صرفه جویی 10 برابری آب با تولیدگلخانه‌ای


گروه اصناف: حجتي در خصوص شرايط کشاورزي پس از انقلاب به موضوعاتي همچون توليدات محصولات شيلاتي که امروز حدود ۱۳۲ هزار تن رسيده و همچنين از کاهش 10 برابري مصرف اب در بخش محصولات گلخانه‌اي خبر داد.وي همچنين گفت منابع آب و خاک بيشترين سرمايه گذاري در اين حوزه انجام گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتي، وزير جهاد کشاورزي در خصوص شرايط کشاورزي پس از انقلاب اظهار کرد: در اين بخش بيشترين سرمايه گذاري در حوزه آب و خاک انجام گرفت و حياتي‌ترين موضوع براي دولت‌ها حفظ منابع، آب و خاک بوده است.وي افزود: در بهمن ۵۷ کل شبکه فرعي آبياري ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که اکنون به ۱ ميليون و ۱۶۵ هزار هکتار رسيده است.

حجتي تاکيد کرد: بخش آبياري‌هاي نوين سال ۵۷، ۳۸ هزار هکتار بود که اکنون ۲ ميليون و ۵۰ هزار هکتار رسيده است. در تجديد و نوسازي اراضي به يک ميليون و ۶۳۰ هزار هکتار رسيده ايم، سال ۵۷ نوسازي جنگل‌ها ۳۰ هزار و حالا ۴۰۰ هزار هکتار بوده است.

وي افزود: در توليدات محصولات شيلاتي در سال ۵۷ حدود ۳۲ هزار تن توليد داشتيم که چيزي حدود ۱۳۲ هزار تن رسيده است.

حجتي ادامه داد: آمريکا به صورت علني با بستن حساب‌هاي بانکي ما علي رغم قانون حقوق بشري، غذا و داروي ما را تحريم کرده است اما هيچ نگراني براي توليد گندم و آرد نداريم و نانوايي‌ها با مشکل تامين آرد مواجه نخواهند شد.

حجتي تاکيد کرد: موضوع قابل توجهي که بعد از انقلاب در عرصه کشاورزي رخ داد مبارزه با آفت‌ها و توليد بذر‌هايي است که در انواع مختلف از جمله بذرهاي سازگار و بذرهاي ماندگار مي‌توان نام برد.

وي افزود: صادرات بخش کشاورزي در خيلي از محصولات به صورت مزيتي انجام مي‌شود يعني ما مي‌توانيم با آب کم محصولات با ارزش افزوده بالاتري توليد کنيم، در بخش توليدات محصولات صادراتي از ۲۵۰ ميليون دلار به ۵۹۷ ميليارد و هفتصد و هفتاد ميليون دلار در سال رسيده ايم.

حجتي تشريح کرد: يکي از بخش‌هايي که قبل از انقلاب هيچ توجهي به آن نشده است پرورش محصولات گلخانه‌اي است که تقريباً صفر بوده است اما در حال حاضر ما در سطح کشور ۱۵ هزار هکتار محصولات گلخانه‌اي تحت کشت داشته و مصرف آب را در حدود ۱۰ برابر کاهش داده ايم.

حجتي تشريح کرد: در کشور ظرفيت‌هاي زيادي براي افزايش توليدات محصولات کشاورزي داريم به طور مثال هم اکنون ظرفيت زير کشت توليد چغندرقند بسيار کاهش پيدا کرده اما در برابر آن افزايش ۳۰ درصدي توليدات چغندر شکر را شاهد هستيم علاوه بر اينکه ما در سال‌هاي گذشته چغندر را در فصل پاييز به کشت رسانديم تا بتوانيم کمترين ميزان استفاده از آب را به ثبت کنيم. کشت پاييزه از بهترين سياست‌گذاري‌هاي دولت‌ها در گذشته بوده است.

وي افزود: بحث نشاکاري هم يکي از اصلي‌ترين موضوعاتي است که دولت به آن توجه داشته تا بتواند از مصرف آب و هدر رفت آن در مصارف کشاورزي جلوگيري کند.

وي با اشاره به افزايش توليدات گلخانه‌اي در کشور گفت: هم اکنون نشاء گوجه فرنگي در شهرضا و اصفهان توليد شده و به بوشهر و جنوب کشور ارسال مي‌شود و آنها پس از کاشت، گوجه فرنگي توليد شده را در بهمن ماه به دست بازاريان و مشتريان مي‌رسانند تا با افزايش قيمت در اين فصل مواجه نشويم.