اروپا به قول خود عمل کند


رئيس سازمان انرژي اتمي‌ايران درباره سازوکار ويژه مالي براي ايران که قرار است ازسوي کشورهاي اروپايي راه اندازي شود، گفت: اميدواريم قبل از آنکه خيلي دير شود، به ويژه اروپايي‌ها به آنچه ماه‌ها قبل قول داده اند، عمل کنند.

علي اکبر صالحي درگفت و گو با ايرنا افزود: در صورتي که اروپايي‌ها به وعده‌هايشان عمل نکنند، ممکن است تحولات و اقدامات آينده نه براي ايران، نه براي اروپايي‌ها و نه براي ساير اعضاي برجام خوشايند نباشد.

معاون رئيس جمهوري گفت: «تلاش‌هاي زيادي شد تا برجام شکل گيرد. لذا ما تمايل نداريم که اين توافق توسط هريک از اعضاي باقي مانده در آن، شکسته و نقض شود.» رئيس سازمان انرژي اتمي‌که پاسخ خبرنگار بخش برون مرزي ايرنا رابه زبان انگليسي مي‌داد، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران همواره به تعهداتش در قبال برجام پايبند بوده است و 13 گزارش پي در پي آژانس بين المللي انرژي اتمي‌شاهدي روشن براي اين موضوع است.اما اروپايي‌ها چندين ماه است که وعده داده‌اند سازوکار ويژه مالي با ايران(SPV) را راه اندازي کنند اما اين امر هنوز محقق نشده است.

صالحي ادامه داد: اخيرا شنيده‌ام که احتمال دارد اروپايي‌ها تا روز دوشنبه (8 بهمن) راه اندازي سازوکار ويژه مالي را رسما اعلام کنند. اميدواريم آنها اين گام مهم را بردارند و اين گامي‌موثر و اميدبخش خواهد بود و به ايجاد اعتماد متقابل که تلاش‌هاي زيادي براي شکل‌گيري آن صورت گرفته است، کمک خواهد کرد.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌تصريح کرد: «اما اگر اعتماد از بين برود، همه بازي را خواهند باخت. ما به دنبال آن هستيم که همه در اين ميدان برنده باشند و با همکاري يکديگر مي‌توانيم همه از برجام سود ببريم. اگر برجام برنده‌اي نداشته باشد، قطعا به نفع اروپايي‌ها نخواهد بود به ويژه اينکه اين توافق به لحاظ امنيت آفريني هم براي اروپايي‌ها بسيار حياتي است.»

اين مقام عضو تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران گفت: امروز خاورميانه گرفتار مشکلات زيادي است و اگر برجام هم به مشکلات اين منطقه اضافه شود، ديگر چه کسي مي‌تواند از آن سود ببرد؟ رئيس سازمان انرژي اتمي‌ايران تصريح کرد: آخرين حرف من به اروپايي‌ها اين است که در روند اجراي سازوکار ويژه مالي، سريع تر حرکت کنند قبل از آنکه زمان به پايان برسد.

دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا روز 18 ارديبهشت ماه سال جاري خروج کشورش را از توافق هسته‌اي ايران اعلام کرد. اين اقدام با انتقاد شديد ديگر امضا کنندگان اين توافق روبرو شد آنها اعلام کردند که به توافق هسته‌اي پايبند بوده و راهکارهايي را براي ادامه تجارت کشورهاي مختلف با ايران ارايه مي‌کنند.

فعال کردن قانون انسداد براي حمايت از تجارت شرکت‌ها با ايران و همچنين ارايه سازوکار مالي ويژه ايران از جمله اقدامات اروپا با حمايت چين و روسيه است که قرار است فعال شوند. قانون انسداد راه اندازي شده است و برخي رسانه‌ها گفته‌اند که سازوکار و مالي نيز قرار است فردا رونمايي شود. رئيس سازمان انرژي اتمي‌با تاکيد براينکه جمهوري اسلامي‌ايران آماده همکاري با کشورهاي منطقه در زمينه فناوري‌هاي هسته‌اي است تشکيل يک کميته فني در زمينه ايمني نيروگاههاي هسته‌اي را پيشنهاد کرد.