سال‌های قبل از انقلاب تا به امروز برمی‌گردد که رابطه صمیمی ما با مرحوم والد ایشان حضرت آیت‌ا... زنجانی و والده ایشان قدیمی و خانوادگی بوده است. سیدهادی خامنه در پایان تاکید کرد: وجود چنین عالمان سترگ و آزاداندیش و فقیهان عامل به دین را سرمایه‌های معنوی بزرگ جامعه دانست و چنین جسارت‌هایی را به شدت محکوم کرده و آن را موجب وهن کسانی دانست که مدعی دین و دینداری‌اند. در پایان هم برای سلامتی و طول عمر این مرجع تقلید دعا کرد.