جابه جايي ۳۵ ميليارد تن کيلومتر بار تا پايان سال


راه و مسکن: سعيد محمدزاده مديرعامل شرکت راه‌آهن از ثبت رکورد جابه‌جايي ۳۵ ميليارد تن کيلومتر تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: اين رکورد در حالي ثبت مي‌شود که سال ۹۲ تنها ۲۲ ميليارد تن کيلومتر از طريق خطوط ريلي جابه‌جايي صورت مي‌گرفت.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، سعيد محمدزاده در نشست تخصصي معاونان و رؤساي تابعه پليس راه‌آهن کشور اظهار کرد: باگذشت از پيروزي انقلاب اسلامي‌با همدلي شاهد برداشته شدن قدم‌هاي بزرگي در مسير توسعه هستيم.

وي با اشاره به نقش حمل‌ونقل ريلي در اقتصاد کلان و توسعه پايدار بيان کرد: عملکرد حمل‌ونقل ريلي در بخش بار به‌گونه‌اي است که هر چه بار از جاده به ريل منتقل شود صرفه‌جويي ناشي از سوخت، حفظ محيط‌زيست و افزايش ايمني راه‌ها را در پي خواهد داشت.

معاون وزير راه و شهرسازي بابيان اينکه جابه‌جايي هر يک‌تن کيلومتر بار از طريق ريل ۳۵ سي‌سي معادل ۱.۵ دلار در مصرف سوخت صرفه‌جويي مي‌کند گفت: در حالي تا پايان سال جاري ۳۵ ميليارد تن کيلومتر بار از طريق ريل جابه‌جا مي‌شود که رکورد سال ۹۲ برابر با ۲۲ ميليارد تن کيلومتر بوده است.

وي با اشاره به بخش مسافري نيز بيان کرد: جابه‌جايي مسافر از طريق حمل‌ونقل ريلي در مسيرهاي بلند صرفه‌جويي سوخت برابر ۲۰ سي‌سي براي هر نفر و يک دلار براي هر مسافر حومه‌اي در بردارد.

محمد زاده بابيان اينکه خدشه‌دار شدن اعتماد صاحب کالا به وضعيت امنيت راه‌آهن به‌مثابه خدشه‌دار شدن اقتصاد ريلي است گفت: اميدوارم راه‌آهن و پليس در کنار هم بتوانند حافظ نعمت امنيت براي مردم باشند.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تکميل ساخت خطوط ملاير -کرمانشاه، تهران- همدان، قزوين- رشت و ميانه- تبريز خاطرنشان کرد: همراه با توسعه شبکه راه‌آهن وظايف پليس راه‌آهن نيز افزايش مي‌يابد ازاين‌رو عدم امنيت در مسيرهاي ريلي حفظ امنيت و جلوگيري از آسيب رسيدن به آن‌ها تا زمان بهره‌برداري از اهميت بالايي برخوردار است.

وي همچنين در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرين اقدامات انجام‌شده درزمينهٔ حمل‌ونقل ريلي حومه‌اي بيان کرد: در اطراف شهر تهران سالانه يک ميليارد سفر حومه‌اي انجام مي‌شود که ۴۰۰ ميليون سفر در کريدورهايي که ريل از آن‌ها عبور مي‌کند، رخ مي‌دهد لذا به‌منظور صرفه‌جويي در مصرف سوخت لازم است براي توسعه حمل‌ونقل ريلي حومه‌اي و جابه‌جايي مردم از اين طريق تسريع شود.

مديرعامل راه‌آهن در ادامه يادآور شد: در حال حاضر خط چهارم مسير راه‌آهن تهران گرمسار بيش از ۸۰ درصد پيشرفت فيزيکي دارد و در مقابل عمليات اجرايي خط دوم کرج- زنجان نيز از پيشرفت بالايي برخوردار است؛ همچنين در صورت پيگيري و حمايت‌هاي ويژه شاهد بهره‌برداري از راه‌آهن قزوين- زنجان در دهه فجر سال آينده خواهيم بود.

وي از توسعه خطوط حومه‌اي تهران- پرند، تهران- قم و قم- تهران- پاکدشت خبر داد و گفت: در چهار سال اخير حجم قطارهاي حومه‌اي در حال تردد در اين مسيرها افزايش‌يافته است.

محمدزاده با اشاره به نياز شبکه ريلي حومه‌اي کشور به ۴۰۰ ست ريل باس تصريح کرد: در حال تهيه مدل تأمين مالي ناوگان موردنياز براي شبکه ريلي حومه‌اي هستيم که اين اقدامات با توجه به توان داخلي در دستور کار قرار دارد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تحريم‌هاي ظالمانه و مشکل تراشي از سوي آمريکا خاطرنشان کرد: همکاري‌هاي شرکت ايريکو با طرف خارجي به خاطر تحريم‌هاي ظالمانه و دخالت‌هاي امريکا تعليق شده است .

به گفته محمد زاده قرارداد روسيه با همکاري بخش خصوصي و شرکت‌هاي روسي منعقدشده که اين قرارداد در حال اجرا است.