روزنامه همدلی
1396/02/03
روز دوم در جشنواره بین المللی فیلم فجر کشف راز بزرگ سینما با کیانیان
همدلی | سعید قاضی نژاد. از روز جمعه جشنواره جهانی فیلم فجر با سازوکاری متفاوت و البته جذابتر از دوره قبل کار خود را در پردیس چارسو آغاز کرد. جشنواره ای که بزرگترین حسنش تداوم حضور دبیرش باشد تا او بتواند با خیالی آسوده برنامه ریزی های بلند مدتی داشته باشد. همین برنامه ریزیها باعث خواهد شد تا در نهایت جشنواره هویتی ستقل داشته باشد. روز گدشته و در ابتدای هفته جشنواره شاهد حضور وزیر ارشاد و برگزاری کارگاه های رضا کیانیان بود. حرف های صالحی امیری در حاشیه این جشنواره بازتاب بسیاری در رسانههاداشت.
همچنان پیگیر پرونده کیارستمی هستیم
سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه پرونده عباس کیارستمی در چه مرحلهای قرار دارد، گفت: در کل دنیا یکی از شاخصههای فرهنگ ایرانی، سینمای ایران است و این از افتخارات ما به شمار میرود. برداشت من از سینمای ایران این است که در مرحله جهش بزرگ برای حضور در بازارهای جهانی قرار دارد و ما باید کمک کنیم اقتصاد سینما از مرزها عبور کند چرا که سینمای ایران میتواند در دنیا حرفهای جدیدی در حوزههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، انسانی و معرفتی داشته باشد.
وی ادامه داد: درباره پرونده عباس کیارستمی باید بگویم که وزیر بهداشت و درمان شخصا این مساله را پیگیری میکند و حساسیت لازم در این زمینه را دارد. آن چیزی که میتوان قطعا به مردم در این زمینه قول داد این است که هیچ حقی تضییع نخواهد شد و شخص وزیر بهداشت و درمان نسبت به این پرونده پیگیر است و من نیز از او خواهش خواهم کرد که در روزهای نزدیک گزارشی از پرونده پزشکی زندهیاد کیارستمی آماده کند و در اختیار مردم قرار دهد.این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: مرجع رسمی برای رسیدگی به این پرونده شخص وزیر بهداشت است و او نظر نهایی در این زمینه را میدهد. البته این را هم بگویم که اظهارنظر درباره این پرونده جزو تخصص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار نمیرود اما به عنوان وزیر فرهنگ این قول را به اصحاب رسانه میدهم که حتما از طریق مراجع رسمی پیگیریهای لازم در این زمینه صورت بگیرد. وی در بخش دیگری از این گفتوگو که در مورد مسائل مختلف سینما مورد پرسش قرار گرفت، به اهالی رسانه قول داد که در مورد سینما در فرصت دیگری به اتفاق محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی گزارش مبسوطی ارائه خواهد داد.
صالحی امیری افزود: بدانید در حوزه سینما اتفاقات مهمی شکل گرفته است. امروز که با شما صحبت میکنیم تقریبا از ۹۲ فیلم به ۱۶۰ فیلم بلند و بیش از ۲۴۰۰ فیلم کوتاه و همچنین تماشاگران سینما از هشت میلیون به ۲۵ میلیون نفر رسیدهاند. او فروش سینماها را از ۳۳ میلیارد به ۱۷۰ میلیارد تومان دانست و ادامه داد: همه اینها پیامهای روشنی است که سینمای ما در یک جهش و سیر تکامل قرار گرفته است.صالحیامیری در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: امنیت لازم برای جامعه سینمایی به وجود آمده است که بر اساس آن سینماگران با آزادی فکر و اندیشه و قلم و عمل با داشتن امنیت کافی به این حوزه بپردازند. یکی دیگر از کارهایی که در حوزه هنر انجام شده است بیمه اصحاب سینماست؛ امروز بیش از ۳۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر و به خصوص جامعه بزرگ سینمایی بیمه اولیه و بیش از ۱۵ هزار نفر بیمه تکمیلی شدهاند. همچنین صندوق هنر که تنها مرجع رسیدگی به مسائل هنرمندان است به خود اصناف و خانههای سینما، تئاتر و موسیقی واگذار شده است.وی خبر داد: روسای سهگانه سینما، موسیقی و تئاتر هفته گذشته به عنوان اعضای صندوق هنر معرفی شدند و از این پس جامعه بزرگ هنرمندان صاحبان صندوق هستند و تنها دولت نقش حمایت کننده را دارد. ما در سال ۹۵، ۵۰ میلیارد تومان به صندوق هنر کمک کردیم و امسال این کمک افزایش پیدا میکند.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پرداخت بدهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان تامین اجتماعی، توضیح داد: تاکید میکنم که مشکل بدهی وزارت فرهنگ به سازمان تامین اجتماعی حل شده و با همت سازمان برنامه و بودجه حدود ۴۰ میلیارد تومان دیون صندوق به تامین اجتماعی پرداخت شده است. همچنین توافقنامهای با سازمان تامین اجتماعی بسته شده است که در روزهای آتی مبلغ مورد نظر به حساب تامین اجتماعی واریز میشود و این نکته حل و فصل خواهد شد.صالحی امیری در پایان گفت: تمام صنوف سینمایی و نهادهای سینمایی که در حال حاضر فعال هستند از نظر ما رسمیت دارند و نماد همه آنها خانه سینما است. خوشبختانه خانه سینما در این دولت گشایش پیدا کرد و هر سال تقویت شد. در حال حاضر نیز رابطه خوبی میان سازمان سینمایی و خانه سینما وجود دارد. فکر میکنم که در حال حاضر در بهترین حالت روابط دو جانبه بین سازمان سینمایی و اهالی سینما هستیم.
کارگاه سینمایی رضا کیانیان
رضا کیانیان با بیان اینکه قصد دارد «سه راز بزرگ سینما را با هنرجویان دارالفنون در میان بگذارد»، کارگاهاش را در دارالفنون جشنواره جهانی فجر آغاز کرد.
دومین کارگاه آموزشی بخش دارالفنون با حضور رضا کیانیان و موضوع «بازیگری» در نخستین روز سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر روز جمعه اول اردیبهشت در کاخ جشنواره برگزار شد. این بازیگر سینما و تئاتر ایران ادامه داد:قبل از این که این رازها را به شما بگویم، باید این را با شما در میان بگذارم که یافتن این رازها حاصل چه تجربیاتی است. از 15 سالگی بازیگری را در گروههای حرفهای تئاتر آغاز کردم. درس خواندم، عکاسی کردم، نمایشگاههای متفاوت عکاسی برگزار کردم، 10 کتاب نوشتم که فقط پنج کتابم در مورد بازیگری بود، فیلمنامه مینویسم و دو کتاب در این زمینه دارم و در کنار اینها مجسمه میسازم. خلاصه به دنبال رازهای زندگی و هنر هستم. میخواهم این دنیا را کشف کنم و از چگونگی آن سر در بیاورم. این سه رازی که قرار است در اختیار شما بگذارم، چکیده همه کشفیاتم تا به امروز است.او درباره راز اول توضیح داد: راز اول سینما، این است که بلد باشید، روایت کنید. قصه تعریف کنید. هنرمند باید بتواند اتفاقی که امروز در زندگیاش افتاده را برای دیگران به خوبی تعریف کند. طنز را خیلی خوب بگوید و در هر مجلسی آن را به شکلی متفاوت بیان کند. ظاهرا فکر میکنید برای این کار به یک انسان پررو احتیاج دارید. یا شاید برای این کار لازم است زیاد خودنمایی کنید و حرف بزنید. اما بدانید که عکس این قضیه هم ممکن است؛ یک آدم خجالتی هم میتواند این کار را انجام دهد. اگر کتاب زندگینامه بازیگران را بخوانید، میبینید که بسیاری در بچگی خجالتی بودند. حتی خود من. اینقدر خجالتی بودم که وقتی مهمان خانه ما می آمد، داخل صندوق لباس میرفتم و قایم میشدم. مادرم فقط میدانست من کجا هستم و میآمد و مرا با کلک بیرون میکشید. اما در تنهایی خودم زیاد بازی میکردم. شکلهای مختلفی از زندگی را که تجربه کرده بودم برای خودم بازی میکردم. بیشتر اوقات جلوی آینه یا شیشهها بودم. بارها توسط دیگران دستگیر شدم و همه به من میخندیدند. بعد میفهمیدم که دیگران داشتند مرا نگاه میکردند.کیانیان افزود: یاد بگیرید بتوانید چیزی را تعریف کنید. گاهی کار مشاوره فیلمنامه هم انجام میدهم. همیشه بعد از خواندن فیلمنامه از فیلمنامهنویس میخواهم که برایم آن را تعریف کند. فیلمنامهنویس میگوید تو که آن را خواندی. به او میگویم میخواهم تو آن را برایم تعریف کنی. وقتی تعریف میکند و او قسمتهایی را جا میاندازد، به او میگویم تو قسمتهایی از فیلمنامه را جا انداختی بنابراین آن قسمتها یا مهم نبودند یا آنها را فراموش کردی. هیچکاک میگوید، اگر توانستی فیلمنامهات را به 20 صفحه تبدیل کنی و بعد به 10 صفحه بعد 5 صفحه، یک صفحه و در نهایت. یک خط؛ آنوقت میتوانی مطمئن باشی که فیلمنامهات را فهمیدی.
او ادامه داد: چرا او چنین توصیهای میکند؟ چون وقتی فیلمنامه مینویسید، محو زیباییها یا چیزهایی که من آن را «فریبنده» میخوانم، میشوید. گاهی یک نکته کوچک آنقدر در ذهن ما بزرگ میشود که خط اصلی داستان را فراموش میکنیم. وقتی فیلمنامه را خلاصه میکنید، خود به خود مجبور هستید آنها را کنار بگذارید، آنوقت فقط خط اصلی قصه برایتان باقی میماند. شما باید خط اصلی قصه را بدانید. در بازیگری به خصوص در تئاتر تمرینی وجود دارد. وقتی بازیگر برای بازی در نقش خاصی آماده میشود، یک پاکت کاغذی که جای دو چشمش را در آوردیم روی سرش میگذاریم تا تمرین کند. با این تمرین میخواهیم میمبک را از او بگیریم. بسیاری از بازیگرها فکر میکنند، میمیک چهره برای بازی یک نقش کافی است و به این دلیل میمیک بدن را فراموش میکنند.
کیانیان درباره راز دوم توضیح داد: شما باید بازیگوش باشید. بازیگوشی به معنای کودکی. بچهها چقدر بازیگوش هستند، شما باید همانطور باشید. زمانی که ما بچه هستیم، هر وقت گرسنه میشویم سریع به مادرمان میگوییم مامان من گرسنهام. اصلا مهم نیست در آن موقعیت ما مهمان داریم یا نداریم، پدرمان فقیر هست یا ثروتمند، غذا حاضر است یا خیر؟! مادر ما در بسیاری از مواقع میگوید صبر کن پدرت بیاید. بچه نمیفهمد که او گرسنه است و این موضوع چه ربطی به پدرش دارد. بچهها قراردادهای اجتماعی را نمیفهمد و این قراردادها دائم که بزرگتر میشویم، باعث می شوند که ما ماسک بزنیم. این ما را به انسانی ناقص تبدیل میکند. حیوانات و بچهها بهترین بازیگران جهان هستند، چون اصلا برایشان مهم نیست، جلوی دوربین هستند یا نیستند. آنها همیشه راحت و رو هستند. ما باید به عنوان هنرمند این را کشف کنیم. اگر این را کشف نکنیم، تقلبی میشویم. در تمام فرهنگها وقتی یک نفر خارج از قاعده است، میگویند او هنرمند است.کیانیان سومین راز را حرفهایترین و آموختنیترین راز هنر دانست و گفت: این را باید یاد بگیرید که مثل یک شعبدهباز حیرت ایجاد کنید. در همه وجوه چیزی بگذار که تماشاگر آن را کشف کند. آن نکته حیرت انگیز را شما میگذاری و شما مخاطب را راهنمایی میکنی که آن را کشف کند. مثال پررنگش فیلمهای پلیسی میشود که مهمترین مسالهاش یافتن قاتل است. او ادامه داد: اما این که چطور میشود این کار را انجام داد. به شنیدن و دیدن بسیار نیاز دارد. رمانهای پلیسی بخوانید و سعی کنید زمانی که تماشاگر از سینما بیرون میرود لذت کشف یک اتفاق تازه را چشیده باشد که این از بالاترین لذتهاست. به همین دلیل است که ما به دیدن شعبدهبازیها می رویم، چون رازی در پشت سر آن قرار دارد.
سایر اخبار این روزنامه
عضو کمیسیون امنیت ملی خواستار شد توضیح درباره دیدار نماینده پوتین و رئیسی
روز دوم در جشنواره بین المللی فیلم فجر کشف راز بزرگ سینما با کیانیان
روایت وزیر کشور از جلسه کمیسیون تبلیغات انتخابات شبح احمدی نژاد بر سر مناظره زنده
ولیالله شجاع پوریان جایگاه اقلیتها در عرف و قانون
گزارش همدلی از رد صلاحیت برخی چهره های مشهور شورای شهر تهران سنگینوزنها به «بهشت» نمیروند؟
مسئولان دولت از عملکرد چهار ساله خود دفاع کردند پاسخ مستدل به آمارهای ساختگی
آیتالله علمالهدی: علاقهمندانم از ظرفیت من در انتخابات استفاده می کنند
چه کسی از مناظره زنده می ترسد؟