استعفای وزیر بهداشت قوت گرفت

دانش پور- خبر استعفای وزیربهداشت و درمان، که ابتدا با تایید نمایندگان مجلس و سپس  با تکذیب دولتی ها همراه بود، دیروز وارد مرحله جدیدی شد و فارس از خداحافظی وزیربا معاونانش خبر داد. بر اساس این خبر وزیربهداشت در جلسه روز گذشته معاونان وزارت بهداشت که در ستاد این وزارتخانه برگزار شد، از همکاران خود خداحافظی کرد. اما اکنون که بحث رفتن وزیر بهداشت به عنوان عامل اجرایی این طرح مطرح شده، نگرانی های جدیدی در مردم شکل گرفته که در صورت رفتن وزیری که به شدت مدافع این طرح بود، چه بر سر نظام نوین سلامت می آید؟
اگر چه  مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت خداحافظی وزیر بهداشت را بازی رسانه ای برخی رسانه ها خواند اما اصل ماجرای استعفای وزیربهداشت را رد نکرد. عباس زارع نژاد در گفت وگو با خراسان در پاسخ به این سوال که آیا خداحافظی وزیربهداشت و استعفای ایشان صحت دارد اظهار کرد: «باید ببینیم چه می شود.»
روابط عمومی وزارت: ازدولت بپرسید
 وی گفت: خداحافظی معنی ندارد. این حرف هایی که گفته می شود بازی های رسانه ای است. زارع نژاد افزود: وزیربهداشت امروز(دیروز دوشنبه) در شورای معاونان بود وبعد هم از موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع) بازدید کرد. اگر قرار باشد برای وزارت بهداشت سرپرست بگذارند، می گذارند و بعد خداحافظی می کنیم . وی خاطرنشان کرد: صحبت های مطرح شده اخیر به معنای پذیرفتن استعفای وزیربهداشت نیست. زارع نژاد درباره معرفی گزینه های سرپرستی وزارت بهداشت ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: من از این موضوع بی خبر هستم اگر گزینه ای مطرح باشد می توانید آن را ازدولت بپرسید.


استعفا چرا؟
علاوه بر اعتراض وزیر بهداشت به بودجه سلامت سال 98 به‌ ویژه تخصیص پیدا نکردن بودجه تصویب‌شده برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی از صندوق توسعه ملی، که گفته شده علت اصلی استعفای وزیربهداشت است شنیده هایی وجود دارد مبنی بر این که دخالت ندادن قاضی زاده هاشمی در انتخاب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از جمله دلایلی است که وزیر را به رفتن ترغیب کرده است. برخی منابع مدعی هستند: «قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، مصر بوده طاهر موهبتی به مدیرعاملی تامین اجتماعی منصوب شود تا برای همیشه این مجموعه در اختیار سیاست‌های وزارت بهداشت قرار گیرد اما  رئیس‌جمهور مخالفت کرده است.»
ورود کمیسیون بهداشت به استعفای وزیر
در عین حال دیروز یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی دلایل استعفای وزیر بهداشت در جلسه امروز(سه شنبه) این کمیسیون خبر داد و گفت: با توجه به این‌که موضوع استعفای وزیر بهداشت مطرح شده است، اگر تا روز سه شنبه این موضوع حل نشود کمیسیون در جلسه خود به بررسی علل استعفای وزیر بهداشت می‌پردازد و در صورت نیاز از آقای قاضی‌زاده نیز برای ارائه توضیحات دعوت می‌کند. محسن علیجانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما به دنبال حل موضوع هستیم تا علت استعفای وزیر مشخص شود، چون می‌خواهیم وزیر برای ادامه کار به وزارت بهداشت برگردد.این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که براساس شنیده‌ها علت استعفای وزیر بهداشت بودجه اختصاص یافته به این وزارتخانه و بخش بهداشت و درمان بوده است، افزود: البته بررسی‌های ما نشان می‌دهد که سازمان برنامه و بودجه، بودجه خوبی را برای حوزه سلامت اختصاص داده است کما این‌که معتقدیم مشکلات این حوزه تنها با بودجه حل نمی‌شود و باید تغییرات اساسی ‌تر در طرح تحول لحاظ شود به خصوص در اجرای این طرح به برنامه‌های توسعه توجه ویژه‌ای صورت گیرد.
وزیر بر استعفا اصرار دارد
معاون برنامه ‌ریزی راهبردی‌ وزارت بهداشت نیز خبر استعفای‌ وزیر بهداشت را تایید کرد و گفت: متاسفانه  استعفای وزیر صحت دارد، وی بر این مسئله پافشاری‌ می‌کند و حاضر نیست از این تصمیم صرف‌نظر‌ کند. علی‌اکبر حق‌دوست افزود: دلیل استعفای‌ وزیر بهداشت‌ هنوز به طور دقیق معلوم نیست اما برخی اختلاف نظر‌ها در خصوص برنامه طرح تحول نظام سلامت و منابع ناکافی در حوزه وزارت بهداشت و برخی مسائل که هیچ گونه ارتباطی به اجرای طرح تحول نظام سلامت ندارد، می‌تواند عامل این تصمیم باشد. انتشار این اخبار در حالی است که تا زمان تنظیم خبر، شورای اطلاع رسانی دولت در تایید یا رد استعفای وزیر بهداشت اظهار نظر مشخصی نکرد.
نظر مشاور وزیر
در همین حال مشاور وزیر بهداشت درواکنش به حواشی مطرح درباره استعفا و خداحافظی وزیر بهداشت، گفت: مباحث مطرح مبنی بر خداحافظی وزیر، استنباط رسانه‌ای است.دکتر عباس زارع‌نژاد  عصر دیروزبه ایسنا گفت: منطقی است که درباره "استعفا" دولت اظهار نظر کند.
باقر لاریجانی یا دیگران؟
اما گزینه های احتمالی سرپرستی وزارت بهداشت نیز دیروز با گمانه زنی هایی همراه بود.  در برخی خبرها از سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی سرپرستی وزارت بهداشت نام برده شد. برخی خبرهای تایید نشده هم شنیده شد مبنی بر این که قرار است محمدباقر اردشیر لاریجانی که هم اکنون معاون وزیربهداشت است به عنوان سرپرست این وزارتخانه مشغول به کار شود.