آسیب جدی به صنعت گردشگری فرانسه

دو هفته از شروع اعتراضات در پاریس و دیگر نقاط فرانسه می‌گذرد‌‌. خشم و خشونت معترضان به‌شدت بالا گرفته است‌‌. امانوئل ماکرون اعتراضات خشونت‌آمیز فرانسه را محکوم کرده و احتمال اعلام وضعیت فوق‌العاده در فرانسه افزایش یافته است‌‌.
به فاصله ۲۴ ساعت از رخداد حوادث خشونت‌بار در خیابان شانزه‌لیزه و درگیری‌ها میان معترضان و پلیس، جو سیاسی در فرانسه ملتهب گزارش می‌شود‌‌.
امانوئل ماکرون که از سفر آرژانتین بازگشته است صبح دیروز در جلسه مشترک با نخست‌وزیر و وزیر کشور حضور یافت و سپس به میدان شارل‌دو‌گل اتوال رفت تا از محل حادثه بازدید کند‌‌. آمد و شد در خیابان شانزه‌لیزه از سر گرفته شده، اما میدان شارل‌دو‌گل اتوال هنوز بسته است‌‌. شنبه گذشته پس از آنکه نیروهای امنیتی از ورود تظاهرکنندگان به شانزه‌لیزه ممانعت کردند، تظاهرات به خیابان‌های اطراف کشیده شد‌‌. در جریان درگیری‌ها چندین خودرو به آتش کشیده شد و به بخش قابل توجهی از اموال عمومی آسیب وارد آمد‌‌.
بنا بر اعلام مقامات پلیس، شمار بازداشت‌شدگان در پایتخت به ۴۱۲ رسیده است‌‌. ۱۳۳ نفر نیز شامل ۲۳ مامور پلیس، در جریان حوادث دیروز زخمی‌ شده‌اند‌‌. این آمار رشد قابل توجهی را نسبت به آمار حوادث شنبه گذشته نشان می‌دهد که طی آن ۱۰۳ بازداشت و ۲۴ نفر شامل پنج مامور پلیس، زخمی شدند‌‌.


رییس سازمان بناهای تاریخی فرانسه تصاویری از درون بنای طاق نصرت پاریس منتشر کرد که تخریب گسترده و آسیب به مجسمه‌ها، ماکت‌ها و تابلوهای درون این مجموعه را نشان می‌داد‌‌. مارسل بنه‌زه، رییس سندیکای هتلداران و رستوران‌داران فرانسه با فاجعه‌بار خواندن وضعیت پدیدآمده گفت: ۵۰ درصد توریست‌ها سفر خود را لغو کرده‌اند یا قبل از پایان زمان سفرشان به لندن، آلمان یا اسپانیا رفته‌اند‌‌. وزیر کشور و مسوول سازمان امنیت داخلی فردا برای ادای توضیحات در مجلس سنا حاضر خواهند شد‌‌.
گفتنی است در شرایطی که سخنگوی جلیقه‌زردها شرایط فرانسه را شرایط جنگ داخلی توصیف کرده، آینده ماکرون به‌عنوان قدرتمندترین رهبر آینده اتحادیه اروپا تحت‌الشعاع درگیری با معترضان قرار گرفته است‌‌.
به نوشته یورونیوز، آنچه کمتر در این میان مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، آینده امانوئل ماکرون است‌‌. او خود را رهبر آینده اروپا می‌داند چرا که بریتانیا در حال خروج از اتحادیه اروپاست و مرکل نیز مدت زمان زیادی در قدرت نخواهد بود‌‌. ماکرون تنها 40 سال دارد و می‌خواهد مرد اول اتحادیه اروپا باشد؛ اتحادیه‌ای که به آن جدا اعتقاد دارد‌‌.
ماکرون اگر نتواند قدرت رهبری خود را در داخل کشورش اثبات کند، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که در آینده اتحادیه اروپا جایگاهی برای آن در نظر گرفته شود‌‌. وی از 17 نوامبر به این سو نتوانسته توانایی خود را در رهبری کشورش به اثبات برساند‌‌.