پاسخ‌های وزیر خارجه به سه سوال نمایند گان،مجلس را قانع کرد ظریف: ایران در برجام آمریکا را در موضع بغرنجی قرار داده است

بخش خبری: وزیر امور خارجه دیروز با حضور در مجلس به سوال‌های سه نماینده پاسخ داد و توانست نمایندگان و سوال کنندگان را قانع کند.سوال اول پرسش علی ادیانی نماینده قائمشهر درباره علت عدم اجرای کامل شرایط مطروحه 9 گانه ازسوی رهبر انقلاب و شرایط مندرج درمصوبه مجلس درخصوص برجام بود که مجلس با رای خود اعلام کرد: پاسخ‌های محمدجواد ظریف قانع‌کننده بود. نمایندگان با 102 رای موافق، 71 رای مخالف و هفت رای ممتنع ازمجموع 194 نماینده حاضر اعلام کردند از پاسخهای ظریف قانع شدند.
سوال دوم را جعفرپور نماینده لارستان از محمد جواد ظریف درمورد علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل به کار در امارات متحده عربی پرسید که نماینده لارستان اعلام کرد که از پاسخ‌های رئیس دستگاه دیپلماسی قانع شد.
محبی نیا نماینده میاندوآب نیز که سومین سوال را مطرح کرد، این بود که مجموعه اقدامات دیپلماتیک جهت رفع تهدید بین‌المللی در منطقه و سطح جهانی که در مراکز رسمی چون شورای عالی امنیت ملی، هیات دولت به ثبت رسیده است را در قالب بسته برای سیاست خارجی اعلام کنید.نماینده میاندوآب هم پس از پاسخ‌های ظریف اعلام کرد از پاسخ‌های وی قانع شده است.
* ظریف: ایران در برجام آمریکا را در موضع بغرنجی قرار داده است


وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال علی ادیانی نماینده قائم شهر درباره علت عدم اجرای کامل شرایط مطروحه 9 گانه ازسوی رهبر معظم انقلاب و شرایط مندرج در مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص برجام، گفت: جمهوری اسلامی ایران در برجام با در نظرگرفتن همه شرایط بهترین اقدام را انجام داد که این انتخاب آمریکا را در وضعیت بغرنجی قرار داده است.
دکتر محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال با تاکید بر این که برجام آمریکا را در دنیا منزوی کرد، اظهار داشت: پس از نامه رهبر معظم انقلاب هیات نظارت بر روند اجرای برجام تشکیل شد که این هیات مسئول رسیدگی به اجرای مفاد نامه ایشان است.
ظریف افزود: وزارت امور خارجه گزارش‌های خود را به صورت مرتب به هیات ارائه می‌کند و هیات براساس مصالح کشور تصمیم می‌گیرد که چگونه عمل کند.
وی درمورد اقدامات جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه درخصوص برجام تاکید کرد که در نامه‌های متعدد از ابتدای اجرای برجام تاکنون موارد بدعهدی و نقض توافق هسته‌ای ازسوی آمریکا و سایر اعضای برجام را به اطلاع طرف مقابل رسانده و نسبت به آن اعتراض کرده است.
وزیر خارجه افزود: اقداماتی که باید در این راستا انجام می‌شد در هیات نظارت مورد تصویب قرار گرفت واین اقدامات هم انجام شده.نقش وزارت خارجه درهمین حدی است که بیان کردم،نقش آن گزارش دهی است.
وی اضافه کرد: ما به صورت مرتب و هر سه ماه یک بار گزارش برجام را به مجلس ارائه کردیم و این موضوع در مجلس بررسی شد و اگر تصمیم‌گیری لازم بوده انجام شده است. وزیر امور خارجه تصریح کرد: اعتقاد داریم از نظر منافع ملی با نظر گرفتن همه شرایط بهترین انتخاب انجام شده و این انتخاب آمریکا را در موضع بغرنجی قرار داده که امروز تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا از منزوی بودن خارج شود.
ظریف یادآور شد: ایراد گرفتن به دستاوردهای جمهوری اسلامی کار راحتی است اما نگاه کردن به شرایط واقعی و این که وزارت امور خارجه مجری تصمیمات نظام است، عین نیاز کشور است.
وی در ادامه از رئیس مجلس خواست تا جلسه را غیرعلنی کند تا وی بتواند بحث‌های مهمی را مطرح کند.
وزیر امور خارجه گفت: بنده وظیفه دارم در برابر خارجی‌ها از منافع ملی دفاع کنم لذا نمی‌توانم همه نکاتی که لازم را مطرح کنم.
در این زمان علی لاریجانی گفت: اگر قرار است جلسه غیرعلنی شود، راهکارش این است که نمایندگان پیشنهاد غیرعلنی برگزار شدن این جلسه را ارائه کنند و ما در این زمینه رای گیری کنیم.
وی از ظریف خواست تا زمانی که پیشنهادی ازسوی نمایندگان برای غیرعلنی برگزار شدن جلسه ارائه شود سخنانش را ادامه دهد.
ظریف نیز در ادامه سخنان خود گفت: برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند، در یک سال و نیم گذشته دولت آمریکا تمام تلاش خود را کرد تا از این عهدنامه که نماینده سوال‌کننده (ادیانی) آن را ترکمنچای خوانده به نحوی خارج شود، آیا طرف ترکمنچای هیچ وقت تلاش کرد از آن خارج شود.
وی با طرح این سوال چرا افتخارات ملی را به این نام می‌نامید، اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب 9 شرط گذاشته بودند و هیات نظارت را نیز تعیین کردند، اگر شما می‌فرمایید ما چه تعهدی گرفته ایم، بروید و از کسانی که قرارداد نفتا را امضا کردند، بپرسید چه تعهدی گرفتند؟
وزیر امور خارجه یادآور شد: بالاتر از تصمیم کنگره آمریکا و امضای رئیس جمهوری این کشور چیست که ترامپ از قرارداد نفتا هم خارج شد، بروید از کسانی که توافق پاریس را امضا کردند، بپرسید چه تعهدی از آقای ترامپ گرفتند که از آن هم خارج شد.
ظریف تصریح کرد: بروید از کسانی که عضو یونسکو هستند، بپرسید که چه توافقی از ترامپ گرفتند که از یونسکو هم خارج شد. بروید از کسانی که کمیسیون حقوق شورای بشر را ایجاد کردند، بپرسید که چه تعهدی از ترامپ گرفتند که به راحتی از آن خارج شد.
ظریف سوال کرد: چرا بدعهده دولت رژیم جنایتکار آمریکا را به اسم جمهوری اسلامی ایران تمام می‌کنید. چرا افتخار کشور را ترکمنچای می‌نامید؟
وی اضافه کرد: ما از طرف مقابل تعهد کافی گرفتیم، گزارش هم دادیم اما رژیم آمریکا از این تعهد خارج شد کما این که از هزاران تعهد دیگر هم خارج شده است.
ظریف گفت: این دولتی است که به اصول مسلم حقوق بین الملل هیچ احترامی نمی‌گذارد از این دولت چه توقعی دارید چه کسی می‌گوید ما براساس اعتماد عمل کردیم، ما تک تک اقداماتی که انجام دادیم اقدام متقابلش را هم گرفتیم و انجام دادیم.
وی اظهار داشت: ما تا اورانیم کیک زرد را وارد کشور نکردیم، اورانیوم غنی شده را از کشور خارج نکردیم، ما تا پی‌ام دی را حل نکردیم، درمورد اراک اقدامی انجام ندادیم. وی گفت: تمامی اقدامات ما نه تنها نسیه نبود بلکه ما نقد گرفتیم و بعد انجام دادیم. وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر دولت آمریکا بدعهدی و عهدشکنی کرده است شما بر سر دولت آمریکا بکوبید نه به فرزندان این ملت، مقاومت مردم ایران بود که باعث شد آمریکا و پنج قدرت دیگر مقابل 6 قطعنامه شورای امنیت بایستند وترامپ بگوید تا خرخره سرمان را کلاه گذاشته‌اند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: چرا باور نمی‌کنید،آقای ترامپ باید برجام را ترکمنچای بگوید نه شما، دستاوردهای ملت را این چنین ارزان نفروشید، اینها دستاوردهای دپیلماسی نیست بلکه دستاورد مقاومت بزرگ این ملت است، همان ملتی که بارها ترامپ را به زانو درآورد.
ظریف همچنین گفت: چهار بار ترامپ سعی کرد آنچه در برجام از دست داده را به دست آورد، ولی هر چهار بار شکست خورد. یک بار خودش به شورای امنیت رفت، یک بار وزیر خارجه این کشور را فرستاد. هم‌اکنون هم کاسه گدایی دست گرفته و دنبال این است که نشست لهستان را برگزار کند.
وی تصریح کرد: دو بار مجبور شد از برنامه‌ای که برای نشست لهستان گذاشته عقب نشینی کند به خاطر این که جمهوری اسلامی (همان کسانی که شا به آنها می‌گویید قرارداد ترکمنچای را منعقد کردند) آنان را مجبور به عقب نشینی کردند.
ظریف اضافه کرد: در سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای این ملت را ارج نهیم نه این که آن را خوار کنیم، این ملت بزرگ ایستاده است.
وی ادامه داد: ما این شرایط را اجرا کرده‌ایم و گزارش اجرا را به هیات نظارت دادیم هیات نظارت هم تصمیم گرفته که چه بکند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: آنجایی که ما باید جواب می‌دادیم هیات نظارت بوده، به مجلس هم گزارش داده ایم، شما هم می‌توانستید، تصمیم بگیرید. ما گزارش اجرای برجام را به مجلس ارائه کردیم لذا شما تصمیم می‌گرفتید و اگر هر تصمیم هم بگیرید، ما انجام می‌دهیم.
وی اظهار داشت: ما مشکلی نداریم خیال می‌کنید برای بنده مشکلی است که از برجام خاج شوم تصمیم با من نیست تصمیم با کشور است و کشور باید این تصمیم را بگیرد. اما بدانید که برجام آنقدر برای این کشور منافع داشته که آقای ترامپ دو سال است که تلاش می‌کند این منافع را از بین ببرد و امروز در دنیا منزوی شده است.
پس از پاسخ‌های ظریف، ادیانی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع نشده است و آن را به رای مجلس گذاشت، نمایندگان نیز با رای خود اعلام کردند که پاسخ‌های ظریف به این سوال قانع‌کننده بود.
* وزیر خارجه: امارات وارد مرحله برخورد غیرقابل قبول با ایران شده است
وزیر امور خارجه در ادامه جلسه علنی دیروز در پاسخ به سوال جمشید جعفرپور نماینده لارستان مبنی بر علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل به کار در امارات هم گفت: دولت امارات متحده عربی باوجود روابط گسترده اقتصادی که با ایران داشت به دلیل اشتباه‌های سیاسی و راهبردی مسئولان آن وارد یک مرحله برخورد غیرقابل قبول با جمهوری اسلامی ایران شده است.
ظریف افزود: به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که راهکارهای جایگزین درمورد این رفتار امارات ایجاد کنیم بنابراین راهکاری که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اقدامات معمول دیپلماتیک انجام داد، بدنبال ایجاد روزنه‌های لازم برای روابط اقتصادی است که این راه‌ها ایجاد کشورهای جایگزین و روش‌های جایگزین است تا بتوانیم بدون نگرانی از اقدامات دولت امارات کار خود را در روابط اقتصادی انجام دهیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: البته تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات متحده دچار مشکل شدند و تعداد زیادی نقل مکان کردند که ما تسهیلات لازم را برای آنها ایجاد کردیم که به کشورهای دیگر که با جمهوری اسلامی ایران رابطه بهتری دارند نقل مکان کنند که این کار انجام شده است، یعنی کشورهایی که رابطه بهتری با ایران داشته و دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به تحولات منطقه دارند.
ظریف یادآور شد: از آن رو تعداد دیگری با مضیقه دولت امارات متحده عربی مواجه شدند که برخوردهای لازم سیاسی با دولت امارات متحده عربی انجام شد؛ اما روشی که به نظر ما می‌رسد راه‌های جایگزین پیدا کنیم که در این زمینه تلاش شده و این تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه یکی از وظایف دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی را کمک به معیشت مردم و تسهیل شرایط اقتصادی عنوان کرد و افزود: ما در این زمینه تلاش بسیار می‌کنیم.
ظریف یادآور شد: تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امورخارجه کار دشواری بود به خاطر این که وزارت امورخارجه بعد از انقلاب سه یا چهار دور تجربه ناموفق اقتصادی داشت و کل بدنه وزارت امورخارجه با تشکیل معاونت اقتصادی مخالف بود. اما ما مجبور شدیم یک تجدید ساختار اساسی کنیم و رویکرد منطقه‌ای وزارت امورخارجه را به رویکرد موضوعی کنیم که بتوانیم معاونت اقتصادی را در وزارت خارجه احیا کنیم.
وی اضافه کرد: معاونت اقتصادی در دی ماه سال گذشته ایجاد شد در واقع کل تجدید ساختار ما سال گذشته انجام شد و آقای انصاری همان زمان به عنوان معاون اقتصادی منصوب شد. فردی که هم سابقه مدیرکلی اقتصادی در وزارت امورخارجه در دوران‌های گذشته را داشت و هم سابقه در سه سفارت انگلیس، روسیه و هند داشت یعنی این که ایشان اشراف به همه حوزه‌های روابط دوجانبه داشت بهترین انتخاب برای ما آقای انصاری بود.
وزیر امور خارجه ادامه داد: در همان زمان دکتر روحانی رئیس جمهوری قرار بود به هند سفر کند بنابراین نیاز بود که غلامرضا انصاری در هند حضور داشته باشد و از طرف دیگر ما هم به فردی با سابقه وی نیاز داشتیم که معاونت اقتصادی را در دست گیرد.
ظریف ادامه داد: معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه در طول 10 ماه گذشته کارنامه خوبی داشته است بنابراین این معاونت توانسته روزنه‌هایی برای مقابله با تحریم را پیدا کند.
وی گفت: البته لازم به یادآوری است که ما تنها می‌توانیم گروه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌هایی را که آماده همکاری با ایران هستند را پیدا کنیم ولی امکان عقد قرارداد نداریم بنابراین این کار ازسوی دستگاه‌های دیگر درحال انجام است.
ظریف افزود: معاونت اقتصادی آمادگی برای ارائه گزارش به مجلس را دارد، تجلی اقدامات معاونت اقتصادی را می‌توان در سفر بنده به عراق دید که در پنج روز به پنج شهر اربیل، سلیمانیه، نجف، کربلا و بغداد سفر داشته و در هر پنج شب سمینارهای اقتصادی با حدود 100 نفر از برجسته‌ترین کارآفرینان برگزار کردیم. امروز هم قرار است غلامرضا انصاری به همراه معاون اول رئیس جمهوری به سوریه سفر کند که برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در معاونت اقتصادی اداره کل تحریم وجود دارد، این اداره به دنبال راهکارهای خروج از تحریم است. البته وظیفه وزارت خارجه تسهیل و پیدا کردن حوزه‌های همکاری و کمک از ایرانی‌های خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در داخل است که در این راستا تمامی تلاشمان را انجام می‌دهیم تا امکانات در خدمت مردم باشد.
* ظریف: جمهوری اسلامی ایران فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی را خنثی کرد
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب درباره اینکه مجموعه اقدامات دیپلماتیک جهت رفع تهدید بین‌المللی در منطقه و سطح جهانی که در مراکز رسمی چون شورای عالی امنیت ملی، هیات دولت به ثبت رسیده است را در قالب بسته برای سیاست خارجی اعلام کنید، گفت: آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی تلاش زیادی علیه ایران کردند و تمام امکانات خود را به کار گرفتند ولی جمهوری اسلامی ایران توانست فشارهای آنان را خنثی کند.
ظریف در پاسخ به این سوال گفت: وزارت امور خارجه در نظام جمهوری اسلامی ایران دستگاه مجری سیاست خارجی است، ما تلاش می‌کنیم که در حوزه تصمیم سازی هم بتوانیم با ارائه تحلیل‌های درست و اطلاعات دقیق به تصمیم گیرندگان کشور برای تصمیم‌گیری در سیاست خارجی کشور کمک کنیم.
وی اظهار داشت: وزارت امور خارجه باید دیده بانی دقیق برای کشور باشد و تحولات بین‌المللی را رصد و آن را ارائه کند.
ظریف ادامه داد: ما خوشحالیم که همیشه با حسن نیت و صداقت همان طوری که رهبر معظم انقلاب با لطف خود تاکید کرده‌اند به عنوان دیده بان‌های امین، صادق آخرین تحولات دنیا را به سمع و بصر مقامات عالی کشور برسانیم و بعد از تصمیم‌گیری، بتوانیم در اجرای تصمیمات کارآمدترین روش‌ها را به کار گیریم و با توجه به تهدیدهای جدید برای امنیت جمهوری اسلامی ایران که خصوصا ازسوی رژیم قانون شکن و عهدشکن ایالات متحده درحال بروز و ظهور است بهترین سیاست را دنبال کنیم.
وی تاکید کرد: ما امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم باید بپذیریم در این چهل سال ممکن است مشکلاتی داشته باشیم و اشتباهات و کوتاهی‌هایی کرده باشیم، اما آن چه که ایران را برجسته کرده این است که ما استقلال خود را حفظ کردیم، توانستیم شرایطی را تعیین کنیم که کسی نتواند برای ایران تصمیم بگیرد و این از بزرگترین و برجستگی‌های ایران است که زمینه ساز الهام بخشی ایران است.
ظریف افزود: این استقلال در بستر زمانی و مکانی شکل گرفته که در گذشته ایران مجری سیاست‌های قدرت‌های سلطه گر بوده است. حتما این استقلال با هزینه و فشارهایی همراه بوده از این رو وظیفه ما این است که فشار این حرکت‌های تهاجمی جهان سلطه را علیه مردم ایران به حداقل برسانیم.به طور مثال در دو سال گذشته رژیم ترامپ با سیاست‌های خود به میدان آمده و علیه جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده است.
ظریف گفت:دستاورد برجام این بود که توانست شش قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت را پایان دهد. در تاریخ شورای امنیت سابقه ندارد کشوری توانسته باشد بدون خسارات اساسی به این قطع نامه‌ها پایان دهد.
وزیرخارجه گفت: ایران که از ذیل فصل هفت خارج شد هزینه هنگفتی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بود، آن‌ها سی و چند سال تلاش کرده بودند که ایران را داخل این چارچوب ببرند ولی ما توانستیم از آن خارج شویم. آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را کردند و تمام امکانات را به کار بستند، اما ایران توانسته فشارهای آنان را خنثی کند. وی تصریح کرد: کسی نمی‌تواند فراموش کند که آمریکا قلدر اقتصادی است، دلار آمریکا در محافل اقتصادی بین‌المللی تاثیرگذار است. در دو سال گذشته ترامپ حداکثر تلاش کرد. البته ما چشم به اروپا نداریم ولی می‌خواهیم ترامپ را منزوی کنیم و در این موضوع اروپا و روسیه یک قسمت عمده هستند.
وی گفت: تلاش ما در چهار بار باعث ناکامی آمریکا در شورای امنیت شد و انشالله در اجلاس لهستان هم موفق نخواهد شد،همان‌طور که در اجلاس ریاض موفق نشد.
ظریف اظهار داشت: ما کشوری هستیم که تاثیرگذاریم، کشوری هستیم که منادی آرامش هستیم. هم خود نیاز به آرامش داریم و هم نیاز به منطقه آرام داریم.
وی گفت: وحدت وانسجام باعث قدرت ملی ماست، می‌بایست همه در یک سنگر واحد زیر سایه رهنمودهای رهبری کار کنیم.
* رئیس دیوان محاسبات: کسری تراز عملیاتی بودجه سال گذشته 82 هزار و 77 میلیارد تومان است
در ادامه،رئیس دیوان محاسبات،گزارشی در مورد تفریغ بودجه سال 96 کل کشور به نمایندگان ارائه کرد.
عادل آذر،کسری تراز عملیاتی بودجه 96 را 82 هزار و 77 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی جبران شده که با نظارت این دیوان به میزان 72 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
رئیس دیوان محاسبات در تشریح عملکرد صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: این صندوق‌ها عمدتا قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل و دریافت حقوق از یک صندوق را اجرا نمی‌کنند و اعضای هیات مدیره این صندوق‌ها عمدتا در چند صندوق مشغول به کار هستند البته پرونده تک‌تک این افراد، بررسی و به دادسرا ارسال شده است.
آذر افزود: چهار هزار و 154 میلیارد تومان سهم سود سهام بازنشستگی پرداخت نشده، این درحالی است که 92 درصد مستمری مستمری‌بگیران این صندوق‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود
وی گفت: میزان پیش‌بینی لایحه بودجه سال 96 بالغ بر یک میلیون و 137 هزار و 937 میلیارد تومان بود که 113 درصد آن محقق شده است.
وی اظهار داشت: مصارف بودجه نیز شامل یک میلیون و 154 هزار و 879 میلیارد تومان بود که 110 درصد آن محقق شده است، سازمان برنامه و بودجه به منظور تسویه اسناد خزانه مبلغ 6337 میلیارد تومان از سرجمع درآمدها برداشت کرد.
رئیس دیوان محاسبات درخصوص علل کسری بودجه نیز گفت:برداشت از خزانه برای تسویه اسناد، اعمال برخی معافیت‌های حقوق گمرکی و عدم واگذاری بخشی از اوراق و اسناد، عامل کسری بودجه است.
وی اظهار داشت: کسری تراز عملیاتی بودجه 96 به میزان 82 هزار و 77 میلیارد تومان است، این مبلغ از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی جبران شده بود که با نظارت دیوان محاسبات به میزان 72 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
وی افزود: بودجه سال گذشته دارای 167 تبصره بود که حدود 38 درصد تبصره‌ها به صورت کامل رعایت شد، 46 درصد به صورت ناقص و یا کامل اجرا نشد و 16 درصد تبصره‌ها فاقد عملکرد است، این درحالی است که در سال 95 تنها 18 درصد احکام به صورت کامل اجرا شده بود.
رئیس دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: در سال 96 بیش از 100 درصد درآمدهای نفتی محقق شده است.
آذر به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات اشاره کرد و گفت: 359 شرکت دولتی سودده، 60 شرکت زیان‌ده و 9 بانک دولتی شامل شرکت‌های دولتی هستند که بودجه آنها 8052 میلیارد تومان بوده است.
وی افزود: در سال 96 باوجود حکم ماده 17 قانون محاسبات، بودجه 17 شرکت دولتی در لایحه بودجه ذکر نشده بود که با تذکر دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی، بودجه 15 شرکت به لایحه بودجه اضافه شد که مهم‌ترین آنها، بودجه مناطق آزاد بود.
وی در مورد عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری شرکت‌های دولتی گفت: سازمان خصوصی‌سازی در سال 96 از میزان ارزش 835 میلیارد تومان شرکت دولتی، 144 هزار و 731 میلیارد تومان آن را به بخش غیردولتی واگذار کرده است.
آذر ادامه داد: در سال 96 مواردی از واگذاری‌ها مغایر با قانون بوده که توسط دیوان محاسبات، مغایرت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و این پرونده‌ها در دادسرای دیوان محاسبات درحال پیگیری است و یا دیوان محاسبات به دلایل فنی، مانع واگذاری شده است.
وی گفت: عدم رعایت دستورالعمل اجرایی قانون اهلیت خریدار یکی از دلایل ممنوعیت برخی از واگذاری‌ها است، پالایشگاه کرمانشاه و ماشین‌سازی تبریز از شرکت‌هایی بودند که تخلفاتی در واگذاری آنها رخ داد و به دلیل عدم اهلیت فرد خریدار، دچار ضرر و زیان شدند.
رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: تعلیق قیمت بنگاه‌ها از مشکلات واگذاری‌ها است، ارزش شرکت پالایشگاه کرمانشاه 617 میلیارد تومان بود اما این شرکت به قیمت 199 میلیارد تومان به فروش رسید.
عادل آذر اظهار داشت: عدم رعایت قانون واگذاری شرکت‌ها از ایرادات دیگر عملکرد سازمان خصوصی‌سازی است.
وی تصریح کرد: شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزان به قیمت 914 میلیارد تومان واگذار شد؛ به دلیل عدم ارزش‌گذاری برخی از دارایی‌ها این شرکت به میزان 500 میلیارد تومان، دیوان محاسبات ورود کرد و درصدی از این مبلغ پرداخت شد اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد شرکت‌های مذکور به میزان 260 میلیارد تومان کمتر از ارزش واقعی، واگذار شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت دامپروری مغان به ارزش 4000 میلیارد تومان به قیمت 1850 میلیارد تومان واگذار شده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: ماشین‌سازی و ریخته‌گری تبریز در سال 96 به قیمت ارزیابی سال 94 به میزان 617 میلیارد تومان به فروش رسیده است، گفت: اقدام سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر استفاده از قیمت‌های کارشناسی سال 94 برای فروش این شرکت، مغایر قانون بوده است.
آذر همچنین گفت: شرکت توسعه گردشگری شامل 29 شرکت استانی، چهار هتل و تعداد زیادی مرکز گردشگری به میزان 102 میلیارد تومان به فروش رسیده و با پیگیری دیوان، واگذاری آن ابطال شده است؛ این شرکت در سال 96 به میزان 396 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود.
وی با انتقاد از عدم پیش‌بینی صحیح بودجه شرکت‌های دولتی، گفت: تعداد 62 درصد شرکت‌های دولتی دارای اصلاحیه بودجه بودند و در عمل 180 شرکت در سال 96 زیان‌ده شده‌اند.
آذر در تشریح عملکرد صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی، گفت: این صندوق‌ها عمدتا قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل و دریافت حقوق از یک صندوق را اجرا نمی‌کنند و اعضای هیات مدیره این صندوق‌ها عمدتا در چند صندوق مشغول به کار هستند البته پرونده تک‌تک این افراد، بررسی و به دادسرا ارسال شده است.
وی افزود:چهار هزار و 154 میلیارد تومان سهم سود سهام بازنشستگی پرداخت نشده، این درحالی است که 92 درصد مستمری مستمری‌بگیران این صندوق‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.
رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: مانده مطالبات هلدینگ صندوق‌ها هزار و 500 میلیارد تومان است که تاکنون وصول نشده است، البته به نظر می‌رسد صندوق‌ها نمی‌توانند زیرمجموعه خود را به درستی مدیریتی کنند.
‌آذر گفت: شرکت شستا با دیوان محاسبات جهت بررسی صورت‌های مالی همکاری نکرده و به نامه‌های دیوان پاسخ نداده است به همین جهت، این تخلف از قانون به دادسرای دیوان ارسال شده است.
وی از عدم بررسی میزان تحقق واقعی معافیت‌های گمرکی و مالیاتی کرد و گفت: به عنوان مثال در سال 96، 600 میلیارد تومان معافیت گمرکی پیش‌بینی شد و در عمل 4366 میلیارد تومان معافیت گمرکی اجرایی شد.
وی گفت: پیشنهاد می‌شود به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی، عدم ارسال صورت‌های مالیاتی، جرم‌انگاری شود.
عادل‌آذر ادامه داد: تعدادی از ردیف‌های درآمدی قانون بودجه، هر ساله فاقد عملکرد است و باید در راستای واقعی نمودن ردیف‌های درآمدی، احکام مذکور از قانون بودجه حذف شود.
وی افزود: پیشنهاد می‌شود حسابی به نام صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی افتتاح شود و سهم صندوق از درآمدهای مذکور، به این حساب واریز گردد.
وی با اشاره به گزارشی در مورد صندوق‌های بازنشستگی، گفت: در اینجا اعلام می‌کنیم سازمان تامین اجتماعی در حوزه شستا با دیوان محاسبات همکاری نمی‌کند اما جا دارد از صندوق بازنشستگی جهت همکاری‌هایی که با ما می‌کند تشکر کنیم.
وق افزود: شستا با ما همکاری نمی‌کند و به ما اجازه ورود نمی‌دهد،ما در زمینه مناطق آزاد هم مشکل این چنینی داشتیم اما قانونی شد و تاحدودی این مشکل مرتفع شد و باید در زمینه شستا هم یک حکم محکم بیاوریم اما تا زمانی که وضعیت این چنینی باشد کار به جایی نمی‌رسد.
* سعید نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت معرفی شد
نامه معرفی دکتر سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی دیروزمجلس قرائت شد.علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه ضمن قرائت نامه دکتر روحانی اظهار داشت: رئیس جمهوری در نامه‌ای سعید نمکی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت ودرمان به مجلس معرفی کرد.
در نامه رئیس جمهوری به مجلس آمده است: براساس اجرای اصل 133 قانون اساسی سعید نمکی را به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به مجلس معرفی می‌کنیم. مشخصات و برنامه‌های ایشان نیز ارائه می‌شود.
سخنگوی هئیت ریسه مجلس هم اعلام کرد جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی بهداشت احتمالاً سه‌شنبه آینده برگزار می‌شود.
* 235 نماینده مجلس از برگزاری رزمایش اقتدار 97 تقدیر کردند
235 نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای ضمن تقدیر و تشکر از نیروی زمینی ارتش برای اجرای رزمایش اقتدار 97 تاکید کردند: این رزمایش به نوبه خود یک نوع رکوردشکنی بود.
سایر اخبار این روزنامه
سومین شرکت ژاپنی بارگیری نفت ایران را کلید زد رئیس سازمان دامپزشکی کشور: 260 هزار تن گوشت قرمز وارداتی ثبت سفارش شد رئیس قوه قضاییه: دادستان‌ها با قاچاق دام به شدت برخورد کنند بانک مرکزی: تخصیص ارز 4200 تومانی مانع رشد شتابان قیمت کالاهای اساسی شد تظاهرات مردم کاراکاس در حمایت از مادورو هشدار سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در یمن راهپیمایی «شال قرمزها»ی پاریس علیه «جلیقه زردها»ی فرانسه به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب نگاهی به دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در استان آذربایجان شرقی در دهه فجر امسال 30 طرح در بخش آب و فاضلاب اصفهان با اعتباری بیش از 1275میلیارد ریال افتتاح می‌شود بازار کساد بازی سیاسی ورشو سفر معاون اول رئیس جمهور به سوریه به منظور رایزنی و تبادل دیدگاه‌ها با مقامات بلندپایه این کشور پاسخ‌های وزیر خارجه به سه سوال نمایند گان،مجلس را قانع کرد ظریف: ایران در برجام آمریکا را در موضع بغرنجی قرار داده است این چهره نورانی