شروع طوفانی یوزهای ایران

روز سوم ازرقابت‌های جام ملت‌های آسیا روز دوشنبه با برگزاری سه دیدارازگروه‌های C و D به پایان رسید. دربازی های برگزارشده از گروه C تیم ملی چین با غلبه برقرقیزستان به سه امتیاز این دیداردست یافت. کره‌جنوبی هم با یک گل فیلیپین را ازپیش رو برداشت.اما در گروه D تیم ملی ایران برابر یمن به میدان رفت که در پایان با پنج گل حریف خود را شکست داد.

>چین ۲ قرقیزستان۱



تیم ملی فوتبال چین موفق شد با برتری ۲ بر یک برابر قرقیزستان، جام ملت‌های آسیا را با برد شروع کند.به گزارش ایسنا، در ادامه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا دو تیم ملی چین و قرقیزستان برابر هم به میدان رفتند. برخلاف تصورها قرقیزستان که اولین حضور خود را در جام ملت‌ها تجربه می‌کرد، توانست بازی بهتری به نمایش بگذارد. ویتالیج لوکس مهاجم قرقیزها دو موقعیت خوب گلزنی را در نیمه نخست از دست داد و نتوانست دروازه چین را باز کند. در نهایت در اواخر نیمه اول، اخلیدین اسرائیلوف توانست با شوتی زیبا دروازه چین را باز کند و اولین گل تاریخ تیم ملی کشورش را در جام ملت‌های آسیا به ثمر برساند و نیمه نخست با برتری یک بر صفر قرقیزها خاتمه یافت.در آغاز نیمه دوم چینی‌ها کمی بهتر از نیمه نخست بازی کردند. در دقیقه ۵۱ به شکل عجیبی دروازه قرقیزستان باز شد. ماتیاس دروازه بان قرقیزستان به شکلی عجیب دروازه خودی را باز کرد تا بازی یک بر یک شود.وو لی در دقیقه ۷۰ می‌توانست با ضربه سر دروازه قرقیزستان را باز کند که این موقعیت نیز از دست رفت. لی یک دقیقه بعد هم یک موقعیت دیگر را از دست داد تا ضعف چینی‌ها در حمله بیش از پیش نمایان شود. با این حال یو دابائو در دقیقه ۷۸ موفق شد با عبور از دروازه بان قرقیزستان دروازه این تیم را باز کند تا چینی‌ها با نتیجه ۲ بر یک از حریف خود پیش باشد.این دیدار در نهایت با برتری ۲ بر یک چین به پایان رسید.

>لیپی:‌ بازی‌های نخست همیشه دشوار است
سرمربی تیم ملی فوتبال چین از کسب ۳ امتیاز در بازی نخست برابر قرقیزستان راضی است.مارچلو لیپی گران‌ترین سرمربی حاضر در جام ملت‌های آسیا بعد از این دیدار گفت: همیشه بازی‌های نخست، سختی خاص خودش را دارد و در این دیدار نیز برابر تیمی بازی می‌کردیم که انگیزه زیادی داشت و با نفرات زیادی در زمین خودی بازی می‌کرد. طبیعی است که از نتیجه بازی راضی باشم ولی سبک بازی ما نیاز به بهتر شدن دارد. باید در بازی‌های بعدی بهتر ظاهر شویم. او در ادامه گفت: همه تیم‌ها در جام ملت‌ها با انگیزه ظاهر می‌شوند و قرقیزستان نیز این طور بود و با اشتیاق زیادی بازی می‌کرد.

>کره‌جنوبی یک فیلیپین صفر

تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی با برتری برابر فیلیپین ۳ امتیاز روز نخست را به دست آورد.تیم‌های ملی فوتبال کره‌جنوبی و فیلیپین در ورزشگاه آل مکتوم دبی برابر هم به میدان رفتند. شاگردان پائولو بنتو بدون ستاره خود در خط حمله یعنی سون هیونگ مین به میدان رفتند و بازی را هجومی شروع کردند ولی در زدن ضربات آخر بی دقت بودند.در اواسط نیمه نخست کی سئونگ یئونگ با شوتی سهمگین دروازه فیلیپین را نشانه گرفت ولی این توپ راهی به دروازه نداشت و با فاصله کمی به بیرون رفت. شاگردان اریکسون در این دیدار دست و پا بسته نبودند و نزدیک بود حتی دروازه کره‌جنوبی را نیز باز کند. با این حال فیلیپین موقعیت‌های نصفه و نیمه‌ای را از دست داد. خاویر پاتینو دردسر زیادی برای بازیکنان کره‌ای ایجاد کرد ولی معدود موقعیت‌های دو تیم نیز نتیجه‌ای نداشت تا نیمه نخست با تساوی بدون گل به پایان برسد. در شروع نیمه دوم کره‌ای‌ها هجومی تر در زمین حاضر شدند. جونگ وو یو در دقیقه ۵۳ نزدیک بود دروازه فیلیپین را باز کند و گلزنی کند ولی این موقعیت از دست رفت.در دقیقه ۵۵ پاتینو مهاجم تیم بوریرام تایلند موقعیت طلایی را از دست داد و نتوانست دروازه کره‌جنوبی را باز کند. در نهایت کره‌جنوبی توانست به گل برسد. اوی جو هوانگ در دقیقه ۶۷ بالاخره دروازه فیلیپین را باز کند و تیمش را پیش بیندازد. کره‌ای باز هم برای زدن گل دوم پیش کشیدند. با این حال پاتینو در دقیقه ۸۵ نزدیک بود روی اشتباه دروازه بان کره گل تساوی را به ثمر برساند که موفق نبود.این دیدار در نهایت با برتری یک بر صفر کره‌جنوبی برابر فیلیپین خاتمه یافت.

>گلزن کره: فیلیپین فراتر از انتظار بازی کرد
تیم ملی کره‌جنوبی در اولین بازی خود در جام ملت‌های آسیا به مصاف تیم ملی فیلیپین رفت و در پایان با گل هوآهنگ مقابل حریف نه چندان مطرح خود به برتری رسید. این بازیکن 27 ساله که عضو تیم گامبا اوزاکای ژاپن است تا به اینجا 19بازی برای کره انجام داده و پنج گل هم به نام خود ثبت کرده است. وی هم‌چنین سابقه کسب مدال طلایی آسیایی همراه با تیم ملی کره‌جنوبی را هم در کارنامه دارد.وی در خصوص این بازی و برد مقابل فیلیپین گفت:همانطور که دیدید استرالیا، مدافع عنوان قهرمانی در اولین بازی خود برابر اردن بازی راباشکست پشت سرگذاشت.. فیلیپین هم برابرما عالی بازی کرد و در دفاع و استفاده از ضد حمله فشار زیادی آورد. اما خوشحالم که اولین گل کره را در جام ملت‌ها به ثمر رساندم.
هوآنگ در ادامه گفت: بازی خیلی سختی داشتیم اما در آینده و مسابقات بعدی بهتر خواهیم شد و نتایج بهتری به دست می‌آوریم. چون از لحاظ بدنی آمادگی بهتری کسب می‌کنیم و همین موضوع به ما کمک می‌کند.

>ایران 5 - یمن صفر
تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا با پنج گل حریف یمنی را از پیش رو برداشت تا همراه با شروع طوفانی خود برای حریفان آسیایی خط و نشان بکشد.
به گزارش ایرنا، هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا 2019 از15 دی ماه به میزبانی کشورامارات آغاز شده است و تیم ملی فوتبال ایران که برای پایان دادن به حسرت 43 سال قهرمان نشدن پا به این مسابقات گذاشته، از ساعت 19 و 30 دقیقه روز دوشنبه در ورزشگاه محمد بن زاید شهرابوظبی مقابل تیم یمن صف آرایی کرد.
شاگردان «کارلوس کی روش» سرمربی تیم ملی که در پنج مصاف گذشته خود مقابل یمن همیشه پیروز بودند دراین دیدار با گل‌های مهدی طارمی(2 گل)، اشکان دژاگه، سردار آزمون و سامان قدوس به برتری رسیدند.
سفید پوشان ایران بازی را هجومی آغاز کردند و در دقیقه 10 پاس‌های تک ضرب آنها به «مهدی طارمی» مهاجم تیم ملی رسید ولی «سعود‌السوادی» دروازه بان تیم یمن ضربه او را به خوبی دفع کرد.
2 دقیقه بعد حمله دوباره یوزهای ایرانی به ثمر نشست و شوت محکم «سردار آزمون» از پشت محوطه 18 قدم حریف را ابتدا گلر تیم یمن دفع کرد ولی توپ برگشتی را طارمی به تور دروازه چسباند.
بازیکنان ایران که کاملا بر توپ و میدان مسلط بودند، حریف را با حملات خود تحت فشار قرار دادند تا در دقیقه 23 ضربه ایستگاهی پشت محوطه 18 قدم حریف را «اشکان دژاگه» با شوتی زیبا و پس از برخورد به پشت دروازه بان به گل دوم ایران تبدیل کند.
موتور گلزنی ملی پوشان ایران که تازه روشن شده بود در دقیقه 25 ایران را سه بر صفر پیش انداخت. در این صحنه توپ ارسالی «رامین رضائیان» از جناح چپ یمن به منطقه شش قدم آنها رسید و طارمی با ضربه سر دقیق خود را 2 گله کرد.
نیمه نخست با پیروزی سه بر صفر ایران به پایان رسید. با این حال شاگردان کی روش نیمه دوم را هم طوفانی آغاز کردند و در دقیقه 53 حرکت هجومی و پاس‌های آنها در منطقه شش قدم تیم یمن سبب شد ایران به گل چهارم برسد.زننده گل چهارم آزمون بود که پس از تاثیرگذاری السوادی گلر حریف و طارمی روی توپ با بغل پای ساده یوزهای ایرانی را چهار بر صفر پیش انداخت.
تیم یمن که در این دیدار کاملا اسیر برنامه‌های تاکتیکی و روند هجومی تیم ملی فوتبال ایران شده بود، حتی توانایی نزدیک شدن به دروازه ایران را نداشتند تا «علیرضا بیرانوند» گلر تیم ایران یکی از بیکارترین روزهای بازی خود را تجربه کند.
با این حال شاگردان کی روش که برای رسیدن به گل سیری ناپذیر بودند حملات بیشتری را بر روی دروازه حریف تدارک دیدند ولی آزمون و طارمی در باز کردن دوباره دروازه ناکام بودند.
در دقیقه 76 ضربه ارسالی که از جناح راست یمن از روی ضربه ایستگاهی توسط سامان قدوس بازیکن تازه به میدان آمده ارسال شده بود را آزمون به دیرک دروازه زد. ولی 2دقیقه بعد، سامان قدوس ملی پوش باشگاه آمیان فرانسه از پشت محوطه 18 قدم تیم یمن صاحب فرصت شوت زنی شد و ضربه او از بین همه بازیکنان به تور دروازه حریف رسید.
در وقت‌های تلف شده شوت سرکش مهدی ترابی می‌توانست به گل ششم ملی پوشان تبدیل شود اما با بدشانسی این توپ به دیرک افقی دروازه برخورد کرد و به زمین بازگشت.
با این حال در نهایت تابلوی ورزشگاه نتیجه پنج بر صفر را به سود یوزهای ایرانی نشان داد تا ملی پوشان گام نخست را محکم و مقتدرانه برداشته باشند.

>طارمی: می‌توانستیم گل‌های بیشتری بزنیم
مهاجم تیم ملی فوتبال ایران گفت: مقابل یمن موقعیت‌های زیادی به دست آوردیم و می‌توانستیم بیشتر از پنج گل به ثمر برسانیم.به گزارش ایسنا، مهدی طارمی بعد از به ثمر رساندن دو گل در بازی مقابل یمن اظهار کرد: بازی خوبی بود. ما موقعیت‌های زیادی داشتیم و می‌توانستیم گل‌های بیشتری بزنیم. خدا را شکر بازی اول را با یک برد خوب پشت سر گذاشتیم. ما مرحله به مرحله پیش می‌رویم.او افزود: مهم این است که بتوانیم ببریم ودراین بازی هم با یک برد پرگل، مسابقات را شروع کردیم. امیدواریم این بردها ادامه دار باشد و ما مرحله به مرحله پیش برویم.

>فاکس اسپورت: ایران بی‌رحم،
برابر یمن بی‌دفاع
شبکه فاکس اسپورت به تمجید نمایش زیبای تیم ملی فوتبال ایران برابر یمن پرداخت.تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی خود در جام ملت‌های آسیا موفق شد با ۵ گل یمن را در هم بکوبد.فاکس اسپورت با تمجید از نمایش شاگردان کی‌روش نوشت: ایران برابر یمن بی‌دفاع نمایش بی‌رحمانه‌ای داشت و توانست با ۵ گل حریف خودش را از پیش رو بردارد.ستاره‌های ایران با نمایش خوب خودشان در این بازی برای تمام تیم‌ها خط و نشان کشیدند و یکی از یک‌طرفه‌ترین بازی‌های این رقابت‌ها را به نمایش گذاشتند.نکته مهم هماهنگی بین مهاجم‌های تیم ملی فوتبال بود که تاثیر زیادی در ثبت این پیروزی داشت.ایران دراین بازی یک کلاس واقعی برای فوتبال آسیا بود و نشان داد چرا بهترین تیم آسیا در رده‌بندی فیفا است.