سنای آمریکا برای پایان دادن به تعطیلی دولت وارد عمل شد وزن‌کشی سیاسی در واشنگتن

محمدرضا ستاری
همزمان با ورود تعطیلی دولت فدرال آمریکا به پنجمین هفته، سناتور مک کانل اعلام کرد که سنا قصد دارد برای حل و فصل اختلافات میان کنگره و کاخ سفید وارد عمل شده و طرحی را به منظور توافق طرفین برای خروج از تعطیلی دولت فدرال پیشنهاد کند. این تصمیم در حالی اعلام شده که همچنان اختلاف نظر شدیدی میان دونالد ترامپ و دموکرات‌های کنگره بر سر تعیین بودجه مرزی دیوار مکزیک وجود دارد و ترامپ صراحتا اعلام کرده که در صورت لزوم ماه‌ها و سال‌ها دولت را تعطیل نگه خواهد داشت. بنا بر گزارش یورونیوز، مک‌ کانل اعلام کرده که این طرح امروز به رای گذاشته می‌شود و بر اساس آن دولت برای مدت سه هفته تامین مالی خواهد شد آن هم بدون اضافه کردن ۵.۷ میلیارد دلاری که ترامپ برای ساخت دیوار مرزی تعیین کرده است.
در همین رابطه دونالد ترامپ روز گذشته بار دیگر با مسئول قلمداد کردن دموکرات‌ها برای تعطیلی دولت تصریح کرده که زمانی کوتاه می‌آید که بودجه لازم برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک تامین شود. او همچنین گفته که آمریکا بدون این دیوار هرگز به امنیت مرزی نمی‌رسد و با اینکه دموکرات‌ها از این موضوع آگاهی دارند، اما قصد دارند نوعی بازی سیاسی با این مسئله داشته باشند.
چرا دولت فدرال تعطیل می‌شود؟


بخش‌هایی از دولت فدرال در حالی بیش از یک ماه تعطیل است که در این شرایط در حدود 800 هزار کارمند دولتی حقوق دریافت نکرده‌ و بخش‌هایی امنیتی و اقتصادی این کشور در حالت نگرانی فزآینده به سر می‌برند. پیش از این ترامپ گفته بود که بدون حقوق ماندن این تعداد از کارمندان دولت اهمیتی ندارد زیرا آنها اغلب از دموکرات‌ها هستند.
تعطیلی دولت در آمریکا زمانی اتفاق می‌افتد که مجلس نمایندگان قادر به تصویب بودجه یا لوایح دولتی نباشد. در همین راستا تا زمانی که اختلاف‌ها ادامه داشته باشد، بخش‌هایی از دولت به‌جز مراکز حساس مانند پلیس و بیمارستان‌ها تعطیل شده و حقوق کارمندان قطع می‌شود. هرچند این موضوع به کرات در دولت‌های مختلف آمریکا رخ داده اما تعطیلی اخیر که از اول دی ماه آغاز شده تاکنون نسبت به مدت زمان‌های مشابه خود بی‌سابقه بوده است.
در این میان وزارتخانه‌های امنیت داخلی، حمل و نقل، بازرگانی، داخلی، کشاورزی، مسکن و توسعه شهری، عدالت، اداره کل هوانوردی و سازمان مالیاتی ناچار هستند کارمندان خود را به مرخصی اجباری بفرستند و مراکزی مانند پلیس، هواشناسی، آتش‌نشانی، گارد ساحلی و مرزبانی هم که باید به کار خود ادامه دهند، شامل حقوق و دستمزد نخواهند شد.
چالش‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی تعطیلی دولت
در این میان تداوم تعطیلی دولت آمریکا اعتراض بسیاری از شاغلان دولتی را برانگیخته است و اکنون پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) با انتشار گزارشی از به مخاطره افتادن امنیت ملی این کشور خبر داده است. در این گزارش آمده است که تداوم تعطیلی دولت آمریکا عملا به سود تروریست‌ها و بزهکاران تمام می‌شود. از سوی دیگر بنا بر گزارشی که خبرگزاری دویچه‌وله منتشر کرده، تعطیلی دولت فدرال و تداوم آن علاوه بر مشکلات امنیتی، دارای پیامدهای گسترده اقتصادی و اجتماعی نیز برای شهروندان این کشور است به طوری که دست‌کم در حدود 4 میلیون آمریکایی ناچار هستند از لحاظ معیشتی در بلاتکلیفی به سر ببرند. همچنین علاوه بر انباشته شدن زباله‌ها در سطح شهر، موزه‌ها و پارک‌های ملی وابسته به وزارت کشور آمریکا باید در حال حاضر از خدمات ۱۶ هزار پرسنل خود صرف‌نظر کنند. در حالت عادی این پارک‌های ملی ۱۹ هزار نفر را در خدمت داشته‌اند. طبق گزارشی در سنا، کمبود نیرو باعث شده پارک‌های آمریکا درآمد حاصل از دریافت ورودی‌ به ارزش ۴۰۰ هزار دلار را از دست بدهند. همچنین پس از تعطیلی دولت، ادارات ثبت احوال که در واشنگتن از بودجه دولتی تامین می‌شوند نیز بسته شده‌اند و به این دلیل شهروندان تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند ازدواج کنند.
ازجمله کسانی که با تعطیلی دولت گرفتار شده‌اند، ۵۱ هزار کارمند اداره امنیت حمل و نقل هستند که تامین کننده امنیت پروازها و غیره‌اند. این کارمندان جزو ۴۲۰ هزار کارمند در سراسر آمریکا هستند که باید بدون دریافت حقوق به‌ کار خود ادامه دهند. بودجه دولتی برای تامین غذای مدارس نیز بلاتکلیف مانده است. بیش از همه در محله‌‌های فقیرنشین، غذایی که بچه‌ها در مدارس دریافت می‌کنند تنها وعده غذایی روزانه آنها است. حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار مادر نیازمند و کودکان زیر پنج سال آنها وابسته به برنامه‌های غذایی دولت هستند و با تعطیلی دولت دچار فقر غذایی خواهند شد. از سویی با تعطیلی دولت، بسیاری از کارمندان ۹۴ دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا مجبور شدند به مرخصی بروند. این کار رسیدگی به پرونده‌های قضایی را بیش از پیش پیچیده می‌کند. عجیب‌تر اینکه تعطیلی دولت بیش از همه به نفع دونالد ترامپ است که پرونده قضایی علیه او در دادگاهی در منهتن متوقف مانده است. تاثیرات گسترده تعطیلی دولت به بخش بهداشت و درمان هم رسیده است. بنا بر گزارش وب‌سایت استات که خبرهای حوزه سلامت را پوشش می‌دهد، مجوز فروش برخی داروهای جدید همچنان معوق مانده، در حالی که بخش درمان بی‌صبرانه منتظر ورود این داروها است.
وزن‌کشی سیاسی تا 2020
ورود سنای آمریکا به موضوع تعطیلی دولت و تلاش برای حل و فصل اختلافات میان کاخ سفید و کنگره در شرایط کنونی آمریکا از اهمیت فزآینده‌ای برخوردار است زیرا اکنون با تنش‌هایی که میان دموکرات‌ها و ترامپ پیش آمده، هر دو سعی می‌کنند از سلاح‌های خود برای مغلوب کردن طرف مقابل استفاده کنند. حربه ترامپ کش دادن تعطیلی دولت و انداختن بار مخاطرات به دوش دموکرات‌ها است، خاصه اینکه اقشار کم‌درآمدتر و زیرمتوسط آمریکایی اکنون از او حمایت کرده و این امر می‌تواند دامنه خشم آنها را از دموکرات‌ها افزایش دهد. از سوی دیگر دموکرات‌های کنگره نیز با سلاح استیضاح به مقابله با ترامپ برخاسته‌اند و با پیش کشیدن پرونده دخالت روسیه در انتخابات و نیز ماجرای حق‌السکوت به دو زن که توسط وکیل ترامپ به آنها اعتراف شده، سعی دارند کاخ سفید را تحت فشار قرار دهند. در این میان با به دست آوردن اکثریت کنگره از سوی دموکرات‌ها به میزان زیادی از آزادی عمل ترامپ در سیاست‌گذاری‌های داخلی کاسته شده و آنها مصمم هستند تا حد امکان از یکجانبه‌گرایی‌های کاخ سفید بکاهند. این در حالی است که همچنان سنای آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد که برسر مسائل خارجی وزن بیشتری از کنگره در تعیین روندها دارد. به همین دلیل است که تحلیلگران معتقدند ایستادگی کاخ سفید در مقابل دموکرات‌ها بر سر تعطیلی دولت و همچنین پیش‌ کشیدن چندین‌باره موضوع استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌ها در واقع یک وزن‌کشی سیاسی مهم محسوب می‌شود که بازنده به احتمال فراوان تا انتخابات بعدی سال 2020 تحت‌الشعاع آن قرار خواهد گرفت.