کفش ملی مردم کجاست؟

در سال 1330 هجری شمسی دو دهنه مغازه در خیابان خیام جنب بازار بزرگ تهران فعالیت خود را در زمینه فروش کفش آغاز کرد‌. در همان سال شرکتی با نام شرکت تجاری استاندارد در محل فوق به ثبت رسید که با قرار دادن یک دستگاه ماشین گالش‌زنی شالوده تولید کفش ماشینی در خاورمیانه ریخته شد و تا سال 1339 دامنه فعالیت تولید کفش در انواع مختلف با الحاق مکان‌هایی در جوار مغازه‌های فوق‌الذکر گسترش یافت و محصولات خود را با نام کفش ملی به بازار عرضه کرد‌.
طی دهه 1340 و تا اوایل 1350 شرکت‌های متعددی در زمینه‌های تخصصی وابسته به تولید چرم و کفش و سایر اقلام مرتبط، همچنین توزیع و فروش محصولات یکی پس از دیگری متولد شدند و آغاز به کار کردند و خانواده بزرگی به نام گروه صنعتی ملی را ایجاد کردند‌. رشد و ترقی گروه صنعتی ملی به حدی بود که در مدت کوتاهی به بزرگ‌ترین تولید‌کننده کفش ماشینی در خاورمیانه مبدل شد و محصولات آن نه‌تنها در بازارهای ایران بلکه در اقصی نقاط جهان صادر شد‌.
طی سال‌های دهه 1360 بر اثر بروز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تحریم اقتصادی، گروه صنعتی ملی تا حدود بسیاری از رشد و بالندگی باز ایستاد و در گردونه رقابت نتوانست جایگاه همیشگی خود را حفظ کند‌. اما اینک با به‌کارگیری ابزارهای مدریت نوین و تلاش در راستای احیای توانمند‌سازی، گروه صنعتی ملی با طرح چشم‌اندازی جدید و اتخاذ استراتژی دستیابی به مزیت‌های رقابتی بازارهای جهانی، روش تولید غیرمتمرکز را برگزیده است‌.
خط مشی کیفیت شرکت کفش ملی


شرکت کفش ملی با توانمندی برتر منابع علمی و قدرتمندی تلاش می‌کرد با اتکا به اجرای اثر بخش فرآیند‌های تجاری و با برقراری نظام مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد جهانی و رعایت مقررات‌، قوانین و استانداردهای ملی و بین‌المللی برای حرکت در جهت تعالی مطابق سیاست‌های ذیل گام بردارد:
تلاش همه‌جانبه علمی و عملی برای ایجاد ارتباط مناسب با مشتری و درجهت ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان از طریق برآوردن نیاز‌های مشتریان و پاسخگویی فراگیر در کوتاهترین زمان ممکن
تعهد به بهبود مستمر و ارتقای عملکرد و کیفیت خدمات شرکت
توسعه بازار و ایجاد مزیت‌های رقابتی در مراکز و منابع توزیع بر اساس رویکرد بهبود مستمر در چارچوب فرآیندنگری
رشد و افزایش دانش فنی منابع انسانی سازمان از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی
- افزایش و ترغیب تامین‌کنندگان در جهت توسعه توانمندی فنی و بهبود تکنولوژی
سرنوشت کفش ملی
اما متاسفانه این شرکت با توجه به اهدافی که در پیش داشت امروز نتوانست بر مشکلات چیره شود‌. شرکت کفش ملی با وقوع انقلاب مصادره و ملی و به سازمان صنایع ملی منتقل شد، اما چندی بعد بابت رفع بدهی دولت به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شد‌. تا امروز ماشین‌آلات این کارخانه تماما فروخته شده‌ و محل کارخانه‌ها (پارک صنعتی کفش ملی) به انبار تبدیل شده که بخشی از آن در اختیار شرکت خودروسازی سایپاست و بخش دیگر آن تبدیل به انبار کفش شده‌ است‌. هم‌اکنون برخی تولیدکنندگان کفش در کشور محصولات خود را با نشان کفش ملی از طریق فروشگاه‌های کفش ملی به فروش می‌رسانند‌.