سقوط سنگین بازارهای جهانی

بازارهای ارز، بورس و کالای جهانی در پی تنش های ایجادشده توسط ترامپ طی روزهای اخیر سقوط های کم سابقه ای را تجربه کرد. طبق گزارش سی ان بی سی، شاخص های وال استریت بدترین شب کریسمس خود در طول تاریخ را تجربه کردند. رویترز نیز به نقل از مردم و معامله گران بازار ارز با این تیتر که "این یک کریسمس سیاه است، به توصیف وضعیت بازارها و به ویژه سقوط دلار آمریکا در برابر ین ژاپن پرداخت.به گزارش خراسان از روز دوشنبه شاخص های داوجونز به زیر 22 هزار واحد سقوط کرد و اس اند پی 500 نیز حدود 20 درصد افت کرد. قیمت نفت دیروز 6 درصد افت کرد تا نفت آمریکا به محدوده 42 دلار و نفت برنت به محدوده 50 دلار عقبگرد کند. دلار آمریکا نیز به کمترین سطح چهار ماه اخیر بازگشت. بورس نیکی ژاپن نیز 5 درصد افت کرد. مهم ترین علل این سقوط ها در کنار تنش های تجارت جهانی آمریکا و چین، موضوعات داخلی آمریکا، تعطیلی بخشی از دولت و حمله ترامپ به مقامات اقتصادی این کشور از جمله رئیس کل بانک مرکزی و احتمال برکناری وزیر خزانه داری بوده است که نااطمینانی و تلاطم در بازارها را به اوج رسانده است.
دیروز در حالی که رسانه ها مشغول بررسی موضوع برکناری احتمالی پاولی رئیس کل بانک مرکزی آمریکا بودند ناگهان بلومبرگ اعلام کرد که ترامپ موضوع برکناری منوچین وزیر خزانه داری این کشور را نیز در دستور کار دارد. برخی نقطه شروع دور جدید ریزش بازارها را حمله جدید ترامپ به بانک مرکزی آمریکا در روز دوشنبه دانسته اند. ترامپ در توئیتی نوشته بود: تنها مشکل اقتصاد آمریکا فدرال رزرو است، آن ها درکی از بازار ندارند. ترامپ پیشتر نیز بارها به بانک مرکزی به خاطر افزایش نرخ سود حمله کرده و حتی آن ها را احمق خوانده بود.
روزهای بدتری در راه است؛ حمله خرس ها به بازارهای جهانی
درباره وضعیت بازارهای جهانی، مارک جولی تحلیل گر و استراتژیست بین المللی به سی ان بی سی گفت: دوست دارم خوش بین باشم اما چیزهای مثبت زیادی در اطراف نمی‌بینم. من فکر می کنم هنوز بدترین روزها فرانرسیده و شرایط بدتری در سال آینده در پیش است. به گفته او، باید منتظر بازارهای جهانی «خرسی» در سال آینده باشیم. به گزارش خراسان در بازارهای مالی، به شرایط نزولی شدید خرسی (bear market) گفته می شود.
 پیشتر جنت یلن، رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا نیز درباره  وقوع بحرانی شدید تر از بحران سال 2007 هشدار داده بود. مهم ترین دلیل او، فارغ از بحران آفرینی های ترامپ، بدهی های عمده شرکت ها و موسسات آمریکایی است که به سطحی معادل دوبرابر سال 2007 رسیده و با یک ضربه و تنش دچار مشکل جدی و ناتوانی در بازپرداخت بدهی ها و در نهایت ورشکستگی های پی در پی خواهد شد.