جهانبخش‌محب‌ینیا کاهش هزینه‌ها تنها در شعار

بودجه به عنوان سند مالی دولت جدای از نگاه‏های کلاسیک و کلیشه ای تصویری از جهت گیری ذاتی دولت در زمینه کسب درآمدها و نحوه هزینه کردها ارائه می دهد تا عوامل اقتصادی، دست اندرکاران تجارت، بیمه و بانک در داخل و خارج در کوتاه مدت نحوه تعامل و مدارا با اقتصاد ملی را پیش بینی کنند. بعد از موضع گیری رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه که بیشتر در قالب آمار و ارقام نمایان شد، آقای موحدی خطیب نماز جمعه تهران توصیه‏هایی داشت که قابل تامل و توجه جدی است، ایشان از دولت و مجلس کاهش هزینه‏ها و اولویت‏های بودجه را خواستار شد. کاهش هزینه‏ها شاید بزنگاه نظام مالی کشور و پاشنه آشیل اقتصاد ایران باشد. امری که در هیچ دولتی جدی گرفته نشد و متاسفانه تراز مالی کشور به شکل وحشتناکی در خدمت هزینه‏های جاری قرار گرفت. اولویت‏های بودجه از منظر خطیب نماز جمعه که سال‏های متوالی در مجلس شورای اسلامی حضور داشته است، اشتغال و توجه به فضای کسب و کار کشور بود. با اوضاع و احوالی که شاهدیم و متاسفانه اقتصاد منطقه و جهانی نیز تا حدی از آن رنج می برد فضا برای اشتغال و بنیه‏های تجارت و صادرات و واردات آنچنان مساعد نیست. البته تنها اختصاص بودجه هم کارساز نمی تواند باشد. کشور بیشتر از اعتبار که لازم است به سیاست گذاری عمومی، برنامه ریزی و مدیریت فعال و علمی نیاز دارد.
در سال 96-97 دولت با برداشت 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه با مصوبه مجلس و همچنین یک میلیارد دلار با اذن رهبری و نزدیک به 60000 میلیارد تومان اعتبار در تبصره 18 بودجه 97 در حوزه اشتغال معدل خوبی از خود به یادگار نگذاشت . خوشبختانه در زمینه بهبود فضای کسب و کار با ارزیابی موسسات بین المللی توفیق ارتقای چند رتبه ای داشت. صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم با دعوت از کارشناسان تکراری و بر خط، گذرا به اما و اگرهایی پرداخت که قابلیت بهره برداری برای مخاطب نداشت و معلوم نشد رسانه ملی در نقد از دولت و مجلس اهداف مطلوب را در چه بیابانی پیگیری می کند. کاهش هزینه‏های غیر‌ضروری در خیلی از زمینه‏ها، می تواند اقتصاد ایران را از زیر فشار نجات دهد و یا پس انداز و اختصاص منابع به جنبه‏های ضروری حیات اقتصادی، این بخش از کشور را برای آبیاری سایر بخش‏ها از جمله فرهنگ، سیاست، صنعت، تجارت، سلامت و دفاع آماده کند. بدون تعارف دولت‏ها در زمینه کاهش هزینه فقط شعار داده اند بعضی از آنان حتی زحمت شعار هم به خود نداده اند.
هنگام تهیه و تدوین بودجه، رابطین سازمان‏ها، ادارات بعضی از شخصیت‏های حقوقی که بیمار گونه به بودجه متصل شده اند، گونی‌به‌دست، دنبال تصمیم سازان و تصمیم گیران راه ‏می‏افتند و متاسفانه بعضی از آنان را وارد مبادله سیاسی می کنند. امروز باید بپذیریم علاج بسیاری از دردهای اقتصاد، کاهش هزینه‏هاست و آن کسانی انقلابی، عاقل و دلسوز کشورند که کمتر هزینه کنند.
سایر اخبار این روزنامه
«آنه گرت کرامپ کارن‌باور» جانشین مرکل در حزب دموکرات مسیحی شد پایانی بر 18 سال رهبری جهانبخش‌محب‌ینیا کاهش هزینه‌ها تنها در شعار بحران اقتصادی در روزنامه‌ها شدت می‌گیرد بازگشت به سیاه‌وسفید‌ها رئیس‌جمهوری در اجلاس روسای مجالس 6 کشور برای مقابله با تروریسم: روزهای پر التهاب ترامپ روزهای پر التهاب ترامپ اقتصاد نیازمند حذف یارانه‌های ناپیدا است یارانه‌های پشت پرده گزارش «ابتکار» از افزایش 17 درصدی استیضاح‌های وزرا در مجلس دهم نسبت به مجلس قبل وزیر اطلاعات: حاکمیت‌ها مانع شکل‌گیری تروریسم در کشو‏رها شوند چرا سرمایه‌گذاران رمه‌وار رفتار می‌کنند؟ توده‌ها پاسوز توده‌سازان عضو فراکسیون امید مجلس نمایندگان به جای عبور از خط ویژه، نیم ساعت زودتر حرکت کنند نماینده ایران در اجلاس پارلمانی سازمان تجارت جهانی: چند کشور در تصمیم سازمان تجارت جهانی برای پیوستن ایران ایجاد مزاحمت می‌کنند مطبوعات وجامعه ازتحریف تا آگاهی