روز انتصاب‌های لایک‌خور

از آن‌جایی که قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها کم‌کم اجرا می‌شود و تعداد زیادی از مدیران و معاونان سمت‌هایشان را ترک می‌کنند، طبیعی است که این روزها بیشتر از هر وقت دیگری شاهد اخبار مربوط به انتصاب‌ها باشیم، اما دیروز را می‌توان به‌عنوان «روز انتصاب‌های لایک‌خور» اسم‌‌گذاری کرد، چون کاربران شبکه‌های اجتماعی استقبال خوبی از آنها کردند، اول از همه خبر حضور یک زن جوان به‌عنوان عضو اصلی هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت سروصدا راه انداخت،  انتصابی که مستقیما از سوی وزیر نفت انجام شده بود و عنوان نخستین زن عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت را به نام زهرا گودرزی زد. در رزومه او آمده: «کارشناس قراردادها و دعاوی خارجی مدیریت امور حقوقی و دارای دکترای حقوق نفت و گاز از دانشگاه تهران.»
وزیر نفت در متن حکم گودرزی هم به جنسیت او اشاره کرده و آورده: «اکنون که در اجرای سیاست‎های نظام و دولت در ارتقای جایگاه جوانان و زنان در ساختار مدیریتی کشور، به‌عنوان نخستین بانو به عضویت مهمترین بنگاه اقتصادی کشور منصوب می‎شوید، مسئولیتی مهم نیز در ارایه الگوی مدیریتی یک خانم متعهد برعهده خواهید داشت.»
یکی دیگر از انتصاب‌هایی که به دلیل جنسیت فرد انتخاب شده سروصدا کرد، انتخاب لادن حیدری به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. حیدری که قبل از این مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی این وزارتخانه بود، با حکم صالحی به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع منصوب شد. حیدری دارای کارشناسی ارشد حقوق است و از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تا همین دیروز به‌عنوان مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی این وزارتخانه مشغول بوده است. طرح‌هایی مثل صیانت از حقوق مولفان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری در دوره مسئولیت قبلی حیدری تدوین شده است.
جوان‌گرایی در وزارت اقتصاد


انتصاب سروصدادار بعدی را یک متولد ۱۳۶۸ به خودش اختصاص داد. امیرتقی تهرانی که دیروز به‌عنوان مدیرکل حوزه وزارتی وزارت اقتصاد معرفی شد،‌ حالا عنوان جوان‌ترین مدیرکل دولت حسن روحانی را به خودش اختصاص داده است. او که دانشجوی مدیریت تکنولوژی است، قبل از این مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری بوده است.
مورد عجیب مولاوردی
یکی دیگر از اتفاقات پرسروصدای دیروز در حوزه انتصاب‌ها اگرچه یک انتصاب قطعی نیست، اما به‌هرحال با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است. دیروز دیدن اسم شهیندخت مولاوردی که درحال حاضر دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور مربوط به حقوق شهروندی است، در فهرست گزینه‌های استانداری خراسان‌رضوی چشم‌های خیلی‌ها را گرد کرد. حضور مولاوردی در بین گزینه‌ها از چند جهت با استقبال روبه‌رو شده است؛ یکی این‌که اگر او بتواند این سمت را بگیرد، نخستین استاندار زن تاریخ انقلاب خواهد بود، سمتی که سال‌هاست وعده حضور یک زن در آن داده می‌شود. دومین دلیل واکنش‌برانگیز بودن دیدن اسم او بین گزینه‌ها به استان مقصد برمی‌گردد، خیلی‌ها احتمال انتخاب یک زن برای استان خراسان رضوی را اتفاق عجیبی می‌دانند که می‌تواند از جهات مختلف جالب باشد.