دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، بدون مصالحه متقابل طرح‌های خود را برای بازگشایی دولت آمریکا به صحن سنا می‌برند

ترامپ‌بازی در سنا
هر دو طرح پیشنهادی احتمالاً روز جمعه رد خواهند شد تا دولت همچنان تعطیل بماند
هفته آینده دومین موعد پرداخت حقوق کارکنان بخش‌های تعطیل دولت نیز خواهد گذشت
همدلی| گروه سیاسی: در حالی که طولانی‌ترین تعطیلی تاریخ دولت آمریکا، وارد ماه دوم خود شده است، همچنان هیچ نشانه‌ای از مصالحه بین دو طرف برای بازگشایی دولت نیست. روز جمعه، رهبران هر دو حزب اصلی آمریکا، طرح‌هایی را برای بازگشایی دولت به سنا می‌برند که بیش از آنکه تلاش آن‌ها برای بازگشایی واقعی دولت باشند، تکرار مواضع و خواسته‌های دو حزب به حساب می‌آیند. تحلیل کارشناسان این است که هیچ کدام از این دو طرح تصویب نخواهد شد تا دولت همچنان تعطیل بماند.


سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا طرحی را به صحن خواهد برد که نسخه‌ای از همان پیشنهاد ترامپ برای بازگشایی دولت است. رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه با یک سخنرانی طرح خود برای پایان‌دادن به تعطیلی را مطرح و به طرف مقابل پیشنهاد کرد. او در این طرح حمایت‌هایی موقت در مقابل دیپورت برای بعضی مهاجران فاقد مدارک پیشنهاد داد و در مقابل مجدداً خواستار ۵.۷میلیارد دلاری شد که برای ساخت دیوار مرزی‌اش می‌خواهد. پیشنهاد ترامپ همچنین شامل چندمیلیون دلار بودجه برای کمک‌های انسان‌دوستانه و نیز تامین فناوری‌های کشف مواد مخدر برای مرز نیز می‌شد. اما دمکرات‌ها بلافاصله پیشنهاد او را رد کردند. آن‌ها دوباره تاکید کردند راه‌حل مشکل فعلی بازگشایی دولت و سپس ادامه مذاکرات درباره امنیت مرز است.
مک‌کانل در این باره گفت: «فرصت پایان‌دادن به همه این مسائل در مقابل ماست... همه چیزی که باید اتفاق بیفتد این است که دمکرات‌ها بپذیرند زمان آن رسیده که کشور را فراتر از سیاست ببیند، پاسخ “بله” را بپذیرند و رای بدهند تا این تقابل را پشت سر بگذاریم.»
از طرف دیگر، دمکرات‌ها نیز طرح خود را به صحن می‌برند. طرح دمکرات‌ها که توسط رهبر جناح اقلیت، سناتور چاک شومر ارائه خواهد شد، دولت را باز خواهد کرد، اما بودجه‌ای برای دیوار اختصاص نخواهد داد. این طرح براساس طرحی تنظیم شده که پیشتر در مجلس نمایندگان رای آورده بود. شومر در زمان ارائه این طرح مک‌کانل را «همدست تعطیلی» دولت اعلام کرده بود.
با توجه به اینکه هیچ مذاکره‌ای برای پیش‌برد هیچ کدام از طرح‌ها بین دو حزب صورت نگرفته است، احتمال رای‌آوردن هر کدام از طرح‌ها، نزدیک به صفر است. رهبران دو حزب، به جای آنکه طبق شرایط عادی، مذاکره‌ای انجام دهند و سپس طرحی که توسط یکی از آن‌ها ارائه می‌شود، برای پایان بن‌بست سیاسی فعلی ارائه شده و پیروز شود، هر کدام طرح خود را در تضاد کامل با طرح مقابل ارائه کرده‌اند تا کاملاً مشخص باشد قصدی برای مصالحه و پذیرش مواضع طرف مقابل در کار نیست.
هیچ کدام از دو حزب، تعداد سناتور کافی در مجلس ندارند که بدون حمایت طرف مقابل کاری در تصویب بودجه از پیش ببرند. پیروزی هر کدام از این دو طرح نیازمند این خواهد بود که تعداد قابل‌توجهی از سناتورهای حزب مقابل از آن حمایت کنند؛ اما در شرایط فعلی، هیچ نشانه‌ای از انگیزه و قصد این کار در بین سناتورها نیست.
با توجه به تعداد لازم، سناتورها احتمالاً در این زمینه به‌تنهایی تصمیم نمی‌گیرند، چه، اگر مثلاً دو یا سه سناتور، بدون هماهنگی قبلی، از طرح طرف مقابل حمایت کنند، بدون اینکه باعث شده باشند، طرح پیروز شود، موضع خود را در مقابل حزب تعریف کرده‌اند و هزینه‌های سیاسی بالایی از این بابت خواهند پرداخت. از این رو، اگر توافقی بین رهبران صورت نگیرد یا یکی از دو حزب تصمیم به عقب‌نشینی از موضع خود نگیرد، هر گونه عبور از این وضعیت نیازمند یک شورش کوچک درون‌حزبی خواهد بود که به تعداد کافی از نمایندگان یکی از دو طرف اجازه دهد، با اطمینان از نتیجه‌بخش‌بودن ریسک سیاسی تخطی از خط حزبی، رای خود را به سبد طرف مقابل واریز کنند.
نمایش عزم، پیش از مذاکره؟
بعضی کارشناسان جمعه را قدم اول در مصالحه می‌دانند. روایتی که سی‌ان‌ان از این ماجرا دارد این است که این دو طرح برای تاکید دوباره هر کدام از احزاب بر مواضع خود ارائه شده‌اند تا پس از شکست حتمی هر دو طرح و نمایش اینکه موضع فعلی، نشدنی است، مذاکراتی که شاید همین حالا هم در جریان باشد، نقطه مصالحه را پیدا خواهد کرد.
چنین اتفاقی غیرممکن نیست اما فعلاً چندان محتمل نیز به نظر نمی‌رسد. سوژه اصلی اختلاف، بسیارمشخص است: 7/5 میلیارد دلار بودجه برای دیوار. موضع هر دو حزب هم لااقل فعلاً در این باره قطعی است: ترامپ گفته بودجه‌ای بدون این مبلغ را امضا نمی‌کند و مک‌کانل هم گفته بودجه‌ای که رئیس‌جمهور تایید نکند را برای او نمی‌فرستد. حزب دمکرات هم حاضر نیست این مبلغ را بپذیرد.
هر مصالحه‌ای در سنا یا به معنای عبور حزب جمهوری‌خواه از دولت خواهد بود، یا به معنای عقب‌نشینی دمکرات‌ها.
فشار کافی روی دمکرات‌ها برای عقب‌نشینی، فعلاً وجود ندارد و نظرسنجی‌ها نیز همین را نشان می‌دهد. شدت‌یافتن عواقب تعطیلی برای مردم و پافشاری مطلق ترامپ ممکن است برای دمکرات‌ها انگیزه ایجاد کند که تن به ترامپ بدهند اما در این صورت با واکنش سختی از سوی بدنه حامیان خود مواجه خواهند شد.
در مقابل، حزب جمهوری‌خواه انگیزه سیاسی بیشتری برای عقب‌نشینی دارد، با توجه به اینکه فعلاً از دید نظرسنجی‌ها، در سمت مقصر تعطیلی قرار گرفته است؛ اما این اقدام به معنای تقابل با ترامپی خواهد بود که نه‌تنها در چنین مواقعی، معمولاً کوتاه نیامده بلکه اقدام به مجازات هم‌حزبی‌ها و شوراندن بدنه رای بر علیه آن‌ها کرده است.
نکته دیگر اینجاست که در میان جمهوری‌خواهان، با توجه به فشار سیاسی، احتمال شورشی که بالاتر توضیح داده شد بیشتر وجود دارد، اما پیچیدگی کار اینجاست اگر جمهوری‌خواهان بخواهند از خط قرمز ترامپ رد شوند، باید تعداد کافی به طرح مقابل بروند که جلوی توانایی ترامپ برای وتو را نیز بگیرند.
به هر حال، فردا جمعه، مواضع اصلی دو حزب، مانورِ نداشتن رای کافی را در صحن سنا به صحنه می‌برند، تا بعد چه شود.
سایر اخبار این روزنامه