محمد فیضی، عضو کمیسیون تلفیق 98 در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد مراقب سلطان‌های پیش‌رو باشیم!

معصومه معظمی
محمد فیضی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 و نماینده اصلاح‌طلب مردم اردبیل در مجلس که عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با «ابتکار» به موضوعاتی ازجمله افزایش حقوق 20 درصدی کارکنان برای سال 98، تامین کاهای اساسی با ارز دولتی به منظور کاهش فشار بر معیشت مردم، تاکید بر افزایش نظارت دولت به‌منظور مقابله با فسادهای احتمالی اقتصادی و‌... مواردی را بیان کرد. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگوی چند دقیقه‌ای او با «ابتکار» است.
افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت در کمیسیون تلفیق برای سال 98 به چه نحوی تصویب شده است؟ آیا این افزایش به صورت پلکانی خواهد بود؟
نظر دولت در لایحه بودجه افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان است و در لایحه بودجه چگونگی اختصاص این 20 درصد لحاظ نشده است و این نمایندگان هستند که باید بسنجند و بررسی کنند که به چه نحوی این افزایش حقوق 20 درصدی لحاظ شود. آیا به صورت پلکانی باشد یا خیر؟ البته فعلا در کمیسیون تلفیق نسبت به این موضوع تصمیمی گرفته نشده است و افزایش 20 درصدی مدنظر است. مباحث متعددی در زمینه افزایش حقوق کارکنان در کمیسیون تلفیق مطرح شده ولی نظر نهایی مجلس بعد از جمع‌بندی آرای متعدد در صحن مطرح خواهد شد تا نحوه افزایش حقوق کارکنان حداقل ۲۰ درصد اعمال شود.


این 20 درصدی که مشخص شده است برای کارکنان دولتی است یا برای سایر کارکنان هم لحاظ می‌شود؟
چگونگی تعیین افزایش حقوق کارکنان دولت بر عهده شورای عالی کار است و دولت در‌این‌باره ورود نمی‌کند. آنها هم منتظر هستند تا دولت تصمیماتش را بگیرد و باتوجه به آن، این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. بنابراین بعد از تعیین تکلیف درباره چگونگی افزایش 20 درصد حقوق کارکنان و اینکه شامل چه کسانی می‌شود در آینده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
در شورای عالی کار، یک نماینده از دولت، یک نماینده از کارگران و نمایندگان صنوف مختلف گرد هم می‌آیند و نحوه افزایش حقوق کارمندان غیردولتی را بررسی می‌کنند. درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با کارکنان شاغل نیز دو سالی است که مجلس در این زمینه افزایشی را در نظر می‌گیرد که حقوق دو میلیون تومان ترمیم شود و امسال نیز تصمیم بر این است تا بخشی از ناهماهنگی‌ها جبران شود.
به نظر شما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تورم، آیا افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان برای سال 98 کفاف زندگی مردم را می‌دهد؟
این افزایش را فقط نباید در میزان حقوق و دستمزد ببینید. دولت یکسری کارهای دیگر و خدمات معیشتی به مردم می‌دهد تا این افزایش قیمت‌ها و تورم و مشکلات را پوشش بدهد و شاهد این نباشیم که در کشورمان وضعیت معیشتی حادتر از این بشود یا فشار بیشتری به مردم وارد شود. دولت در‌این‌باره برنامه‌هایی دارد و مجلس هم برای حل مشکلات جامعه در تلاش است همراه با دولت مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهند و به دولت در‌این‌باره کمک کند. در‌این‌باره دولت و مجلس مسئله رفع فقر مطلق را در دستور کار خود قرار داده‌اند و برای کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، 7 هزار میلیارد تومان در سال 97 اختصاص داده‌اند. البته به دنبال استمرار آن رقم یا حتی بیشتر از 7 هزار میلیارد تومان برای سال 98 هستیم که به رفع فقر مطلق کمک کند.
همچنین در کنار آن دلاری که دولت با نرخ 5544 تومان درنظر گرفته در دو سطح تعریف کرده است. یکی دلار نیمایی 8 هزار تومانی و دیگری دلار 4200 تومانی است و از 21 میلیارد دلار، 14 میلیارد دلار آن به دلار حمایتی برای تهیه کالاهای اساسی مردم اختصاص داده می‌شود. بنابراین قرار نیست کمک‌های معیشتی به مردم فقط به صورت مستقیم در افزایش حقوق و دستمزدها لحاظ شود.
به نظرتان این میزان حمایت‌های دولت کفاف معیشت مردم را در سال تحریمی و شرایط سخت اقتصادی سال 98 می‌دهد؟
تا حدی کفاف می‌دهد ولی یکسری الزامات را دولت باید ببیند. مثلا دولت از 21 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور، 14 میلیارد دلار را با ارز 4200 تومانی در اختیار واردکنندگان کالاهای ضروری و اساسی مردم قرار داده است. این اقدام خوب و مثبتی است و به مردم آرامش می‌دهد که دولت به فکر معیشت آنها است. ولی این کار به‌خودی‌خود کافی نیست و مستلزم مدیریت‌هایی است. باید نظارت‌ها در‌این‌باره افزایش پیدا کنند تا دولت بتواند به سلامت از این شرایط عبور کند. همچنین امیدواریم 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای ضروری تصویب شود و دولت بر اقدامات مورد نیاز متمرکز شود.
بنابراین رقم اعلام شده برای خرید و تامین کالاهای اساسی به واردکننده داده می‌شود تا ضروریات جامعه را تامین کند و کالاهای ضروری با قیمت‌ پایین‌تری برای استفاده تهیه شود. پس در این میان دولت باید یکسری موارد را مدنظر قرار دهد تا به هدف مطلوب برسد. بحث اول اینکه مبادا دلار 4200 تومانی در اختیار واردکننده‌ای قرار بگیرد و اجناس و کالاهای مورد نیاز وارد کشور بشوند ولی احتکار شوند و در آن مسیری که باید به مصرف برسند، صرف نشوند. این مسئله مستلزم نظارت دقیقی از طرف دولت است و باید برای سال آینده کنترل و نظارت خود را تقویت کند و زمینه‌های فساد برانگیز را تحت کنترل خود درآورد.
مثلا مبادا با دلار 4200 تومانی برای حمایت از مصرف‌کننده و اقشار آسیب‌پذیر کالایی وارد کشور شود ولی در اختیار مردم قرار نگیرد و به کشورهای همسایه صادر شود. البته دیده شده است که حتی از کشورهای همسایه و همجوار به ایران می‌آیند و کالاهای اساسی ما را به قیمت‌های پایین خریداری کرده و با خود از کشور خارج می‌کنند و هیچ نظارت و کنترلی هم در‌این‌باره وجود ندارد. این ترس و نگرانی هست که کالاهای ضروری مورد نیاز کشور که با ارز 4200 تومانی دولتی برای بهبود معیشت مردم تهیه می‌شود، توسط کشورهای مجاور از کشور خارج شود و مردم خودمان در تهیه این کالاها با کمبود و مشکل مواجه شوند.
بنابراین اگر قرار است کالاهای اساسی را با ارز دولتی تهیه کنیم باید در کشور مصرف شود و باید نظارت و کنترلی بر آن وجود داشته باشد تا دچار چالش و مشکلاتی در آینده نشویم. نکته دیگر این است که مثلا نباید دولت به خاطر کنترل بیشتر 14 میلیارد دلار حجم خودش را دوباره افزایش دهد. این رقم 14 میلیارد دلار حدود 60 هزار میلیارد تومان است و برای این پول یک 60 هزار میلیارد تومان دیگر به حجم دولت اضافه نکند. یعنی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر به نحوی نباشد که دولت خودش را بزرگ‌تر کند تا بتواند نظارتش را بیشتر کند.
نکته دیگر این است که مثلا 60 درصد و بخش عمده برخی کالاها در کشور تولید می‌شود و سوبسید می‌گیرند و در داخل کشور با ارز نیمایی و 8 هزار تومانی تولید می‌شوند. این هم بحث مهمی است که اشتباه‌های گذشته تکرار نشود که ضد تولید باشند و تخریب‌کننده نباشند و جلوی حرکت‌های ناعادلانه و سلطان‌سازی‌ها را بگیرد.
هدف مجلس و دولت از اختصاص 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی این است که به مردم این پیام را بدهد که به فکر معیشت شما در شرایط تحریم ناعادلانه اقتصادی هستیم و برای تامین کالاهای مورد نیازتان با مشکلی مواجه نخواهید شد و اجناس و کالاهای ضروری به‌سادگی در اختیارشان خواهد بود. ولی باید مراقب باشیم چون نرخ ارز یکسان نیست، مشکلات جدیدی در کشور به وجود نیاورد.
سایر اخبار این روزنامه
باز هم خواننده دیگری در کنسرتش از پلی‌بک استفاده کرد تکرارِ «لب‌خوانی‌» ها محمدعلی وکیلی خبر آمد که خبری در راه است باهنر از دستاوردهای انقلاب پس از چهل سال و عملکرد دولت‌های جمهوری اسلامی می‌گوید بالا رفتن قیمت‌ها چه بلایی سر تفریح رستوران و فست‌فودگردی ایرانی‌ها می‌آورد؟ گرانی علیه شکم گفت‌وگوی «گاردین» با «یورگوس لانتیموس» کارگردان فیلم «سوگلی»: داستان از زندگی سه زن می‌گوید حذف سود روز‌شمار می‌تواند فرصتی برای بازار سرمایه باشد؟ امکان تغییر ذائقه صاحبان سپرده «ابتکار» تحولات سیاسی اخیر در ونزوئلا را بررسی می‌کند یک سوریه در آمریکای لاتین؟ محمد فیضی، عضو کمیسیون تلفیق 98 در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد مراقب سلطان‌های پیش‌رو باشیم! متولیان مد و لباس و صنایع دستی به دنبال چه هستند؟ لباسی از جنس «پیوند» هویت‌های ایرانی مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر در تهران ماهانه 7/2 میلیون تومان است سخنگوی شورای نگهبان: در انتخابات ۹۸ نباید گرفتار سیاست‌زدگی شویم