وداع با فقیه عالی قدر و کارگزار باوفا


همزمان با ارتحال رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهبر معظم انقلاب، سران قوا و چهره های برجسته حوزوی و سیاسی کشور از طیف های گوناگون در پیام های جداگانه ای ضمن اشاره به ابعاد مختلف شخصیت وی، این ضایعه را تسلیت گفتند. همچنین به گزارش «شیعه نیوز»، درس های اصلی حوزه علمیه نجف و مدارس علمیه سراسر کشور به مناسبت درگذشت آیت ا... سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تعطیل شدند. جمعیت شیعیان سنگال، جمعیت علمای بحرین، جمعیت علمای عراق، جنبش نجبای عراق، حزب دعوت اسلامی عراق و ... از جمله گروه هایی بودند که ضایعه ارتحال این فقیه عالی مقام را تسلیت گفتند. دولت نیز امروز را عزای عمومی اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت ا... خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالی قدر آیت‌ا... هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند. متن پیام حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به این شرح است: بسم ا... الرحمن الرحیم، انا لله و انا الیه راجعون؛ با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالی قدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت ا... آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان ا... علیه را دریافت کردم. این ضایعه اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است، مایه‌ تألّم همه‌ کسانی است که به مقام علمی و خدمات باارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعه‌های فقهی و اصولی و حقوقی حوزه‌های علمیّه آشنا هستند. ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری باوفا در مهم ترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفّقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. این جانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزه‌ علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت می گویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسئلت می نمایم.
جزئیات مراسم تشییع ارتحال آیت ا... هاشمی شاهرودی
ستاد برگزاری مراسم ارتحال آیت ا... هاشمی شاهرودی (ره) با صدور اطلاعیه ای، برنامه های وداع، تشییع و تدفین پیکر مطهر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را اعلام کرد. براساس این گزارش، مراسم اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب صبح امروز از ساعت 8صبح در مصلای امام خمینی(ره)تهران برگزار می شود. پس از آن نیز مراسم تشییع و تدفین در قم، از ساعت 14 در مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار خواهد شد. همچنین براساس اعلام سخنگوی حوزه های علمیه، مدارس علمیه سراسر کشور امروز تعطیل خواهد بود.
پیام تسلیت مراجع و علما


در پی رحلت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام شخصیت های برجسته حوزوی، کشوری و لشکری نیز در پیام هایی جداگانه، ضایعه درگذشت او را تسلیت گفتند و مقامش را گرامی داشتند. آیت ا... مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی درخصوص ارتحال آیت ا... هاشمی شاهرودی، تصریح کرد: او در انقلاب اسلامی و تداوم آن سهم بسیاری داشت به گونه‌ای که الان جای او را خالی می‌بینیم. در میان حوزویان از احترام خاصی برخوردار بود و آثار فراوانی در زمینه‌ مسائل علمی از خود به یادگار گذاشت. آیت ا... نوری همدانی نیز در پیامی با اشاره به نقش و جایگاه مرحوم هاشمی شاهرودی در حوزه های علمیه و نظام جمهوری اسلامی نوشت: خدمت به انقلاب اسلامی  و ولایتمداری  وتواضع و مجاهدت و تقدیم چند شهید موجب برجستگی این شخصیت ممتاز بود. آیت ا... علوی گرگانی از دیگر مراجع تقلید هم در پیام خود به این مناسبت تأکید کرد: ایشان که از شاگردان بارز مرحوم آیت ا... العظمی شهید صدر بودند ،در طول سالیان متمادی  شاگردان خوب و فاضل را تربیت و افراد متعددی را از علم خود سیراب کردند. همچنین با تحقیق و چاپ کتب متعدد خدمت به دین و اسلام کردند. آیت ا... سیداحمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در پیامی ضمن تسلیت ارتحال این شخصیت برجسته نوشت: فقدان این عالم فاضل و سکان اطمینان‌بخش دوستداران انقلاب، موجب تأثر و تألم جبران‌ناپذیری است؛ چرا که به یقین می‌توان گفت: آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی در هر جایگاهی که قرار گرفت، به حد اعلی موجب سکون و آرامش بود.
پیام تسلیت سران قوا
سران سه قوه نیز در پیام های خود درگذشت این مرجع تقلید را تسلیت گفتند. حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان هم در پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت ا... هاشمی شاهرودی تأکید کرد: این استاد برجسته حوزه و فقاهت که افتخار درس‌‌آموزی در محضر استادان بزرگی همچون شهید صدر را داشت، تمام عمر پر برکت خود را با مشی اعتدالی و ترویج خردورزی و همگرایی، وقف گسترش معارف عالی دینی و سیره اهل بیت علیهم السلام و تربیت شاگردانی مبرز نمود؛ و نیز طی چهار دهه گذشته در خطیرترین و تأثیرگذارترین مسئولیت‌ها منشأ تحولات و خدمات ارزنده بود. آیت ا... صادق آملی لاریجانی نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت رئیس سابق قوه قضاییه تصریح کرد: این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد در دوران ریاست قوه قضاییه منشأ تحولات  بسیاری در دستگاه قضایی بودند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیام خود به این مناسبت یادآور شد: آیت ا... هاشمی شاهرودی به دلیل هوش سرشار و کوشش فراوان در فراگیری علوم دینی در حلقه درس آیات عظام خویی و  شهید سید محمدباقر صدر قرار گرفت و در محضر این استادان به تحکیم مبانی اجتهادی خود پرداخت. ایشان علاوه بر این که از چهره های درخشان  در علوم اسلامی بودند، در شورای نگهبان و قوه قضاییه، منشأ خدمات فراوانی شدند. همچنین هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، آیت ا... سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعیت شیعیان سنگال، جمعیت علمای بحرین، جمعیت علمای عراق، جنبش نجبای عراق، حزب دعوت اسلامی عراق ، نوری مالکی نخست وزیر اسبق عراق، جنبش اصائب اهل حق عراق و... در پیام های جداگانه ای ضایعه درگذشت آیت ا... هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند. علاوه بر این دستگاه ها و نهادها، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع، امیرسرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکتر علی اکبر ولایتی، دریادار شمخانی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، محسن رضایی، حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور، سید عمار حکیم، محمد جواد ظریف، محمدرضا عارف، سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، محسن هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد، آیت ا... علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه،حجت الاسلام سید حسن خمینی و... نیز با انتشار پیام های جداگانه ای یاد و نام این کارگزار باوفای نظام را گرامی داشتند. مقتدی صدر رئیس جریان صدر عراق نیز در پیام تسلیت خود تاکید کرد که آیت ا... هاشمی شاهرودی «پرچم دار مکتب صدر» بود.
عزاداری شیعیان هند در پی ارتحال آیت ا... هاشمی شاهرودی
از دیگر حواشی خبر ارتحال این شخصیت بزرگ حوزوی و سیاسی، انتشار تصاویری از عزاداری شیعیان هند بلافاصله پس از خبر ارتحال وی بود. براساس گزارش حوزه، پس از انتشار خبر ارتحال آیت ا...هاشمی شاهرودی مردم شهر کرگل هند،‌ با به راه انداختن دسته های عزاداری و برپایی مراسم ختم،‌ درگذشت این عالم و فقیه شیعه را تسلیت گفتند و مقام این فقیه اهل بیت را گرامی داشتند. تصاویر این عزاداری باشکوه روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد.