رئیس نرفته که بخواهد برگردد

شهریورماه امسال بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری، قانون اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را برای اجرا ابلاغ کرد. «در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که با عنوان طرح یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 6/6/1397 و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌شود.»
 ابلاغ این پیوست عاملی شد تا سازمان‌ها و ادارات مختلف زیر ذره‌بین قرار بگیرند و احسان قاضی‌زاده، عضو فراکسیون جوانان مجلس هم بگوید مردم می‌توانند علیه این افراد اعلام جرم کنند: «ادامه حضور بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی به دلیل این‌که عنوان مجرمانه عمومی نیز دارد، دادستان‌ها در استان‌ها و شهرها می‌توانند ورود کنند، کارکنان دستگاه‌ها و مردم نیز می‌توانند علیه فرد بازنشسته
 اعلام جرم کنند.»
قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان نسبت به قانون بازنشستگی قبلی که تاریخ اجرای آن از یکم فروردین‌سال 95 بود، کمی متفاوت است، در گذشته برخی افراد با استثنا می‌توانستند بعد از بازنشستگی به کار بازگردند، اما قانون جدید مشمول آنها هم شد و در نتیجه افرادی مانند استانداران، معاونان آنها و معاونان وزرا شامل ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان شدند.


اواخر شهریور ماه عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور هم اعلام کرد «با محاسبات و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که حدود 170 نفر از مقامات طبق قانون جدید نمی‌توانند در دستگاه‌های اجرایی به خدمت خود ادامه دهند. همچنین افرادی که سعی دارند قانون را دور بزنند نه‌تنها مجرم شناخته می‌شوند، بلکه مدیران و متولیان و پرداخت‌کنندگان به آنها نیز تصرف‌کننده در اموال دولتی تلقی می‌شوند و این جرم به دستگاه قضائی گزارش می‌شود.»
در کنار این موارد روز گذشته ایلنا، مصاحبه‌ای با نقی‌ترابی، معاون‌توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر ایران منتشر کرد که در این مصاحبه ترابی به حمایت از حضور کرمعلی قندالی، رئیس این سازمان می‌پردازد، قندالی 35 سالش در وزارت جهاد کشاورزی تمام شده و باید براساس این قانون پستش را تحویل دهد. ترابی می‌گوید:«چرا این‌قدر برای رسانه‌ها مهم است که امثال ایشان بروند یا من بروم یا آن دیگری که سال‌ها بازنشسته شده، پذیرش مسئولیت خیلی راحت نیست آن هم در این شرایط زمانی و با این نبود امکانات و اعتبارات.یک مسئول واقعا باید خودش را داغان کند تا بتواند کاری انجام دهد. الان در اضافه‌کاری‌ها و پرداخت‌ها مانده‌ایم. خیلی‌ها دارند می‌روند. تا جایی که اطلاع دارم همه دارند می‌روند. در وزارتخانه افرادی را می‌شناسم که درخواست  بازنشستگی کرده‌اند. طبیعی هم است چون یکسری مزایا دارد کم می‌شود. طرف می‌بیند صرف ندارد ولی کسان دیگری بودند که گرفتند و بردند. آنها را باید بگیرید که ببینید بیرون دارند چه
 کار می‌کنند.»
ترابی در ادامه گفته: «اگر آقای قندالی رفته و از کارش بازنشسته شده و حق بازنشستگی خود را گرفته و دوباره برگشته بود، شامل این قانون می‌شد، ولی ایشان نرفته که برگردد و ماندن یا نماندن وی ‌به تصمیم وزیر بستگی دارد.»
صحبت‌های روز گذشته ترابی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته. بعضی واکنش‌ها صحبت‌های معاون‌توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر را نشانی از برخوردهای سلیقه‌ای با این موضوع دانسته و بعضی دیگر این را راهی برای ماندن برخی بازنشستگان دانسته‌اند که باید جای خود را به جوانان بدهند. اگر چه به نظر می رسد قانونا حق با ترابی است. قندالی بازنشسته نشده و مشمول این قانون نیست.