نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌‌ا... هاشمی شاهرودی

آرمان: صبح روز گذشته مراسم تشییع پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌ا... هاشمی شاهرودی با حضور سران قوا و سایر مقامات لشکری و کشوری و مردم قدرشناس، با اقامه نماز توسط مقام معظم رهبری بر پیکر آن فقید آغاز و پس از تشییع در تهران به قم منتقل و پس از تشییع در قم، در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. در این راستا شب گذشته مراسم بزرگداشتی از سوی مقام معظم رهبری در قم برگزار شد و قرار است امروز نیز مجلس یادبودی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شود.
تشییع و خاکسپاری
مراسم تشییع و اقامه‌ نماز بر پیکر آیت‌ا... سیدمحمود هاشمی شاهرودی، صبح روز چهارشنبه در مصلای امام خمینی(ره) تهران با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم که با حضور رؤسای سه قوه، مسئولان و قشرهای مختلف مردم برگزار شد، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای بر پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماز اقامه کردند و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم از خداوند مسألت کردند. پس از اقامه نماز مراسم تشییع پیکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری و همچنین با حضور آحادی از مردم در مصلای امام خمینی(ره) آغاز و با شعارهایی مانند «عزا عزاست امروز؛ مهدی صاحب زمان؛ صاحب عزاست امروز»، «لااله‌الا‌ا...، علی ولی‌ا‌...»، «وای حسین؛ وای حسین»، «حزب فقط حزب علی؛ رهبر فقط سیدعلی»، «دست خدا بر سر ماست خامنه‌ای رهبر ماست» و... از مصلای امام خمینی(ره) به سمت خیابان ولیعصر(عج) تشییع و پیکر آن مرحوم برای تشییع و خاکسپاری به شهر قم منتقل شد. در قم نیز مراسم تشییع پیکر آیت‌ا... هاشمی شاهرودی از مسجد امام حسن عسکری(ع) تا حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد و اقشار مختلف مردم، طلاب، فضلا، مسئولان کشوری و لشکری، اعضای خبرگان، اعضای جامعه مدرسین و نمایندگان مجلس در این مراسم حضور یافتند. حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند. پس از تشییع، مراسم سوگواری در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با حضور گسترده مردم برگزار و سپس پیکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جوار مضجع ملکوتی بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد. از طرف دیگر به گفته یکی از نزدیکان آیت‌ا... هاشمی شاهرودی وصیت‌نامه رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام سه‌شنبه شب گذشته در حضور خانواده وی باز شد و محتویات وصیت‌نامه او بیشتر توصیه‌هایی به خانواده‌اش بوده است. وصیت‌نامه آیت‌ا... هاشمی شاهرودی به این دلیل قبل از تدفین باز شد تا اگر نکته‌ای درباره محل دفن رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در وصیت‌نامه او برای محل خاکسپاری‌اش ذکر شده است، هماهنگی لازم برای این مساله انجام شود.
مردم؛ هنوز با انقلاب و علما


دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌ا... هاشمی شاهرودی گفت: مردم هنوز با انقلاب و علما هستند. ایشان رسما از مراجع بودند. حجت‌الاسلام محمدعلی موحدی کرمانی اذعان داشت: ایشان در هر جا که بودند سعی کردند که خدمتگزار باشند و این مهم است. عنصری بسیار موفق و عالم، واقعا ایشان عالم بود و جزو مراجع بود، اما تواضع می‌کرد و اجازه نمی‌داد کسی از مرجعیت‌شان اسم ببرد. خدا ان‌شاءا... ایشان را رحمت کند.
بازگشت گرفتاران
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌ا... هاشمی شاهرودی اظهار کرد: ایشان اخلاق بسیار کریمانه‌ای داشتند و از این جهت بسیار جاذب بودند. نکته بعدی خردمندی و تیزهوشی و ذکاوت ایشان بود که ما این مهم را در جلسات و از نوع بحث ایشان راجع به موضوعات، کاملا درک می‌کردیم. سردار احمد وحیدی گفت: آیت‌ا... شاهرودی بارها شانه‌های خودشان را زیر بار مسئولیت می‌دادند و اخلاق کریمه و حسنه‌ای داشتند. به مسائل و مشکلات محرومان خیلی توجه داشتند. کسانی که مشکل و گرفتاری داشتند معمولا وقتی به ایشان و دفتر ایشان مراجعه می‌کردند، دست پر بر می‌گشتند. از همه اینها بالاتر ولایتمداری و اعتقاد ایشان به ولایت بود. این وجوه شخصیتی چند بعدی ایشان موجب شده بود که اکثر افراد به ایشان علاقه داشته باشند و از ایشان الهام بگیرند.
راه آیت‌ا... شاهرودی ادامه یابد
فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه تشییع پیکر آیت‌ا... هاشمی شاهرودی در مصلای تهران اظهار کرد: ابتدا این ضایعه اسفناک را خدمت مقام معظم رهبری و خانواده آیت‌ا... شاهرودی تسلیت عرض می‌کنم و همچنین برای مقام معظم رهبری آرزوی سلامتی دارم. سردار حسین اشتری گفت: آیت‌ا... هاشمی شاهرودی بسیار رعایت حقوق مردم و مخصوصا ضعفا را داشت. امیدواریم مسئولان دیگر هم بتوانند این راه را ادامه دهند و ایشان هم با اجداد طاهرینشان محشور شوند.
بزرگداشت در قم وتهران
مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌ا... سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شب گذشته از سوی مقام معظم رهبری و با حضور پرشور اقشار مختلف مردم استان قم به ویژه طلاب و روحانیون در مسجد اعظم قم برگزار شد. در این مراسم، مراجع عظام تقلید و چهره‌هایی همچون آیت‌ا... علیرضا اعرافی امام جمعه قم و مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام سیدمحمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، آیت‌‌ا... ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیت‌ا... سیدیوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان حضور داشتند. همچنین، حجت‌الاسلام‌ سیدمحمدعلی شهیدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات از دیگر حاضران در این مراسم بودند. این مراسم با مدیحه‌سرایی حاج عباس حیدرزاده و سخنرانی حجت‌الاسلام ناصر رفیعی از اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد. پنجشنبه 6 دی نیز از ساعت 10 تا 30/11 مراسم بزرگداشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه‌ امام خمینی(رحمه‌ا...علیه) برگزار می‌شود.
تسلیت شخصیت‌ها
حضرت آیت‌ا... العظمی سیدعلی سیستانی مرجع عالی دینی عراق، رحلت آیت‌ا... سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی را تسلیت گفت. در بخشی از پیام وی آمده است: از درگاه قادر متعال مسألت دارم که ایشان را با اجداد طاهرینشان محشور و به همه بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید. زهرا مصطفوی دختر امام خمینی(ره) درپی درگذشت آیت‌ا... هاشمی شاهرودی با صدور پیام تسلیتی بیان کرد: با کمال تاسف ارتحال عالم ربانی و فقیه عالیقدر حضرت آیت‌ا... سیدمحمود شاهرودی یار دیرین انقلاب و نظام اسلامی را به پیشگاه امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم. سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح نیز در پیامی اظهار داشت: از درگاه ایزد منان برای آن عالم مجاهد علو درجات و همنشینی با اولیاء‌ا... و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت می‌نمایم. جبهه مردمی نیروهای انقلاب و جمعیت ایثارگران انقلاب نیز در پیام‌های جداگانه‌ای رحلت آیت‌ا.... هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند.