مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر در تهران ماهانه 7/2 میلیون تومان است

مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام اینکه سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال ۹۸ با هزینه‌های خانوار هم‌خوانی ندارد، تاکید کرد: خط فقر برای یک خانوار چهار نفره در تهران، دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه است.
به گزارش ایلنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به تفاوت سقف معافیت مالیاتی در قانون بودجه ۹۷ نسبت به لایحه بودجه ۹۸ پرداخت و گفت: سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده، تفاوتی نسبت به سال جاری نداشته که البته در‌این‌باره دلایل زیر حائز اهمیت است.
بر اساس پیش‌‌بینی‌‌‌ها، انتظار افزایش تورم برای سال آینده وجود دارد ضمن اینکه متوسط انواع هزینه‌‌های خوراکی و غیرخوراکی برای یک خانوار با جمعیت چهار نفر، رقمی بیش از سیصد و شصت و دو میلیون (۳۶۲) ریال، یعنی ماهیانه حدود ۳۰ میلیون ریال است.
باتوجه به جهش ارز در سال ۹۷ انتظار می‌رود افزایش هزینه‌ها در سال ۹۸ تداوم داشته باشد ضمن اینکه خط فقر در یک خانواده چهار نفره در شهر تهران، در تابستان سال ۹۷ ماهیانه ۲۷ میلیون ریال و سالانه حدود ۳۲۰ میلیون ریال برآورد شده است.


باتوجه به دلایل فوق می‌‌توان نتیجه گرفت‌ رقم ۲۷۶ میلیون ریال سالانه با ماهیانه ۲۳ میلیون ریال به عنوان سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۸، تناسبی با متوسط هزینه‌های خانوار ندارد.
مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی در قانون بودجه سال ۹۷، برخلاف سال‌‌های قبل از آن با پلکان‌های بیشتری تصویب شد.
در سال‌های گذشته تعداد پلکان مالیات حقوق محدود به دوپله بود، اما در سال ۹۷ تعداد پلکان مالیات حقوق به چهار پله افزایش پیدا کرد.
با وجود این در لایحه بودجه سال آینده، بار دیگر رویکرد دو پله‌ای اتخاذ شده است که این مسئله به کاهش اثر بازتوزیعی و عدالت مالیاتی می‌انجامد و توصیه می‌شود، مشابه با قانون بودجه سال ۹۷ تعداد پلکان نرخ مالیات بر حقوق افزایش پیدا کند.
یکی از مسائلی که همواره در تعیین خط فقر در کشور مطرح بوده و محل اختلاف‌نظر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط بوده است، ماجرای تعدد مراجعی است که نسبت به اعلام خط فقر در کشور اقدام می‌کنند. در‌حقیقت تعداد بالای این نهادها و ارقامی که هر‌کدام برای آن تعیین می‌کنند بخشی از جامعه را مشوش کرده و هیچ آمار روشنی به دست نمی‌دهد.
به نظر می‌رسد باید این آمار را از نهادهایی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌ یا هر نهاد دیگری که توان تخصصی و کارشناسی لازم را دارد، تهیه کرده و هر سال برای یک نوبت آن را اعلام کرد. گرچه برخی سازمان‌های اقتصادی هم به فراخور معادله‌ها و اطلاعاتی که در اختیار دارند، رقم‌هایی را به این منظور احصا کرده و اعلام می‌کنند. به هر روی، تغییر این روند و ایجاد فرآیندی ثابت و یکسان برای آن لازم، ضروری و بایسته است. تنها از این طریق می‌توان به رفع این چالش امیدوار بود. هرچند که اعلام خط فقر هیچ تغییری در وضعیت معیشت مردم نخواهد داشت، اما به لحاظ روانی بار سنگینی را به‌خصوص بر طبقه متوسط جامعه ایجاد می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
باز هم خواننده دیگری در کنسرتش از پلی‌بک استفاده کرد تکرارِ «لب‌خوانی‌» ها محمدعلی وکیلی خبر آمد که خبری در راه است باهنر از دستاوردهای انقلاب پس از چهل سال و عملکرد دولت‌های جمهوری اسلامی می‌گوید بالا رفتن قیمت‌ها چه بلایی سر تفریح رستوران و فست‌فودگردی ایرانی‌ها می‌آورد؟ گرانی علیه شکم گفت‌وگوی «گاردین» با «یورگوس لانتیموس» کارگردان فیلم «سوگلی»: داستان از زندگی سه زن می‌گوید حذف سود روز‌شمار می‌تواند فرصتی برای بازار سرمایه باشد؟ امکان تغییر ذائقه صاحبان سپرده «ابتکار» تحولات سیاسی اخیر در ونزوئلا را بررسی می‌کند یک سوریه در آمریکای لاتین؟ محمد فیضی، عضو کمیسیون تلفیق 98 در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد مراقب سلطان‌های پیش‌رو باشیم! متولیان مد و لباس و صنایع دستی به دنبال چه هستند؟ لباسی از جنس «پیوند» هویت‌های ایرانی مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر در تهران ماهانه 7/2 میلیون تومان است سخنگوی شورای نگهبان: در انتخابات ۹۸ نباید گرفتار سیاست‌زدگی شویم