یارانه پنهان ۹۳۴ هزار میلیارد تومان است

آرمان: بعد از اینکه سند مالی سال آینده چهارم دی‌ماه(سه‌شنبه) از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری به بهارستانی‌ها تقدیم شد، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و به پرسش‌هایی با محوریت بودجه 98 پاسخ داد.
با اینکه قرار بود لایحه بودجه 98 بعد از اتمام تعطیلات بهارستانی‌ها در تاریخ 25 آذرماه به مجلس تقدیم شود، اما حسن روحانی رئیس‌جمهوری بعد از جلسه‌ای که با سران قوا برگزار کرد، طی سخنانی ابراز داشت که قرار است لایحه بودجه براساس رهنمودهای رهبری اصلاح شود. اطلاعات منتشر شده نیز از این حکایت داشت که تغییر سهم صندوق‌ توسعه ملی، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌ها سه گزینه اصلاحات احتمالی بودجه هستند. بدین ترتیب با وقفه حدودا 10 روزه، نهایتا لایحه بودجه چهارم دی ماه(روز سه‌شنبه) از سوی رئیس‌جمهوری راهی بهارستان شد. جزئیات بودجه نشان می‌دهد که سند مالی سال آتی با سقف درآمد و هزینه‌ ۱۷۰۳هزار میلیاردتومانی بسته شده است. در ضمن دولت مجموع بودجه عمومی که شامل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است را با سقف ۴۷۸هزارمیلیارد تومان تدوین کرده است.
هیچ پیش‌بینی‌ برای بهای بنزین نکرده‌ایم
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین در سال آینده توضیحاتی داد. محمدباقر نوبخت که در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت کرده بود، گفت: الان ما در بودجه هیچ پیش‌بینی‌ برای این کار نکردیم. یعنی یک ریال از این ۴۰۷ هزار میلیارد تومانی که برای منابع‌مان دیدیم یا آن ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی که در تبصره ۱۴ برای هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی کردیم مرتبط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیست. ولی این مطالبه‌ای است که یک عده برای اینکه جلوی قاچاق گرفته شود، دارند؛ چون الان به طور متوسط قیمت هر لیتر بنزین در دنیا حدود ۵۲ تا ۵۴ سنت است ولی در ایران ۱۲ سنت است. مردم می‌گویند اگر قرار است با قیمت منطقه‌ای بنزین را قیمت‌گذاری کنید، حقوق ما را هم با آن نسبت بدهید که حرف درستی است و ما باید آن را بپذیریم. او افزود: اگر بخواهیم ۵۲ سنت را مبنا قرار دهیم، چه براساس نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی و چه براساس نرخ ارز نیمایی، قیمت بنزین بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان می‌شود. البته مجوز این کار در قانون برنامه وجود دارد ولی ما در بودجه حتی یک ریال هم بابت مابه‌التفاوت‌ها در نظر نگرفتیم. در حال حاضر یارانه پنهان حدود ۹۳۴ هزار میلیارد تومان و یکی از بخش‌هایش هم همین است. او در پاسخ به مجری برنامه که پرسید چطور در چنین شرایطی که شما دنبال منابع جدید هستید، قیمت بنزین را افزایش نمی‌دهید؟ گفت: اگر شما اصرار دارید که ما قیمت بنزین را گران کنیم، چشم!


برای تورم، نرخ تعیین نکنید
نوبخت همچنین در پاسخ به اینکه چرا در لایحه بودجه حقوق و دستمزد ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که نرخ تورم ۵۰ درصد افزایش داشته است اظهار کرد: برای تورم، نرخ تعیین نکنید. قرار نیست سال آینده هم به نسبت امسال قیمت‌ها افزایش پیدا کند. ما سعی کردیم کاهش قدرت خرید را کم کنیم. او افزود: ما با ۱۴ میلیارد دلار قرار است نیازهای معیشتی مردم را برای ۲۵ قلم کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کنیم. اگر اینگونه حساب کنیم، ما با افزایش بیش از ۵۰ درصدی اعتبار، این کار را انجام می‌دهیم.
رشد 11درصدی درآمدهای مالیاتی
نوبخت در پاسخ به اینکه سقف معافیت مالیاتی در سال آینده چقدر تعیین شده است؟ اظهار کرد: ما این رقم را در حد دو میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین کرده‌ایم و همان چیزی که برای امسال است برای سال آینده هم لحاظ کردیم. درآمدهای مالیاتی ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری که ۱۱۴ میلیارد تومان است، چیزی حدود ۱۱ درصد رشد دارد. او در پاسخ به این پرسش که شما چطور می‌خواهید در حالی که بیم رکود می‌رود، مالیات را ۱۱ درصد هم افزایش دهید؟ اظهار کرد: به اندازه نرخ تورم، عدد مالیاتی را ۱۱ درصد افزایش دادیم. وقتی می‌گوییم باید وابستگی خود را به نفت قطع کنیم، تنها چیزی که می‌ماند مالیات است و اقتصاد مقاومتی هم همین را می‌گوید. شما باید هزینه‌ها را از مالیات‌ها بدهید. دولت رعایت حال تولیدکنندگان خود را می‌کند و هیچ وقت راضی نیست برای افزایش درآمد، مالیات را بالا ببرد. ما باید حال تولیدکنندگان را هم درک کنیم. همیشه باید نرخ تورم به علاوه رشد اقتصادی را در نظر بگیریم.
افزایش کمک به صندوق‌های بازنشستگی
رئیس سازمان برنامه بودجه با بیان اینکه کمک به صندوق‌های بازنشستگی 5/3 برابر می‌شود، گفت: کمک‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی که پیش‌تر ۲۳ هزار میلیارد تومان بود هم‌اکنون به ۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. نوبخت افزود: بودجه عمومی کشور ۴۷۸ هزار میلیارد تومان و دولت مکلف شده است تا پنج درصد آن را صرف تقویت بنیه دفاعی کشور کند و در صورت تأمین منابع درآمدی جدید بدون شک به این بودجه اضافه خواهد شد. او ادامه داد: در بودجه امسال برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برنامه‌ریزی شده بود که این تعداد سال آینده به یک میلیون و ۷۷ هزار افزایش خواهد یافت. او گفت: سازمان برنامه و بودجه تفاهمنامه ۱۴ برنامه اشتغال‌زایی را با وزارتخانه‌ها امضا کرده است. نوبخت اظهار کرد: در تبصره ۱۴ بودجه سال آینده برای سیاست کاهش فقر مطلق هفت هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.