گزارش همدلی از رد صلاحیت برخی چهره های مشهور شورای شهر تهران سنگین‌وزن‌ها به «بهشت» نمی‌روند؟

همدلی | آساره کیانی: اخبار رسیده از هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستاها، نشان می‌دهد که در تهران، چهره‌های سنگین‌وزن اردوگاه نزیک به شهردار تهران، ردصلاحیت شده‌اند؛ از آن‌ها که در میادین ورزشی وزنه‌های سنگین می‌زدند و یا در وزن‌های بالا کُشتی می‌گرفتند تا سنگین‌وزن‌های سیاسی. با این‌که هنور نتایج تجدید‌نظرها مشخص نیست اما ممکن است برای هر شهروند تهرانی این سوال مطرح شود که «آیا سنگین‌وزن‌ها می‌توانند بار دیگر کُرسی‌های خیابان بهشت را به خود اختصاص دهند؟»
در تکاپوی کاندیداهای تایید و یا ردصلاحیت‌شده ریاست‌جمهور، شاید تنها خبر رد صلاحیت‌شدن تعدادی از چهره‌های شورای شهر که عضو کنونی شورا و بعضا وزنه‌‌های‌سنگینی‌ در نزدیکی به محمدباقر قالیباف بوده‌اند، بتواند این انتخابات را هم به لحاظ خبری، هم‌سطح ریاست‌جمهوری قراردهد؛ افرادی مانند مرتضی طلایی(یار و همسنگر دیرین محمدباقر قالیباف که در همه موارد از او حمایت کرده است)، حبیب کاشانی(اصولگرا)، الهه راستگو(اصلاح‌طلب به شورا راه پیدا کرد و بعد اصولگرا شد)، علیرضا دبیر(کُشتی‌گیر)، عباس جدیدی(کُشتی‌گیر)، حسین رضازاده(وزنه‌بردار)؛ ردصلاحیت شدند.
غیر منتظره
با این‌همه، با وجود نارضایتی‌هایی که از هیات‌رئیسه کنونی شورای شهر تهران و اکثریت اعضای همسو با شهردار تهران وجودداشت، انتظار می‌رفت که مردم به لیست واحدی که از گرایش مقابل این جریان غالب هستند رای بدهند؛ اما این انتظار وجودنداشت که عده‌ای از سران جریان حاکم بر شورا، رد صلاحیت بشوند! تجربه مجلس شورای اسلامی، نشان داد که مردم شهرهای بزرگ به «لیست» رای می‌دهند و اگر زمانی نخواهند در انتخابات شرکت کنند، چهره‌ها رای می‌آورد. چهره‌هایی که هم‌اکنون، نامشان در میان ردصلاحیت‌شده‌ها دیده می‌شود.


قبول مسئولیت در عین عدم تمرکز
تجربه نشان داده که اگر روی کار اصلی فرد، تمرکز وجود نداشته باشد، و در میانه همان کار، فعالیت‌های غیرمرتبط دیگری انجام شود، کار اصلی خدشه‌دار خواهد شد؛ این را هم باید در نظرگرفت که در این موارد کم‌کاری و عدم تمرکز، عاقبت بدش گریبان شخص را می‌گیرد در حالی‌که کم‌کاری مسئول و نماینده مردم یک شهر گریبان میلیون‌ها نفر را خواهد گرفت.
نمونه‌های کم‌کاری را می توان در موارد زیر مشاهده کرد؛ اگر «شهردار» یک شهر، در تمام سال‌های مسئولیتش، فکر ریاست‌جمهوری در سر بپروراند یا «عضو شورای شهر»، کُنسرت برپاکند و با خواندن شعرهای قدیمی و عدم تمرین و تمرکز هم از این کار و هم از آن باز بماند؛ ورزشکاری هیچ تجربه‌ و سابقه‌ای از کار برای مردم در حوزه شهر نداشته باشد و بعد برای دوران ورزش‌نکردنش یک شغل انتخاب کند؛ شغلی که با زندگی مردم به معنای(موجود زنده‌ای) که نفس می‌کشد، درگیر شده است.
اگر نخواهیم همه ورزشکارها یا هنرمندان را با یک چوب برانیم و بر توانایی‌ها و تخصص‌های آن‌ها در حوزه شهری سرپوش بگذاریم، در این میان، پرونده‌هایی که رنگ و بوی تخلف از آن‌ها به مشام می‌رسد و در افکار عمومی، حکایت از استخدام‌های غیر قانونی و فعالیت‌های غیرمجاز شهری و تجاری دارند، هم مزید بر علت شده‌اند.
چمران روشنفکر می‌شود
این‌ روزها، خوب و بد کارها با توجه به شرایط، سنجیده می‌شود و معیار و ملاک، نه ذات خوب و بد افعال مربوطه که نفع یا ضرر شخصی و یا جمعی -همسو بودن گرایش‌های افراد با یکدیگر- است. سوگیری و اظهارنظرهای افراد در مورد مسائل مختلف هم با این متر و معیار سنجیده می‌شود و موجب می‌شود فردی نظیر «مهدی‌چمران»، صحبت‌های روشنفکرانه ایراد کرده و در واقع خلاف کردار و رفتار پیشین خود عمل کند. او با اعلام خبر رد صلاحیت‌ افراد نزدیک به جناح خود، گفته: «این رد صلاحیت‌ها شائبه دخالت خط فکر سیاسی را تقویت ‌می‌کند که در نهایت موجب خدشه وارد آمدن به اعتماد مردم نسبت به نهاد عمومی خواهد شد.» رییس شورای اسلامی شهر تهران، گفته که « انتخابات یک‌طرفه نافی مشارکت همگانی است.»
او گفته: «وقتی نظارت را بر عهده دستگاهی می‌گذارند یک اعتماد عمومی نسبت به دستگاه عمومی وجود دارد که بی‌طرفانه کار قضاوت را انجام دهد. در چنین فضایی افرادی که شخصیت‌های شناخته شده و مورد اعتماد مردم هستند را رد صلاحیت می‌کنند و افرادی که دارای پرونده‌های مفتوح قضایی هستند تایید می‌کنند.»
چمران با بیان این‌که نمایندگان درباره رد صلاحیت‌شدگان تجدیدنظر کنند، گفته« باید هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود.»
تایید صلاحیت چهار اقلیت دینی برای انتخابات تهران
اما پیش از اعلام نتایج تایید یا رد صلاحیت‌شده‌ها، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در ابلاغیه‌ای خواستار توقف اجرای بندی از قانون انتخابات شوراها شده بود که به اقلیت‌های دینی اجازه نامزدی داده است.
او در این نامه خواستار رد صلاحیت اقلیت‌های دینی نامزد در این انتخابات شده بود. دو نماینده اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی این ابلاغیه جنتی را خلاف قانون اساسی خوانده بودند و به نقل از علی لاریجانی(رئیس مجلس شورای اسلامی) گفتند که مُر قانوناجرا خواهد شد.
حالا علیرضا رحیمی، رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران از تایید صلاحیت چهار اقلیت دینی نامزد انتخابات شوراها خبر داده است.
من عباس نیستم!
نتیجه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر با «پیامک» به آن‌ها ارسال شد؛ افرادی که تا اطلاع ثانوی هنوز منتظر رسیدن این پیامک
هستند؛
با این‌که برخی از اعضای شورای شهر در کانال‌ها یا صفحات اینستاگرامشان با انتشار پیامک تایید صلاحیت، حضور رسمیشان در انتخابات شورای پنجم را اعلام کردند اما برخی اعضا سکوت کردند و در این میان اخبار غیررسمی گسترده‌ای درخصوص رد صلاحیت اعضای فعلی شورای شهر تهران منتشر شد. تماس خبرنگارها با تلفن همراه عباس جدیدی درباره وضعیت تایید یا رد صلاحیتش نیز به این پاسخ منجر شد :«من عباس نیستم و گوشی او نزد من مانده و اطلاعی هم ندارم.»
علیرضا دبیر نیز عنوان کرد که استعلام‌های چهارگانه‌اش از وزارت اطلاعات، ثبت، قوه قضائیه و ناجا مثبت بوده و حتی نظر هیات اجرایی مثبت بوده ولی نمی‌داند علت رد صلاحیتش چه بوده است. او گفت: من دوتابعیتی نیستم که بخواهند به این بهانه صلاحیتم را رد کنند.
عبدالحسین مختاباد هم اصلا نخواست با خبرنگارها حرف بزند.
در این میان تنها مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای چهارم تهران طی اطلاعیه‌ای با اعلام رد صلاحیتش اعلام کرد: «طی شب و روز گذشته در فضای مجازی اخباری منتشر و اعلام شده که صلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای اسلامی شهر تهران از جمله بنده احراز نشده است. اگرچه بر اساس اطلاع قبلی، تایید نهادهای نظارتی و مراجع چهارگانه و همچنین هیئت اجرایی انتخابات در مورد اینجانب صورت گرفته اما ظاهرا هیئت نظارت شهر تهران اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی نموده است. البته موضوع هنوز به صورت رسمی به بنده اطلاع داده نشده اما آن‌چه شائبه برانگیز، تعجب‌آور و غیر منصفانه است، حجم سنگین اطلاع‌رسانی این خبر طی شب گذشته بود که امیدوارم دستگاه‌های مسوول در امر برگزاری انتخابات ساده از کنار آن نگذرند. بدیهی است این‌جانب به عنوان یک شهروند از تمامی حقوق قانونی خود برای پیگیری موضوع از طریق مجاری رسمی استفاده خواهم کرد و امیدوارم این انتخابات همچون همیشه در سایه توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و ائمه هدی (ع) به بهترین شکل ممکن برگزار
شود.»
گفتنی است، صلاحیت ۸ هزار و ۹۱۸ داوطلب انتخابات شوراها تایید شد و ردصلاحیت‌شدگان تا ششم اردیبهشت فرصت اعتراض دارند. لیست ۲۱ نفره اصلاح‌طلبان برای شورای شهر هفته آینده به‌صورت رسمی منتشر می‌شود. انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در بیست و نهم اردیبهشت برگزار
می‌شود.
تلنگری برای بازی با مردم
هرچند گزینش‌های این‌چنینی در مورد همه طیف‌ها مناسب نبوده و در سطح بین‌‌المللی نیست اما ردصلاحیت‌شدن افراد از پست‌هایی که پیش از آن عهده‌دارش بوده‌اند، می‌تواند حاوی معنای گسترده‌ای باشد؛ ضمن این‌که نارضایتی مردم از وضع موجود در شورا را نمی‌توان در این زمینه بی‌تاثیر دانست، باید گفت هرچند افرادی که اکنون رد صلاحیت شده‌اند در پروسه تجدید نظر تایید شوند، این مردودی، تلنگری به آن‌ها خواهدبود که نمی‌توان با حقوق شهروندان یک شهر
بازی کرد!