هشدار سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در یمن

سازمان ملل متحد می‌گوید وضعیت در یمن بسیار بحرانی است و هرگونه بی‌ثباتی بیشتر می‌تواند منجر به فاجعه در این کشور جنگ‌زده شود.
به گزارش ایسنا، این هشدار برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد درحالی اعلام شده است که فشارها بر بندر حدیده که شریان اصلی کمک‌ها به یمن است، افزایش یافته است.
از ماه پیش تاکنون آتش بس در این منطقه اعلام شده است اما براساس گزارش‌ها در چند روز گذشته یک انبار غله و اردوگاه اوارگان منطقه زیر آتش‌باری نیروهای سعودی قرار گرفته است.
یک خبرنگار بی‌بی سی که توانسته است از بند حدیده و چند شهر اطراف آن بازدید کند می‌گوید که کودکانی را دیده است که چنان از سوء‌تغذیه رنج می‌برند که حتی قادر به گریه کردن نیستند.


بنا بر اعلام سازمان ملل متحد حدود 50 هزارنفر در جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند و هزاران نفر دیگر به خاطر بیماری‌های واگیردار و سوء‌تغذیه جانشان را از دست داده‌اند.
تظاهرات «مادران» در اعتراض به زندان‌های سری امارات در یمن
تعدادی از مادران ربوده‌شدگان یمنی با برگزاری تجمعی، خواستار مشخص شدن سرنوشت فرزندانشان در زندان‌های سری امارات در یمن شدند.
اظهارات «علی ناصر لخشع» معاون وزیر کشور دولت مستعفی یمن در نشست شورای حقوق بشر (در جمعه گذشته) که اعلام کرد زندان مخفی یا شکنجه‌گاه در یمن وجود ندارد و تمام زندان‌های موجود تحت نظارت رسمی قرار دارند، موج خشم خانواده‌های بازداشت‌شدگان در شهر «عدن» (جنوب یمن) را در پی داشت.
براساس گزارش روزنامه «القدس العربی»، «انجمن مادران ربوده‌شدگان» دیروز تجمعی در برابر منزل «احمد المسیری» وزیر کشور دولت مستعفی یمن برگزار و اعلام کرد، باید وضعیت نزدیکانشان که به اجبار ربوده‌ شده‌اند، مشخص شود.
معترضان که بیشتر آنها مادران ربوده‌شدگان بودند، تصاویر فرزندان خود را در دست داشتند؛ علاوه بر آن با برافراشتن پلاکاردهایی، اظهارات «لخشع» معاون وزیر کشور را تکذیب و وزارت کشور دولت مستعفی منصور هادی را مسئول مشخص نبودن وضعیت فرزندان خود اعلام کردند.
سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند افرادی به صورت اجباری در زندان‌های «شلال، ابوالیمامه، یسران، صالح السید» یمن نگه داشته شده‌اند و همه این زندان‌ها تحت نظارت امارات قرار دارد.
دو ماه پیش، «عادل الحسنی» یکی از رهبران مقاومت یمن که زمانی در زندان‌های امارات در جنوب یمن، در بند بود، از اقدامات هولناک ابوظبی در این زندان‌ها و شکنجه‌های کشنده خبر داد. وی گفت، فرماندهان اماراتی او را داخل سیاه‌چالی که به سیاه‌چال وحشت معروف بود، می‌انداختند و او به مدت 48 ساعت در این سیاه‌چال بدون آب و غذا و توالت با دستان، پاها و چشمانی بسته حبس بود و نزدیک بود که طی این مدت بمیرد.
همچنین مردادماه امسال (1397) کمپین بین‌المللی تحریم امارات (ICBU)، از سازمان ملل خواست تا کمیته حقیقت‌یابی برای مشخص کردن سرنوشت بیش از هفت‌هزار یمنی در بند زندان‌های سری امارات که ازسوی شرکت‌های امنیتی بین‌المللی اداره می‌شود، تشکیل دهد.
به نوشته پایگاه خبری یمنی «متابعات» این کمپین اعلام کرد که شرکت‌هایی نظیر بلاک واتر مسئولیت اداره این زندانها را برعهده دارند و اسناد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چهار هزار نفر از این زندانیان که از اعضای احزاب سیاسی مختلف، مبارزان و شهروندان هستند در یمن زندانی هستند و ازسوی امارات تحت شکنجه قرار دارند و سه هزار زندانی دیگر در امارات به سر می‌برند که شامل زندانیان سیاسی و مهاجران عربی که لغو اقامت شده‌اند، هستند.
گریفیتس: قصد دعوت برای دور جدید مذاکرات را دارم
فرستاده سازمان ملل به یمن تاکید کرد که دو طرف درگیر در یمن اراده سیاسی دارند و به توافق استکهلم پایبند هستند. وی به تصمیم خود برای دعوت به دور جدید مذاکرات بین طرفین بحران در آینده نزدیک اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل که دیروز در سفری از پیش تعیین نشده در فاصله چند روز مجدداً وارد صنعا شد، گفت: قصد دارم برای دور جدید مذاکرات بین طرفین بحران در آینده نزدیک دعوت کنم.وی خاطرنشان کرد، ما به تلاش ادامه می‌دهیم تا شاهد اجرای کامل توافقنامه سوئد باشیم.
فرستاده سازمان ملل گفت، تمدید جدول‌های زمانی برای اجرای توافقنامه‌های سوئد امری قابل پیش‌بینی است زیر اوضاع در واقعیت بسیار پیچیده است.
پیش از این نیز پاتریک کامرت، رئیس تیم ناظران سازمان ملل در الحدیده یمن با تیمش برای ازسرگیری فعالیتش از طریق کمیته هماهنگی مشترک به الحدیده بازگشت.
ازسوی دیگر گریفیتس در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: ما تلاش می‌کنیم به پیشرفت چشمگیری در تمامی مسائل دست یابیم. اکنون فرصتی وجود دارد که باید آن را غنیمت بشماریم و از پویایی مرحله کنونی استفاده کنیم. مساله مهم این است که دو طرف اراده سیاسی دارند و به توافق استکهلم پایبند هستند. مهم این است که این روند ادامه داشته باشد.
وی درباره دستورکار ماه آتی گفت: پاتریک کامرت دیدارهای سازنده‌ای در صنعا و ریاض داشته است. من ابتدا به الحدیده و هفته آتی به عدن می‌روم. ما اکنون روی استقرار مجدد در الحدیده متمرکز هستیم و با تمامی طرف‌ها برای تضمین اجرای توافق همکاری می‌کنیم. ما می‌خواهیم به‌زودی دور جدیدی از مذاکرات را برگزار کنیم. امیدواریم بتوانیم به‌زودی موعد دور آتی مذاکرات را اعلام کنیم.گریفیتس گفت که به توافق استکهلم کاملاً خوش‌بین است.
وی تاکید کرد که دو طرف به‌رغم برخی حوادث محدود امنیتی به آتش‌بس در الحدیده پایبند هستند.
وی درباره موعد حضور 75 ناظر سازمان ملل در الحدیده براساس قطعنامه 2452 شورای امنیت گفت: ما اکنون تیم اولیه‌ای داریم که با کامرت با هدف ازسرگیری فعالیت کمیته هماهنگی و هموار کردن مسیر برای حضور هیئت جدید به الحدیده آمده‌اند. به نظر من آن‌ها در زمان بسیار محدودی برای انجام یک ماموریت فوق‌العاده سخت، کار بسیار مهمی کردند. طی هفته‌های آینده هیئت بزرگ‌تری در الحدیده خواهیم دید. ما درحال حاضر درحال انجام مقدمات لجستیکی برای هیئت جدید هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد که تبادل اسرا میان دو طرف در آینده نزدیک انجام شود.
سایر اخبار این روزنامه
سومین شرکت ژاپنی بارگیری نفت ایران را کلید زد رئیس سازمان دامپزشکی کشور: 260 هزار تن گوشت قرمز وارداتی ثبت سفارش شد رئیس قوه قضاییه: دادستان‌ها با قاچاق دام به شدت برخورد کنند بانک مرکزی: تخصیص ارز 4200 تومانی مانع رشد شتابان قیمت کالاهای اساسی شد تظاهرات مردم کاراکاس در حمایت از مادورو هشدار سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در یمن راهپیمایی «شال قرمزها»ی پاریس علیه «جلیقه زردها»ی فرانسه به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب نگاهی به دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در استان آذربایجان شرقی در دهه فجر امسال 30 طرح در بخش آب و فاضلاب اصفهان با اعتباری بیش از 1275میلیارد ریال افتتاح می‌شود بازار کساد بازی سیاسی ورشو سفر معاون اول رئیس جمهور به سوریه به منظور رایزنی و تبادل دیدگاه‌ها با مقامات بلندپایه این کشور پاسخ‌های وزیر خارجه به سه سوال نمایند گان،مجلس را قانع کرد ظریف: ایران در برجام آمریکا را در موضع بغرنجی قرار داده است این چهره نورانی