بالا رفتن قیمت‌ها چه بلایی سر تفریح رستوران و فست‌فودگردی ایرانی‌ها می‌آورد؟ گرانی علیه شکم

گروه جامعه: سالگرد ازدواج‏تان است یا تولد دوست‏تان؛ شاید فقط یک دورهمی ساده است و شاید تفریح‏تان «خوردن» است؛ حتی شاید فقط گرسنه باشید؛ این روزها اگر به سراغ بسیاری از رستوران‌ها و فست‌فودها بروید، از قیمت نهایی فاکتور غذایی که خوردید، متعجب می‌شوید. اگر رستوران یا فست‌فودی که می‌روید، پاتوق‌تان باشد، تغییرات قیمت را درک می‌کنید و برای‏تان جالب توجه است. البته می‌دانید که عجیب نیست. با گوشت قرمز کیلویی 100 هزار تومان، مرغ کیلویی 14 هزار تومان، کالباس کیلویی 80 هزار تومان و برنج ایرانی کیلویی 14 هزار تومان، اگر قیمت غذاهای رستوران‌ها و فست‌فودها گران نشده باشد، یا باید به مقدار محتوای غذای‏تان شک کنید، یا به اصل محتوایش! به هر ترتیب، اگر حس می‌کنید فاکتورهای این غذاها برای جیب‏تان سنگین است یا بیرون غذا خوردن را تعطیل می‌کنید یا حداقل کمتر به سراغ فست‌فودها و رستوران‌ها می‌روید. این یعنی یکی از تفریح‌های اصلی ایرانی‌ها تعطیل!
در غیاب بسیاری از تفریح‌ها در ایران و دور از دسترس عام بودن بسیاری دیگر، شاید غذا خوردن یکی از تفریح‌های اصلی ایرانی‌ها محسوب شود. ماجرا حتی فقط غذا خوردن در رستوران و فست‌فود نیست، هیچ پیک‌نیکی برای بسیاری از ایرانی‌ها بدون «جوج بر بدن زدن» و «کباب به راه انداختن» پیک‌نیک نمی‌شود! غذا جزء مهمی از مهمانی‌ها و دورهمی‌های مردمان سرزمین ماست اما وقتی یک دو دو تا چهارتای ساده، شما را به این نتیجه می‌رساند که یک غذای دورهمی متوسط، حدود 200-300 هزار تومان هزینه دارد و البته درآمدتان هم به نسبت این هزینه بالا نرفته است، آن وقت ترجیح می‌دهید نه تفریح کنید، نه صله رحم به جا آورید.
عددهای عجیب فاکتورهای غریب!
در نگاهی به منوی چند رستوران و فست‌فود، افزایش قیمت غذاها را در یک بازه 4 تا 6 ماهه مورد بررسی قرار دادیم.


در رستوران و کترینگی واقع در مرکز شهر تهران، قیمت چلوکباب‌های برگ ممتاز و سلطانی از 49 هزار و 500 تومن 4 ماه پیش، به 58 هزار و 900 تومان در ابتدای بهمن ماه رسیده است. قیمت یک پرس چلو ماهی قزل‌آلا نیز با افزایشی 6 هزار تومانی، به 33 هزار و 900 تومان افزایش یافته است. خورش قیمه‌نثار و ته‌چین مرغ که از غذاهای محبوب این رستوران هستند نیز افزایشی 5 هزارتومانی به ازای هر پرس را در چهار ماه گذشته تجربه کرده‌اند.
یک فست‌فود زنجیره‌ای، به طور میانگین قیمت هر پیتزای خود را 12 هزار تومان افزایش داده است و در حال حاضر ارزان‌ترین پیتزایش که تنها شامل پنیر و گوجه می‌شود، 28 هزار تومان است که با مالیات بر ارزش افزوده و سرویس، به بیش از 30 هزار تومان هم می‌رسد.
رستورانی که به خورش قیمه‌ها و قرمه‌هایش معروف است، 4 تا 6 هزار تومان روی قیمت غذاهایش کشیده است و یک کبابی در خیابان ولیعصر بالاتر از عباس‌آباد، با افزایش 10 هزار تومانی چلوکبابش آن را 28 هزار و 500 تومان می‌فروشد و جوجه کباب با استخوانش از 22 هزار تومان به 28 هزار تومان رسیده است.
فست‌فودی هم که با سوخاری‌هایش شناخته می‌شود، قیمت مرغ سوخاری دو تکه اسپایسی‌اش را در این مدت از 19 هزار 500 تومان، به 26 هزار و 500 تومان رسانده است. یکی از دونرکبابی‌های معروف تهران هم با افزایشی 7 هزار تومانی، ساندویچ دونر مخلوط گوشت و مرغش را 23 هزار و 500 تومان به فروش می‌رساند.
نکته جالب یکی از رستوران‌های معروف شمال پایتخت است که البته پیش از این گرانی‌ها هم غذای گرانی داشت، اما حالا مشتریان این رستوران با افزایشی 80 درصدی در فاکتورشان مواجه می‌شوند. البته باید پذیرفت که مشتریان اصلی این رستوران طبیعتا آسیب کمتری را نسبت به قشر متوسط از تورم می‌بینند. یک نتیجه‌گیری نسبی از این بررسی نشان می‌دهد که هر چه در مجموع رستوران و قیمت غذا بیشتر بوده، افزایش قیمت غذا هم بیشتر بوده است. همچنین غذاهای وابسته به گوشت، گرانی بیشتری را نسبت به غذاهای وابسته به مرغ تجربه کرده‌اند. همه اینها در حالی است که قیمت مخلفات غذا هم بدون تغییر باقی نمانده و فقط قیمت نوشابه قوطی، از 1500 و 2000 هزار تومان اوایل امسال، به 3500 تومان رسیده است.
یک غذا خوردن رو بذارید برای ما بمونه!
بهزاد که به قول خودش اعتیاد به فست‌فود دارد، درباره تاثیر گرانی قیمت غذا بر زندگی‌اش می‌گوید: «من شاغلم و از صبح تا شب بیرون از خونه به سر می‌برم. فرصت زیادی برای غذا درست کردن ندارم و ناچارا اغلب از بیرون غذا می‌گیرم. فست‌فود را ترجیح می‌دهم، اما برای تنوع غذاهای دیگر را هم می‌خورم. به هر حال فرقی ندارد. الان در رستوران‌ها و فست‌فودهایی که معمولا غذا می‌گیرم، قیمت‌ها از 30 تا 70 درصد بالا رفته، آن هم در حالی که حقوق من فرقی نکرده است». وی ادامه می‌دهد: «راستش ناهار برای من چندان تفریح نیست. بیشتر از ناچاری و برای راحتی سر کار، ناهار را بیرون می‌خورم. اما در این شرایط جرئت نداریم با دوستانم به رستوران یا حتی کافه برویم. اگر بروم هم با دوستان صمیمی‌ترم می‌روم که دونگی حساب کنیم. آدم نه دلش می‌آید پول غذایش را گردن کسی بیاندازد و نه جیبش اجازه می‌دهد کسی را مهمان کند». وی با لحنی شوخی و جدی می‌گوید: «شما که خبرنگارید به مسئولان بگویید این یک غذا خوردن رو از ما نگیرن، بذارن واسه ما بمونه».
از تفریح تا سوءتغذیه
فرناز به غذای بیرون بیشتر به عنوان یک تفریح و تنوع نگاه می‌کند و غذای خانه را ترجیح می‌دهد. با این حال او می‌گوید که علاقه ویژه‌ای به تست کردن رستوران‌های مختلف داشته که حالا فاصله بین پرداختن به این علاقه‌اش بیشتر شده است: «ماهی 4 تا 5 بار بیرون غذا می‌خورم. یک شب که یک قرار قدیمی با مادرم است و هر بار با هم به یک رستوران جدید می‌رویم و البته گاهی رستوران‌هایی که دوست داشتیم را دوباره تجربه می‌کنیم. بقیه‌اش هم یا با دوستان است و یا در حاشیه برنامه دیگری مثل سینما و تئاتر یا خرید به وقت ناهار یا شام می‌خورم و ناچارا به رستوران یا فست‌فود می‌روم. سعی می‌کنم در این دفعات هم رستوران‌های جدیدی را پیدا و تست کنم». وی اضافه می‌کند: «با اینکه بیرون غذا خوردن برایم تفریح است، اما چون اولویتم نیست، نهایتا کمتر می‌خورم و بین رستوران‌گردی‌هایم فاصله می‌اندازم. اما موضوع این جاست که باید یادمان باشد این قیمت‌ها در سفره‌های خانه‌ها هم حس می‌شود. در واقع هر چند تفریح برای جامعه بسیار مهم است، اما گرانی مواد غذایی، نقش اساسی‌تری دارد و می‌تواند حتی در بعضی خانواده‌های کمتر برخوردار منجر به ایجاد سوءتغذیه شود. همین الان گوشت قرمز و مرغ از سفره خیلی خانواده‌ها پر کشیده و کیفیت برنج‌ها هم کاهش یافته است. قطعا خانواده‌هایی هستند که حتی تخم‌مرغ و پنیر را هم به سختی می‌خرند».
غذا خوردن از اولین غرایز انسان و در زمره پایه‌های هرم مازلو است. فرقی نمی‌کند که مسئولان چقدر وعده کاهش قیمت مواد غذایی را بدهند و یا برای مردم بسته حمایتی به اندازه قیمت یکی دو کیلو گوشت واریز کنند، مردم تغییر اجباری عادات و علایق و حتی نیازهای غذایی خود را حس می‌کنند. آن وقت دیگر مهم نیست که غذا خوردن تفریحی باشد که دیگر نیست یا قوت غالبی است که از سفره‌ها پر می‌کشد؛ مهم این است که مردم حال‏شان خوب نیست.
سایر اخبار این روزنامه
باز هم خواننده دیگری در کنسرتش از پلی‌بک استفاده کرد تکرارِ «لب‌خوانی‌» ها محمدعلی وکیلی خبر آمد که خبری در راه است باهنر از دستاوردهای انقلاب پس از چهل سال و عملکرد دولت‌های جمهوری اسلامی می‌گوید بالا رفتن قیمت‌ها چه بلایی سر تفریح رستوران و فست‌فودگردی ایرانی‌ها می‌آورد؟ گرانی علیه شکم گفت‌وگوی «گاردین» با «یورگوس لانتیموس» کارگردان فیلم «سوگلی»: داستان از زندگی سه زن می‌گوید حذف سود روز‌شمار می‌تواند فرصتی برای بازار سرمایه باشد؟ امکان تغییر ذائقه صاحبان سپرده «ابتکار» تحولات سیاسی اخیر در ونزوئلا را بررسی می‌کند یک سوریه در آمریکای لاتین؟ محمد فیضی، عضو کمیسیون تلفیق 98 در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد مراقب سلطان‌های پیش‌رو باشیم! متولیان مد و لباس و صنایع دستی به دنبال چه هستند؟ لباسی از جنس «پیوند» هویت‌های ایرانی مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر در تهران ماهانه 7/2 میلیون تومان است سخنگوی شورای نگهبان: در انتخابات ۹۸ نباید گرفتار سیاست‌زدگی شویم