آیت‌الله علم‌الهدی: علاقه‌مندانم از ظرفیت من در انتخابات استفاده می کنند

همدلی| آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در سال‌های گذشته به‌ویژه پس از درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی (نماینده سابق ولی فقیه در این استان) و جانشینی ایشان، مواضع خبرسازی را اتخاذ کرده است که در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور، جنجال‌ساز شد. مهم‌ترین موضع‌گیری وی مخالفت با برگزاری کنسرت در شهر مشهد و استان خراسان رضوی سبب شد تا کم‌کم این موضوع هنری در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود.
ابراز مخالفت با دولت، اصلاح‌طلبان و البته -این اواخر- محمود احمدی‌نژاد از تریبون نماز جمعه و دیگر تریبون‌هایی که در اختیار دارد، از وی چهره‌‌ای مخالف دولت ساخته است. او که به مانند اصول‌گرایان دیگر، تا شش سال اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از حامیان وی بوده است، دو جمله جنجال برانگیز دارد که در یکی مردم را به تحمل وضعیت اقتصادی زمان احمدی‌نژاد و دیگری از همین وضعیت در دولت حسن روحانی انتقاد شدید می‌کند. او در زمانی که هفت سال از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد گذشته بود، در خطبه‌های نماز جمعه مشهد خطاب به مردم گفت: امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلاً می‌گذشته الان هم همان طور باشد. وی ادامه داد: اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید.
وی افزود: مشهدی‌ها مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً ‌بوده است.
او چهار سال بعد و در زمان دولت حسن روحانی اما وضعیت اقتصادی را دستمایه انتقاد از دولت قرار داد. او در اسفند ماه سال گذشته در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در گزارشی از اجلاس خبرگان گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در این اجلاس به وسیله نمایندگان مردم مطرح شد اقتصاد مردم و گذران زندگانی روزمره آنها به ویژه در میان فقرا و قشر آسیب‌پذیر بود و این علما نسبت به مشکلاتی که این قشر از جامعه در حوزه اقتصاد و معیشت دارند و استیصال‌هایی که قشر آسیب‌پذیر دچار آن شده‌اند اظهار دغدغه شدید داشتند.


وی با بیان اینکه اقتصاد مردم و زندگی روزمره از دغدغه‌های اصلی نمایندگان خبرگان بود، تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم که هر سال شب عید قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و مردم از وضعیت حداقلی نیز برخوردار نیستند و در این آغاز سال جدید در برابر زن و فرزند خود احساس سرافکندگی می‌کنند.
در گذشت آیت‌الله واعظ طبسی و انتصاب داماد وی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی؛ به تولیت آستان قدس رضوی از سوی مقام معظم رهبری، به تحکیم موقعیت ایشان افزوده است. اکنون که رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است، موافقان و مخالفان مواضع آیت‌الله علم‌الهدی نیز در انتخابات پیش رو موضع مشخصی درباره ابراهیم رئیسی خواهند گرفت.
موضوعی که وی وی در گفت‌وگو با تسنیم به آن اشاره کرده و گفته است که علاقه‌مندانش ممکن است در انتخابات از ظرفیت او استفاده کنند.
علم‌الهدی در این گفت‌وگو ادامه داد: در یک کشور لائیک رئیس‌جمهور ممکن است بتواند فساد کند و زندگی‌اش را تامین کند، اما در نظام جمهوری اسلامی این گونه نیست چراکه ذات پروردگار خون صدها هزار شهید را به‌خاطر پول‌پرستی و یغماگری و چپاول افراد نمی‌گذارد، پایمال شود و کسانی که با غیر نیت خدا وارد عرصه شوند از همان اول حرکتشان با ذلت و نکبت آمیخته است و آخرش نیز بی‌نتیجه است.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد جمنا گفت: آقایان با داعیه وحدت در قشر جریان‌های ولایی و ارزشی این جبهه را تشکیل دادند و اگر با این انگیزه باشد خیلی خوب است که مردم جمع شده و یک صدا و یک فکر و یک نیرو باشند و یک فرد را به‌عنوان کاندیدا انتخاب کنند، اصل قضیه چیز بدی نیست اما باید مراقب باشند در فراز و نشیب سیاسی تا انتخابات خدای نکرده عناصری در زیر این پوسته وارد نشوند و فقط منافع خود را در نظر بگیرند، این مضر است. برای خدا حرکت کردن نیازمند اخلاص است، جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز با اخلاص و برای تکلیف در عرصه دین‌مداری و مشارکت سیاسی ورود کنند و نتیجه هرچه می‌خواهد باشد. حرفی که در مراجعه این دوستان نیز گفتم همین بود که قصد و نیت باید برای خدا خالص شود، در نظام جمهوری اسلامی موقعیت و مقام منهای خدمت به خدا و مردم جز مشکل و دردسر نیست.
امام جمعه مشهد افزود: از روزی که امام جمعه و سپس نماینده ولی فقیه شدم جریان خاصی را به شخصه حمایت نکردم و حتی در برخی از انتخابات در نماز جمعه گفتم نه کاندیدا دارم و نه شخصی کاندیدای من است و نه لیستی به من تعلق دارد و در برخی از انتخابات در نماز جمعه این را تصریح کردم.
وی با اشاره به انتخاباتی که دامادش سیدابراهیم رئیسی در آن حضور دارد گفت: در انتخابات آتی هم مبنایم با گذشته فرق نکرده است، خیلی‌ها ممکن است کاندیدا شوند و بینش سیاسی آنها و نوع گرایش انقلابی آن‌ها با بنده تطبیق کند و از ظرفیت بنده بهره‌برداری کنند و نمی‎توانم بگویم از ظرفیت من استفاده نکنید و مردمی که به من علاقه‌مند هستند ممکن است سراغ همان‌ها بروند و این به معنای حمایت شخصی نیست، چراکه بینش سیاسی من این است که تعیین تکلیف برای مردم غلط است.
علم‌الهدی افزود: این آقایان هم اگر از الان می‌خواهند بنده را سوژه عملیات روانی کنند تا از جریانی حمایت کنم یا خیر کور خوانده‌اند، اصلاً قصه این‌گونه نیست، بنده اندیشه سیاسی جز اندیشه سیاسی رهبری ندارم، برحسب تکلیف شرعی خودم مبنای سیاسی ولایی را قبول دارم و جریاناتی که با بینش بنده تطبیق کنند طبیعی است که از ظرفیت بنده در انتخابات استفاده کنند و این حق آن‌هاست، چون فکر و بینش خودشان است اما برخی این قضیه را از ابتدا بد دیده‌اند.