دور جدید درگیری اردوغان- نتانیاهو

BBC- در دور تازه درگیری لفظی، سران ترکیه و اسراییل یکدیگر را قاتل نامیدند‌.
رجب طیب اردوغان شنبه گذشته در نشست بنیاد جوانان در توصیه به آنها برای رفتار انسانی گفت: یهودیان در اسراییل مردمی را که بر زمین می‌افتند، مورد حمله و ضرب و شتم قرار می‌دهند؛ تنها به مردان حمله نمی‌کنند؛ رفتارشان با زنان و کودکان نیز همین گونه است‌. اردوغان در ادامه هشدار داد: اما اگر آنها جرات کنند با ما طرف شوند، به عنوان مسلمان مقابله می‌کنیم و به آنها درس عبرت می‌دهیم‌.
ساعاتی بعد بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای نوشت: اردوغان، اشغالگر قبرس شمالی، که ارتش او زنان و کودکان را در دهکده‌های کردنشین در داخل و خارج ترکیه قتل‌عام می‌کند، در مقام موعظه اخلاقی به اسراییل نیست‌.
با ادامه این حملات لفظی، وزیر خارجه ترکیه دیروز در توئیتر خود در حمایت از سخنان رییس‌جمهوری کشورش، نوشت: نتانیاهو، اشغالگری که به مردم افتاده بر زمین لگد می‌زند، به راحتی در دادگاه‌های بین‌المللی مجرم شناخته می‌شود‌. چاوش‌اوغلو افزود: نتانیاهو قاتل خونسرد دوران معاصر، مسوول کشتار هزاران فلسطینی بی‌گناه، بمباران‌ها و حملات نظامی به کودکان در سواحل است. ترکیه هرگز از افشای حقیقت عدول نمی‌کند‌.


سخنگوی نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه هم در توئیتر این نهاد نوشت که نتانیاهو از بیان حقیقت از زبان رییس‌جمهوری ترکیه دمغ شده و در تلاش است اسراییل را از تحقیقات بین‌المللی در خصوص این رژیم نجات دهد اما بی‌فایده است‌. اشاره کالین به تصمیمی است که به زودی باید از سوی دیوان بین‌المللی لاهه در مورد پرونده اتهامی اسراییل در خصوص جنگ سال ۲۰۱۴ در غزه اعلام شود‌.
سخنگوی اردوغان افزود: اسراییل نمی‌تواند رییس‌جمهوری کشور ما را به سکوت وادار کند‌. عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه هم دیروز گفت: نتانیاهو که در کشورش به فساد متهم است، در تلاش برای اخلال در امور جامعه بین‌الملل است‌.
دور تازه حملات لفظی سران ترکیه و اسراییل در حالی است که بنیامین نتانیاهو هفته گذشته در همایش دیپلمات‌های اسراییلی در اورشلیم گفت مناسبات کشورش با ترکیه پس از تنش‌های سال‌های گذشته بهبود یافته و از جمله به اعزام سفیر اسراییل به آنکارا اشاره کرد‌.
وب‌سایت اسراییلی وای‌نت دور تازه حملات سران ترکیه علیه بنیامین نتانیاهو را با وضعیت منطقه مرتبط دانست‌. وای‌نت شنبه گذشته نوشت تصمیم اخیر دونالد ترامپ در بیرون بردن نیروهای آمریکایی از سوریه در پی یک مکالمه تلفنی میان اردوغان با ترامپ، به رییس‌جمهوری ترکیه احساس قدرت و انگیزه بیشتری داده است‌.