هرمز شریفیان اخبار «حصر» در حصر

بیش از یک ماه پیش بود که «حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور در اظهارنظری درباره حصر «میرحسین موسوی»، «مهدی کروبی» و «زهرا کاظمی(رهنورد)» گفت: «از حصر تنها یک پوسته باقی مانده است».
این اظهارنظر در همان زمان با واکنش‌های بسیاری به خصوص از جانب اصلاح‌طلبان و حامیان رفع حصر مواجه شد که بر این باور بودند تغییر چندانی در وضعیت محصوران رخ نداده است.
پیش از سخن آشنا، روزنامه همدلی در گفت‌وگویی اختصاصی با «حسین کروبی»، فرزند «شیخ اصلاحات»، این گفته او را تیتر کرد: «رفع حصری در کار نیست». این گفته حسین کروبی در آن تاریخ و حتی پیش از آن موید این نکته بود که حصر همچنان باقی است و تغییری در وضعیت این «سه‌تن» رخ نخواهد داد.
هرچند پس از آن روزنامه سازندگی در تاریخ 25 دی‌ماه با تیتر «ترک خوردن حصر» انگاره‌ای از تغییر وضعیت در حصر و رفع آن را نزد افکار عمومی تداعی کرد اما بلافاصله با واکنش تند «میرمحمود موسوی» برادر میرحسین موسوی در فضای مجازی روبه‌رو شد و رفع حصر را مانند حسین کروبی دور از انتظار ارزیابی کرد.


حالا پس از بیش از یک ماه از اظهار نظر آشنا، «عباس جعفری‌دولت‌آبادی»، دادستان عمومی و انقلاب تهران خبر از تنظیم کیفرخواست علیه معاون رئیس جمهور و ارسال آن به دادگاه بابت همین اظهارنظرش داده و تاکید کرده: «حصر همچنان باقی و پوسته آن نیز نشکسته است».
باید پذیرفت که این اظهارنظر دادستان محترم تهران بسیار درست‌تر و نزدیک به واقعیت‌تر از سخنان مشاور محترم رئیس جمهور است و بسیاری از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران نیز مدت‌هاست با توجه به شرایط موجود، با دادستان تهران هم نظرند که حصر همچنان باقی است و باقی هم خواهد ماند.
اما جعفری‌دولت‌آبادی در این مصاحبه به نکته دیگری هم اشاره کرده که بر خلاف هم‌رایی و هم‌نظری با نقل قول اولیه‌اش درباره حصر؛ می‌توان با بعدی مخالفت کرد.
آنجا که دادستان تهران به رسانه‌ها گوشزد کرده: «اخبار مربوط به حصر باید توسط دبیرخانه شورای امنیت ملی تایید شود».
پرسش از دادستان محترم تهران این است که اگر قرار باشد اخبار حصر تنها پس از تایید شورای امنیت ملی رسانه‌ای شود، پس تکلیف اصل 24 قانون اساسی که در آن به آزادی مطبوعات به‌شرط مخل نبودن به مبانی اسلام، تاکید و تصریح شده، چه می‌شود؟ و یا بحث گردش آزاد اطلاعات که مطبوعات به‌عنوان «رکن چهارم دموکراسی» موظف به اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی است، در کجای گفته‌های دادستان تهران جای دارد؟
اگر قرار است اخبار مربوط به حصر از فیلتر شورای امنیت ملی بگذرد، پس نقش خبرنگار و روزنامه‌نگار در جامعه امروز ایران چیست؟ احتمالا دادستان محترم تهران فراموش نکرده‌اند که بسیاری از معضلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی ورزشی در ایران با پی‌گیری مطبوعات و رسانه‌ها آشکار و هویدا شد و موجب شد به بسیاری از تخلفات رسیدگی شود.
قتل‌های زنجیره‌‌ای، مفاسد اقتصادی و اختلاس و بسیاری از پرونده‌های پیچیده اجتماعی و قضایی با کمک مطبوعات و رسانه‌ها پیگیری و موجب برملا شدن و در نهایت احقاق حق شد.
دادستان محترم تهران عنایت داشته باشند که یکی از اصول تهیه خبر در درس‌های روزنامه‌نگاری به‌ویژه درباره افرادی که در دسترس نیستند، اعضای خانواده و منسوبان درجه یک سوژه هستند و در این دروس تاکید می‌شود تا خبرنگاران برای تهیه خبر و گزارش درباره افراد و سوژه‌هایی که در دسترس نیستند، حتما به سراغ اقوام درجه یک آنان بروند که صحت و سقم گفته‌هایشان دقیق‌تر است.
حالا با گفته‌های دادستان محترم تهران ما اهالی مطبوعات و رسانه مانده‌ایم که برای اخبار حصر منتظر تایید شورای امنیت ملی بمانیم یا طبق آموزه‌های روزنامه‌نگاری و رسانه کماکان به سراغ منسوبان درجه اول محصوران برویم؟
سایر اخبار این روزنامه