آدرس جهانگیری به مردم!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی در دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی اظهاراتی را بیان کرد که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، کلام او گلایه‌ها و کنایه‌هایی دربرداشت مبنی بر اینکه چرا این روزها تنها دولت سیبل انتقادها شده و باقی نهادهای مسئول سهیم در شرایط امروز کشور مصون از هر نقد و پاسخگویی هستند؟
او اینگونه اظهار داشت که: «نهادهای کشور هر تصمیمی که برای آینده و سرنوشت نظام و ایران می‌گیرند، باید مقابل ملت پاسخگو باشند. دولت، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و... هر کدام به سهم خود در حیطه اختیارات و وظایف‌شان در برابر تصمیماتی که در مورد سرنوشت یک ملت و کشور می‌گیرند باید پاسخگو باشند. نهادهای حاکمیتی امروز مسئولیت مهمی برعهده دارند؛ پیش نیاز انجام وظیفه مسئولیت همه نهادها این است که در چارچوب قانون عمل کنند و پاسخگوی تصمیماتی که می‌گیرند، باشند. امروز مقطعی نیست که نخبگان ایران نسبت به سرنوشت کشور احساس مسئولیت نکنند، هر جایی که لازم است باید کمک و با مردم و مسئولان گفت و گو کنند و اگر هم لازم شد به حاکمیت هشدار بدهند.»
البته اظهارات جهانگیری را عده‌ای نمونه‌ای از شانه خالی کردن تیم حسن روحانی می‌دانند و نوعی فرار روبه جلو و رهایی از بار مسئولیت.
اما از سوی دیگر هستند کسانی که این گفته‌های جهانگیری را مصداق بارز واقعیت پنهان حکمرانی در ایران می‌دانند. اینکه ساختار، همیشه به شکلی است که در شرایط بحرانی، دولتمردان گوشت قربانی هستند و باقی مسئولان، ارگان‌ها و نهادها مصون از اعتراض و انتقاد مردم! این اتفاق را این روزها در جامعه نیز به عینه می‌توان دید وقتی که با بر هم خوردن شرایط اقتصادی، بدون در نظر گرفتن همه عوامل داخلی و خارجی دخیل در وضعیت موجود امروز حسن روحانی و کابینه او مورد هجمه اصلی قرار گرفته است.


اگر چه کمر مردم زیر بار مشکلات کنونی خم شده و به زحمت تلاش دارند قامت خود را استوار نگه دارند اما از سویی دیگر دولت نیز زیر رگبار همه انتقادهاست و مشت‌های نقد و اعتراض از مسئولان و مردم یکی پس از دیگری بر پیکره‌اش روا داشته می‌شود و از این رو اکنون جهانگیری زخم خورده از این ماجرا سعی می‌کند آدرس‌های دیگری هم به مردم بدهد و نشان دهد که دیوار دولت به دلیل کوتاه‌تر بودن از بقیه است که اینگونه مورد هجمه قرار می‌گیرد.

>می‌خواهند مصون از پاسخگویی باشند
حجت‌الاسلام مهدی شیخ عضو فراکسیون امید با بیان اینکه در این مدت که مشکلات کشور زیاد شد بیشترین فشارها به دولت آمد به آفتاب یزد می‌گوید: «همه ما از دولت گله و شکایت داریم و معتقدیم دولت باید در قبال تحریم‌ها فعال تر عمل می‌کرد. اما حقیقت این است که عامل برخی تصمیمات یا عامل عدم اتخاذ برخی تصمیمات در کشور، خارج از قوه مجریه هم بوده و اساسا روحانی و تیم آن نقشی در آن نداشتند.»
وی ادامه می‌دهد: «بعضا دولت همان طور که از نامش به عنوان قوه مجریه پیداست، صرفا مجری تصمیمات خارج از خودش بوده است. البته برخی از تصمیمات هم در مجلس شکل گرفته است ولی بسیاری از اتفاقات از سوی بخش‌هایی شکل می‌گرفت که دولت از آن خبری نداشت. البته ممکن است دولت بخشی از تصمیم سازی و تصمیمی گیری باشد ولی همه آن نیست. از این رو انتظار می‌رود وقتی کسی می‌خواهد نقد بکند منصفانه نقد کند. نه آنکه یک بخش از مسئولان را برای نقد ببیند و به سمت نقد بخش دیگر نزدیک هم نشود. از سویی این را هم در نظر بگیریم که در اینگونه مواقع نگاه‌های سیاسی و جناحی نیز دخیل می‌شوند؛ موضوعی که بی تردید مطلوب نیست.»
وی ادامه می‌دهد: «متاسفانه این یک واقعیت است که امروز دیوار دولت نسبت به سایر نهادها کوتاه‌تر است و می‌توان راحت تر از آن انتقاد داشت. حقیقت بعدی آنکه بعضی از ارگان‌ها و سازمان‌ها به خاطر موقعیت‌شان برای خود خط قرمز ایجاد کرده‌اند و نهادشان را در درون این خط قرمزها قرار داده‌اند تا کسی از آنها انتقاد نکند. در حالیکه در هیچ کجای قانون اساسی به صراحت بیان نشده است که این ارگان‌ها در خط قرمز قرار دارند. اینکه صرفا عده‌ای به خاطر نوع انتصاب‌شدنشان بخواهند برای خود این خطوط را درست کنند. امر مطلوبی نیست. در حالیکه در قانون هیچ‌کس از بازرسی‌ها و نقدها مستثنی نیست.»
شیخ ادامه می‌دهد: «همه باید آماده نقدپذیری باشند، اما در عمل گروهی تلاش دارند برای خودشان حاشیه امنیت ایجاد کنند و از پاسخگویی مصون باشند.»
او همچنین به بخشی از نطق خود در مجلس نیز اشاره کرد و گفت: «همه می‌دانیم مشکلات بسیار است از اقتصادی گرفته تا سیاست، اخلاق و... البته دانستن نیز حق مردم است. اما باید حفظ منافع ملی را اولویت خود قرار دهیم. توجه داشته باشیم همان‌گونه که حق مردم دانستن نقاط ضعف است، دانستن نقاط قوت نیز حق آنها است. چرا دستاوردهای مسئولان را صرفا به دلیل اینکه از حزب ما نیستند سیاه‌نمایی می‌کنیم؟ برخی از بدبینی‌ها که در ذهن مردم شکل گرفته حاصل کشمکش‌های کوتاه‌نظرانه ما مسئولان است. این نکته‌ای بسیار مهم است، همه باید توجه داشته باشیم که به دور از تخریب یکدیگر هر کدام وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده و با انتقاد سازنده در جهت هم‌افزایی بیشتر حرکت کنیم.»

>برای فرار از مسئولیت نیست
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اظهارات اسحاق جهانگیری به معنای فرار از مسئولیت نیست به آفتاب یزد گفت :«این یک واقعیت است که بارها در این سال‌ها و نه تنها در این دولت بلکه در دولت اصلاحات نیز گفته می‌شد. به هر حال اگر قرار باشد مشکلات کشور حل شود دولت سهم نسبتا محدودی در توانمندی خودش دارد و امروز نیز که در دولت دوازدهم شرایط سختی هم بر ملت و هم کلیه ارکان حکومتی حاکم است ما اوج این ناهماهنگی‌ها را بین ارکان حاکمیت می‌بینیم و از سویی شاهد شانه خالی کردن بعضی از نهادهای غیر مرتبط با دولت از مسئولیت‌های عواقب بدی هستیم که آن‌ها با تصمیم گیری شان باعث و بانی آن شدند.»
وی اظهار می‌کند: «موارد زیادی در عرصه داخلی و بین المللی رخ داده است. چه بسا باعث ترغیب خروج ترامپ از برجام نیز بسیاری از اعمال برخی اشخاص در ایران بوده‌اند. در این یک سال عمدتا اتفاقاتی رخ داده است که اراده و خواست دستگاه دیپلماسی دولت در آن نقشی نداشته است. البته بخشی از مشکلات هم طبیعتا بر اساس شرایط منطقه‌ای و بین المللی است.»
ناصری می‌گوید: «حتی برخی بحران‌های اجتماعی و برخوردهای با مردم خارج از دولت و توسط بخش‌های موازی ایجاد شده است. بنابراین جهانگیری اگرچه حرف نو و تازه‌ای نزده اما یک واقعیت را بیان کرده است.»
این فعال سیاسی اظهار کرد: «باید پذیرفت تا زمانی که تمام نهادهای حاکمیت چه در قوای سه‌گانه چه بیرون از آن در یک نظام مدیریتی واحد به جمع بندی و انسجام نرسند شرایط کشور در هیچ بخشی سامان نمی‌گیرد.»

>پاس کاری دولت
جلال جلالی زاده نماینده سابق مجلس نیز با تاکید بر اینکه البته باید دولت به دلیل اتفاقات امروز نقش کوتاهی‌های خود را در کشور بپذیرد اما به آفتاب یزد می‌گوید: «برخی دخالت‌ها در کار دولت بر هیچ کسی پوشیده نیست. دولت به بخش‌های مختلفی پاس داده می‌شود نکته‌ای که عملا باعث فلج شدن آن شده است و از همین رو دولت با این محدوده وظایف و تیمی که دارد نمی‌تواند تحولات مثبتی را آزادانه رقم بزند.»
وی ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر اگر قرار است مشکلات مملکت حل شود همه بخش‌های مسئول کشور باید دست به دست یکدیگر بدهند مثلا اگر یک سرمایه‌گذار در یک استان احساس امنیت نمی‌کند معلوم است که چه کسانی مانع سرمایه‌گذاری هستند و باید امنیت را تامین کنند. یا اگر وزارت خارجه مستقل نباشد طبیعی است که نمی‌تواند از لحاظ دیپلماسی موفق باشد.»
جلالی زاده اما این نکته را هم اضافه می‌کند که دولت آنگونه که در کشورهای دیگر پاسخگو است در ایران پاسخگو نیست اما آن قدری هم که در سایر کشورها صاحب اختیار است شاید در ایران صاحب اختیار نیست.
او می‌گوید: «من معتقدم اگر همه نهادها و همه مسئولان برای حل مشکل متحد نشوند وضعیت بهتر از این نمی‌شود.»

>مرغ عزا و عروسی
دولت این روزها تبدیل به همان مرغ عزا و عروسی شده است که در موفقیت‌های این کشور، سایر ارکان خود را جلوتر از آن بیندازند و باعث و بانی اصلی موفقیت‌ها قلمداد شوند و در مصائب کشور، خود را به پشت آن ببرند تا دولت ضربه گیر و عامل اصلی مشکلات به شمار بیاید هرچند که تاکنون علی رغم همه این ضربه‌ها این دولت توانسته است سرپا بماند.