بلای شبکه‌های اجتماعی برای آقازاده‌ها

آفتاب یزد- گروه شبکه: انتشار عکس یک آقازاده ساکن آمریکا به همراه همسر و فرزندش با لباس بابانوئل در کنار درخت کریسمس بار دیگر بخشی از واکنش‌های فضای مجازی و تایم لاین را به خود اختصاص داد.
یک خبرنگار در توییتی نوشت: «فقط دختر و داماد فلان مسئول عضو فلان شورا نیستند که به ما در ایران در آمریکا آن هم در شبِ کریسمس، ‌می‌خندند. تعداد زیادی از مسئولین دولتی/غیردولتی کشورمان، فرزندانشان این سبک زندگی را پسند می‌کنند. مشکل از سامانه استعلامی زنگ زده‌ است.»
این اولین بار نیست که انتشار عکس یا صحبت‌های ژن‌های خوب و آقازاده‌ها برای آنها و وابستگان مسئولشان دردسر ایجاد می‌کند. اما در این مورد آخر هنوز هیچ واکنشی از طرف بستگان این دختر آقازاده ساکن آمریکا نشان داده نشده است.
سید مهدی صدرالساداتی که پیشتر به واسطه افشاگری در خصوص شیوه زندگی آقازاده‌ها شناخته شده است، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکس دختر عضو شورای. .. متنی با دو هشتگ منتشر کرد. او نوشت: انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای... در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟ (صفحه عمومی) البته که برنامه‌ها‌ی پدر با دخترش می‌تواند متفاوت باشد اما اینکه مدیریت فرهنگی کشور سالهای سال در دست عزیزانی باشد که نزدیکانشان آمریکایی شده و علنا معرف سبک زندگی آمریکایی می‌شوند، بعد خودشان برای فرهنگ فرزندان بقیه مردم و اساتید دانشگاه‌ها اعمال نفوذ می‌کنند، عجیب نیست؟ شما برنامه فرهنگی طراحی می‌کنید؟ و کس دیگر هم بلد نیست بیاید طراحی کند که. ..


او همچنین نوشت: «رئیس جذب. .. و دخترشان که دانش آموخته دانشگاه بابا هستند به کنار تا دو سال پیش دامادشان در دانشگاه بابا تدریس می‌کردند، مادرشان هم معارف تدریس می‌کردند.»
مدت‌هاست که دیگر انتشار اخبار آقازاده‌ها با آن واکنش هیجانی و برخورد تند مردم در شبکه‌های اجتماعی روبرو نمی‌شود اما از کامنت‌های آنها می‌توان یاس و ناامیدی از عملکرد برخی مسئولان را حس کرد. یک کاربر نوشت: «این شکاف گفتمانی، تحریک گسل‌های اجتماعی را به همراه خواهد داشت‌، اگر تیغ جراحیِ کارآمد از این کُند بودن خارج نشود‌، زلزله‌ای دودمان همه را برباد خواهد داد...»
برخی دیگر از کاربران با مستقل قلمدادکردن زندگی هر شخص مدعی شدند: «فرزند و نحوه زندگی وی‌ آن هم بعد از جدایی از خانواده چه ربطی به پدر دارد؟ برخی مسئولین یا نخواستند یا نتوانستند فرزندان خود را شبیه خود تربیت کنند و این امری کاملا طبیعی است. همانطور که فرزند، حق سوءاستفاده از عنوان پدر ندارد، منتقد هم حق ندارد پدر را به بهانه عملکرد فرزند بکوبد.»
اما نکته قابل توجه این است که همه‌ی این گفت و گوهای ایجاد شده در سطح جامعه در شبکه‌ها‌ی اجتماعی و حتی افشاگری‌های انجام شده علیه تخلف مسئولان و زندگی اشرافی برخی از آنها به مدد و گسترش شبکه‌های اجتماعی بوده است.
هر چند که با محدود شدن این فضا‌ها برخی از دسترسی آزاد به شبکه‌ها‌ی اجتماعی و اطلاعات محدود شده اند اما این موضوع باعث نشده که این شبکه‌ها‌ کارکرد خود را درمورد شفاف سازی از دست بدهند.اگر بخواهیم فقط یک دستاورد شبکه‌های اجتماعی را فرای همه‌ی امکانات خوبی که برای مردم به همراه آورده است، نام ببریم، آن ایجاد شفافیت در بسیاری از حوزه‌ها‌ است. به طوری که دیگر نمی‌توان این فضا را مجازی خواند چرا که در بسیاری از موارد می‌بینیم که مسئولان در شبکه‌ها‌ی اجتماعی نسبت به مطالبات مردم پاسخ‌گوتر هستند.
شبکه‌های اجتماعی تفاوت محسوسی در نحوه زندگی مسئولان ایجاد کرده است زیرا شفافیتی امروز در جامعه رخ داده اصلا قابل قیاس با پیش از وجود و حضور فضای مجازی نیست. اما در نهایت آنچه که در حال حاضر می‌تواند به ایجاد فضایی شفاف‌تر در کل کشور و اجتماع و حتی در بین مسئولان کمک کند تسهیل دسترسی آسان همه مردم به این شبکه‌ها و رفع موانع
ایجاد شده است.