چرایی حمایت از مادورو

در حالی که برخی کشورهای اروپایی و آمریکا و برخی کشورهای آمریکای جنوبی حمایت خود از گوایدو رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا را اعلام کرده‌اند اما موضع‌گیری ایران در قبال حمایت از مادورو در ونزوئلا ممکن است برای بسیاری جای پرسش باشد به نحوی که عده ای از عواقب این حمایت در صورت تغییر حاکمیت در ونزوئلا برای کشورمان بگویند. من نیز به هیچ‌وجه قصد دفاع از مادورو را ندارم او نیز یک راه خطا را دراین سال‌ها‌ طی کرد و اشتباهات بسیاری را مرتکب شدکه با واکنش امروز مردم روبه‌رو شده است. او نیز تلاش داشت تا شعاری و پوپولیستی حاکمیت را بگرداند و آنچه که اکنون صورت گرفته است به دلیل سوءمدیریت و ضعف حاکمیت ونزوئلاست.

اما از سویی این را هم فراموش نکنیم
هم اکنون رئیس مجلس ونزوئلا بدون اینکه هنوز به رفراندوم و آرای عمومی‌مراجعه شده باشد خودش را به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم معرفی کرده است و در این شرایط برخی کشورها او را به رسمیت می‌شناسند. نکته‌ای که در معیارهای بین‌المللی نداریم.


البته اگر گوایدو روال عادی حکومتی اش را طی می‌کرد و یا درخواست انتخابات زودرس صورت می‌گرفت و او در یک رفراندوم با رای مردم به روی کار می‌آمد آن وقت حمایت این کشورها از او طبیعی بود. اما وقتی می‌بینیم که چنین شیوه ای صورت نگرفته است ایران نیز چنین واکنشی نشان داده و با احتیاط برخور می‌کند .

به هر حال کشورما روابط بسیار گرمی‌با حکومت ونزوئلا داشته است و اکنون این سوال برایش ایجاد شده است که می‌بایست چگونه با این کشور برخورد کند؟
به نظر می‌رسد ایران بیشتر با رودربایستی با مادورو مواجه شده است. ایران اکنون نگران سرمایه‌گذاری‌ها و کمک‌هایی که در ونزوئلا به ویژه در زمینه مسکن سازی کرده است نیز هست و این موضوع باعث می‌شود که چنین موضعی بگیرد. اما مسئولین کشورما در آینده باید به این جمع بندی برسند که اگر حکومت تغییر کرد باید چگونه امور را پیش ببرند و یا اگر مخالفین مادورو موفق نشدند اکنون چه رفتاری داشته باشند که باعث برهم خوردن رابطه خوب امروزشان با مادورو نشود .