باز هم استیضاح حجتی؟!

آرمان‌‌- راضیه فراهانی: هر روز نام یک وزیر در لیست استیضاح‌کنندگان است. یک روز وزیر اقتصاد، روز دیگر وزیر علوم. این روند ادامه داشت تا اینکه به وزیر امورخارجه هم رسید که البته موفق نشدند، پس از آن به جهت لاپوشانی رفتار یک نماینده در مجلس به دنبال استیضاح وزیر جدید اقتصاد رفتند. این بار خواهان استیضاح وزیر کشاورزی هستند. طی یک هفته گذشته استیضاح محمود حجتی توسط تعدادی از منتقدان عملکرد او در مجلس کلید خورد و آنها دلایلی را برای اقدام خود مطرح کرده‌اند. در اینجا باید از نمایندگان در خانه ملت سوالی شود که آیا در شرایط فعلی کشور استیضاح این وزیر مشکلات را حل خواهد کرد؟ آیا آقای حجتی به واقع مستحق استیضاح است؟ چرا هر بار که سوژه‌ای برای گیر دادن به دولت نیست بحث استیضاح وزرا مطرح می‌شود؟ گرچه استیضاح حق مجلس است، اما نمایندگان نباید در وهله نخست از این ابزار استفاده کنند. نایب رئیس فراکسیون امید در این زمینه گفته است: «استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را از نظر سیاسی و اجتماعی به مصلحت کشور نمی‌دانم.» محمدرضاتابش اظهار داشت: «در شرایط فعلی از نظر سیاسی و اجتماعی این استیضاح را به مصلحت کشور نمی‌دانم».
جلسه استیضاح؛ روز یکشنبه
عضو هیأت رئیسه مجلس درباره آخرین وضعیت برگزاری جلسه استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ما مقدمات کار را برای انجام استیضاح وزیر جهاد کشاورزی فراهم کرده‌ایم که روز یکشنبه این استیضاح انجام شود. علی اصغر یوسف‌نژاد تاکید کرد: در راستای این اقدام هیات رئیسه مجلس نامه‌ای را به آقای رئیس‌جمهور نوشته که در آن ذکر شده در صورت تمایل می‌توانند خودشان در صحن مجلس حضور بهم برسانند. همچنین به وزیر جهاد کشاورزی هم طی نامه‌ای اعلام کردیم که جلسه استیضاح روز یکشنبه انجام خواهد شد. این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه ۳۵ نفر این استیضاح را امضا کرده‌اند، تصریح کرد: آمادگی این را داریم که روز یکشنبه این استیضاح را برگزار کنیم اما برای برگزار نشدن جلسه استیضاح تنها یک راه وجود دارد و آن هم این است که همه امضاکنندگان امضای خودشان را پس بگیرند و تعداد امضاها به صفر برسد. یوسف‌نژاد با اشاره به جلسه علی لاریجانی با استیضاح‌کنندگان گفت: جلسه آقای لاریجانی با استیضاح‌کنندگان جنبه مساعدت و حل مساله داشت هرچند که رئیس مجلس تاکید داشتند که استیضاح حق نمایندگان است. رئیس مجلس تلاش داشت که بتوانیم به فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی کمک کنیم. وی افزود: تمامی کسانی که در آن جلسه حضور داشتند امضاهای خود را جهت استیضاح وزیر جهاد کشاورزی پس گرفتند اما تعداد امضاها به صفر نرسیده است. یوسف‌نژاد عنوان کرد: ما به عنوان هیات رئیسه مجلس استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار هفته آینده قرار خواهیم داد که در روز یکشنبه این استیضاح انجام شود.
تندروی‌ها به صلاح کشور نیست


نماینده آشوریان در مجلس درباره استیضاح اظهار داشت: در شرایط کنونی، استیضاح و حتی بعضی از سخنرانی‌ها و تندروی‌ها را به صلاح کشور نمی‌بینم. یوناتن بت‌کلیا اظهار داشت: بعضا دیده می‌شود برای انتخابات 5/2 سال دیگر ریاست جمهوری، از همین حالا صحبت‌هایی صورت گرفته و عده‌ای برای تخریب رئیس‌جمهوری قدم‌هایی را برمی‌دارند و خودنمایی و کارشکنی‌هایی را انجام می‌دهند. این نماینده مجلس اضافه کرد: همین طور برای انتخابات ۱۳ تا ۱۴ ماه دیگر مجلس نیز، عده‌ای سعی دارند نمایندگان را تخریب کنند و در این راستا قدم‌هایی را بر می‌دارند که این اتفاق بیفتد. اینها به صلاح یک ملت متمدن، با فرهنگ، باایمان و با این همه اعتقادات راستینی که دارند، نیست. او در توضیح وجود ایراداتی در حوزه کشاورزی بیان کرد: مسلما نمی‌شود انسانی در روی این کره خاکی حضور داشته باشد و از ضعف، ایراد و کمبودی مبرا باشد. حتی خود من و یا هر شخص دیگری هم شاید ایراداتی داشته باشیم ولی مساله این است که، طبیعتا می‌توان همه این ایرادات را رفع کرد. نماینده آشوریان در مجلس یادآور شد: آقای حجتی و وزارتخانه‌اش هم طبیعتا کمبودها و نواقصی داشته و بدون ایراد نیستند. اگر ما امروز کمبودهایی را در بحث کشاورزی می‌بینیم، باید همه موارد را بررسی کنیم.
محورهای استیضاح حجتی
محورهای اصلی استیضاح حجتی وزیر جهاد کشاورزی به گفته نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی، پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانند گندم و سایر محصولات و همچنین جلوگیری از صادرات محصولات مازاد بخش کشاورزی، مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی است که این وزارتخانه مانع صادرات آنها شده است. عدم امهال وام‌های کشاورزان خسارت دیده و اجرای بند(خ) ماده ۳۳ و همچنین بخشودگی جرائم و دیرکرد تسهیلات بخش کشاورزی توسط بانک‌ها در قالب بند(و) تبصره ۱۶ که وزارت جهاد کشاورزی باید این کار را انجام می‌داد بخش دیگری از محورهای استیضاح وزیر جهاد مطرح شده است. همچنین به کارگیری افراد ناتوان و بازنشسته در بخش کشاورزی به عنوان معاونان این وزارتخانه، کمبود شدید تولید محصولات کشاورزی و استراتژیک مانند گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ در داخل کشور عنوان شده است.