باهنر از دستاوردهای انقلاب پس از چهل سال و عملکرد دولت‌های جمهوری اسلامی می‌گوید

شکست دولت، شکست نظام است
گروه سیاسی - چهل سال از انقلاب باشکوه جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. حالا در آستانه چهل‌سالگی انقلاب عملکرد و دستاوردهای دولت‌های این انقلاب مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد تا اگر در زمینه‌ای ایرادی وارد است، رفع شود. این روزها فعالان و سیاسیون هر‌کدام به نوبه خود دستاوردهای انقلاب اسلامی را مورد نقد‌و‌بررسی قرار می‌دهند. محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به یکسری اشکالات ساختاری در کشور می‌گوید: شاید نیاز باشد در این رابطه قانون اساسی ما اصلاح شود.
محمدرضا باهنر از رهبران سیاسی جریان اصولگرا و دبیر جبهه پیروان امام و رهبری در گفت‌وگو با «شفقنا» از دستاوردهای انقلاب پس‌از چهل سال، عملکرد دولت‌های بعداز انقلاب و علت خارج شدن چهره‌های شاخص انقلاب از صحنه سیاسی سخن گفته است.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره دولت سازندگی گفت: این دولت تنها بر مسائل اقتصادی تمرکز کرد و در نهایت مشکلاتی فرهنگی پیدا کردیم. در دولت اصلاحات توسعه سیاسی مطرح شد و بسیار خوب بود و ادبیات تغییر کرد ولی ۴ سال وقت کشور صرف دعواهای سیاسی شد.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دولت احمدی‌نژاد اظهار کرد: آقای احمدی‌نژاد در مسکن مهر بیش از یک میلیون خانواده را خانه‌دار کرد ولی به یکباره از همین مسکن مهر تورمی ۴۲ درصدی به سراغ کشور آمد، یعنی برای یک میلیون خانواده مسکن ساخت و ۱۵ میلیون خانواده را دچار تورم کرد. احمدی‌نژاد امروز فقط علاقه‌مند است تا با سوار شدن به موج نارضایتی مردم زمینه را برای انتخاب مجدد خود به ریاست‌جمهوری فراهم کند.
وی همچنین درباره عملکرد دولت تدبیر و امید گفت: دولت آقای روحانی بر روی برجام متمرکز شد و حرکتی بجا بود.
باهنر در ادامه افزود: در مورد پیشرفت‌ها باید گفت تمام دولت‌ها شریک بودند. یکی زمینه‌سازی کرد و یکی آماده‌سازی کرد و یکی جلو رفت و یکی سرعت بیشتری داشت و یکی سرعت کمتری داشت و نمی‌توان گفت کدام دولت برای ما کافی بود. برخی از دولت‌های ما در یک مسئله تمرکز می‌کردند به طور مثال دولت سازندگی در آبادی خرابی‌‌های جنگ تمرکز کرد. البته این به معنی آن نیست که ما امروز خرابی و آثار جنگ را در کشور از بین برده‌ایم.
می‌خواستند قتل‌های زنجیره‌ای را به گردن مرحوم هاشمی بیندازند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بااشاره به عملکرد دولت اصلاحات گفت: در دولت اصلاحات توسعه سیاسی مطرح شد و بسیار خوب بود و ادبیات عوض شد ولی ۴ سال وقت کشور هدر شد و دعواهای سیاسی به وجود آمد و اطرافیان دولت علیه آقای هاشمی حرف می‌زدند و می‌خواستند قتل‌های زنجیره‌ای را به گردن مرحوم هاشمی‌رفسنجانی بیندازند. دعواهای بی‌خود شروع شد و به تخریب نیروهای قبل از خود پرداختند.
محمدرضا باهنر با بیان اینکه در دولت آقای احمدی‌نژاد یک سری کارهای رفاهی در کشور شد، گفت: آقای احمدی‌نژاد در مسکن مهر بیش از یک میلیون خانواده را که تا چندین نسل قبل زیر سقف نخوابیده بودند و همواره در چادر و کپر بودند خانه‌دار کرد ولی به یکباره از همین مسکن مهر تورمی ۴۲ درصدی به سراغ کشور آمد، یعنی برای یک میلیون خانواده مسکن ساخت و ۱۵ میلیون خانواده را دچار تورم کرد. این کارها برای نتیجه‌گیری نیاز به تحلیل دارد. باید گفت هر کار مثبتی صورت گرفت چون جامع دیده نشد مشکلاتی به همراه داشت.
باهنر تمرکز دولت روحانی بر برجام را کاری بجا دانست و افزود: دولت آقای روحانی بر روی برجام متمرکز شد و این نیاز بود و حرکتی بجا بود. در ابتدای دولت ایشان تمام دنیا با این تصور که ما می‌خواهیم بمب هسته‌ای بسازیم علیه ما متحد شده بود. تبلیغ می‌شد و ما وارد بازی بُرد- بُرد شدیم. ما می‌خواستیم در این بازی نشان دهیم که اهل جنگ و دعوا و سلاح کشتار جمعی نیستیم. رهبری فتوا داده‌اند که ساخت سلاح‌های کشتارجمعی حرام است و دولت مذاکره کرد و غرب متوجه شد که ایران به‌دنبال بمب هسته‌ای نیست. ولی ما فناوری هسته‌ای را می‌خواهیم. در نهایت چند قطعنامه سازمان ملل لغو شد و برجام اجرا شد. دنیا امروز می‌داند که حق با ما است. اما دولت‌های اروپایی که می‌خواهند ما در برجام بمانیم باید هزینه اقتصادی این توافق را بپردازند. اگر قرار بر این باشد که اروپا نفع سیاسی برجام را ببرد ولی هزینه اقتصادی آن را نپردازد، برجام برای ما نفعی نخواهد داشت.
شاید نیاز باشد قانون اساسی ما اصلاح شود
باهنر در پاسخ به این سوال که شما نیز همانند برخی معتقدید انقلاب اسلامی ایران فرزندان خود را بلعیده است؟ چرا که اگر نگاهی بیندازیم شاید برخی این‌طور عنوان کنند که بعضی از چهره‌های شاخص انقلاب به نوعی از میدان خارج شدند؛ برخی خانه نشین شدند، برخی مورد اهانت و تهمت قرار گرفتند، برخی زندانی شدند و... شما تا چه اندازه با این دیدگاه موافقید؟ گفت: ما یکسری اشکالات ساختاری در کشور داریم و شاید حتی نیاز باشد در این رابطه قانون اساسی ما اصلاح شود. به طور مثال رئیس‌جمهوری در کشور ما بیش از دو دوره پشت سر هم نمی‌تواند رئیس‌جمهوری شود و اگر یک فاصله پیدا شود، او می‌تواند دوباره رئیس‌جمهوری شود. رئیس‌جمهوری در دوره ۸ ساله کارهایی انجام می‌دهد و رقبایی دارد و بعد از اتمام دوره اگر بخواهد مجدداً برگردد اختلافاتی به وجود می‌آید. در آمریکا قانونی وجود دارد که می‌گوید یک شخص در طول عمر خود نمی‌تواند بیش از دو بار رئیس‌جمهوری شود. تکلیف روشن است. در ایران این قانون وجود ندارد و همه روسای‌جمهوری می‌خواهند در اتمام دوره خود برای دوره بعد کاری کنند که بتوانند بیایند. مشهور بود که آقای احمدی‌نژاد به دنبال مدودوف می‌گردد. در زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی و در پایان دوره ایشان آقای مهاجرانی سازی کوک کرده بود که قانون را به ترتیبی اصلاح کنند تا یک رئیس‌جمهوری تا پایان عمر خود رئیس‌جمهوری باقی بماند.
به روحانی گفتم باید احمدی‌نژاد را تحمل کنید
عضو مجمع تشخیص مصلحت در رابطه با پیشنهاد خود به روحانی گفت: در روزهای ابتدایی ریاست‌جمهوری آقای روحانی، من برای عرض تبریک رفتم و به ایشان دو پیشنهاد دادم و گفتم: اولین رئیس‌جمهوری که فرار کرد و دومین نفر شهید شد و سومین حضرت آقا هستند. شما به عنوان رئیس‌جمهوری، روسای جمهوری بعد از انقلاب ایران را دور هم جمع کنید و ماهیانه جلسه‌ای با هم داشته باشید. شما با آقای هاشمی خوب هستید و می‌توانید با رئیس دولت اصلاحات کنار بیایید و باید احمدی‌نژاد را هم تحمل کنید. من گفتم این مسئله را به این مرحله ختم نکنید و به وزرای خود بسپارید تا همین کار را انجام بدهند. حتی استانداران هم باید این کار را انجام بدهند.
وی در ادامه افزود: آقای روحانی گفتند پیشنهاد بسیار خوبی است اما آنقدر سرشان شلوغ است که دیگر به این کارها نرسید. پیشنهاد دیگر من این بود که وقتی رئیس، مدیر، معاون و وزیر انتخاب می‌کنید در اولین جلسه به آنها بگویید که پول نداریم؛ اگر می‌توانید بیایید و تولید ثروت کنید و منابعی ایجاد کنید و خرج کنید. رقابت‌ها باید رقابت‌های میدان سیاسی باشد و ایجاد تخاصم نکند. من به بسیاری گفته‌ام من از نظر سیاسی طرفدار دولت آقای روحانی نیستم‌ اما همیشه گفته‌ام که ما و طرفداران آقای روحانی در زمان انتخابات گویی یک مسابقه باشگاهی داشتیم ولی امروز دولت تیم ملی ما است و باید به دولت کمک کنیم چون موفقیت دولت موفقیت نظام و شکست آن، شکست نظام خواهد بود.
او درباره احتمال حضور سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه گفت: قوی‌ترین سناریو و احتمال آقای رئیسی است ولی هنوز قطعی نشده است و فقط در محافل و مجالس مطرح شده است.
سایر اخبار این روزنامه
باز هم خواننده دیگری در کنسرتش از پلی‌بک استفاده کرد تکرارِ «لب‌خوانی‌» ها محمدعلی وکیلی خبر آمد که خبری در راه است باهنر از دستاوردهای انقلاب پس از چهل سال و عملکرد دولت‌های جمهوری اسلامی می‌گوید بالا رفتن قیمت‌ها چه بلایی سر تفریح رستوران و فست‌فودگردی ایرانی‌ها می‌آورد؟ گرانی علیه شکم گفت‌وگوی «گاردین» با «یورگوس لانتیموس» کارگردان فیلم «سوگلی»: داستان از زندگی سه زن می‌گوید حذف سود روز‌شمار می‌تواند فرصتی برای بازار سرمایه باشد؟ امکان تغییر ذائقه صاحبان سپرده «ابتکار» تحولات سیاسی اخیر در ونزوئلا را بررسی می‌کند یک سوریه در آمریکای لاتین؟ محمد فیضی، عضو کمیسیون تلفیق 98 در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد مراقب سلطان‌های پیش‌رو باشیم! متولیان مد و لباس و صنایع دستی به دنبال چه هستند؟ لباسی از جنس «پیوند» هویت‌های ایرانی مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر در تهران ماهانه 7/2 میلیون تومان است سخنگوی شورای نگهبان: در انتخابات ۹۸ نباید گرفتار سیاست‌زدگی شویم