گلایه شدید صالحی از کندی چینی‌ها

رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در کارخانه اردکان یزد اعلام کرد: دومین محموله کیک زرد این کارخانه روز چهارشنبه به میزان 30 تن به تاسیسات اصفهان منتقل می‌شود.
علی‌اکبر صالحی ادامه داد: در ۴ تا ۵ سال گذشته با حمایت دولت و مجلس توانستیم مجدد کارخانه اردکان را راه‌اندازی کنیم و به وضعیت صنعتی برسانیم و این دستاورد را به مهندسان عزیز کشور تبریک می‌گویم.دومین محموله کیک زرد کارخانه اردکان به اصفهان بارگیری شده به اصفهان منتقل شده است.
وی ادامه داد: امروز شاهد انتقال ۳۰ تن کیک زرد تولید در این کارخانه به اصفهان هستیم و می‌توانم بگویم این کارخانه با ظرفیت کامل در حال کار است.
صالحی گفت: کارخانه اردکان (مجتمع شهید رضایی‌نژاد) اولین کارخانه تولید کیک زرد در این حجم است که از ۱۳۷۱ بنای تاسیس آن گذاشته شد اما در ۴ الی ۵ سال گذشته تکمیل شد. ایران قبلاً از معدن گچین برای تولید کیک زرد استفاده می‌کرد که حجم آن ۱۲۰ تن بود اما با تمام شدن ظرفیت این معدن (روباز) دیگر بسته شده است.رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر از معادن ساغند ۱ و ۲ برای تولید کیک زرد استفاده می‌کنیم البته معادن دیگری هم هست که بعداً اعلام خواهیم کرد. در عین حال یزد غنی‌ترین استان کشور به لحاظ معادن اورانیوم است و استان دیگری که در این حد باشد نداریم.


معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که صنعت هسته‌ای بدون اورانیوم هیچ است اظهار کرد: اورانیوم ماده استراتژیکی است و اگر آن را نداشته باشیم هر چه قدر تاسیسات پیشرفته داشته باشیم فایده ندارد.
به گزارش ایرنا، وی گفت: با اکتشافات هوایی که انجام شده است مقدار قابل توجهی اورانیوم کشف شده است و به وقت خود اعلام می‌کنیم. اکنون ۸۰ درصد ایران مورد اکتشاف قرار گرفته است و ۳۵۰ هزار حفاری انجام داده‌ایم و این آمادگی را داریم که در یک چشم‌انداز ۵ تا ۶ ساله میزان ذخایر را به ۳۵۰ تن برسانیم. این کارخانه می‌تواند ۸۴ هزار تن کانسنگ اورانیوم را خردآیش کند و هرچه عیار سنگ بالا باشد میزان بالاتری از ذخایر را تولید خواهیم کرد. البته عیار سنگ کمتر به هزار می‌رسد.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از ارتقای راکتور تهران خبر داد و گفت با ارتقای این راکتور عملا عمر این راکتور بیست سال اضافه می‌شود و می‌توانیم رادیوایزوتوپ‌های بیشتر و متنوع تری تولید کنیم.
صالحی از کندی کار توسط چینی‌ها در مدرن‌سازی راکتور اراک گلایه کرد و با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی در زمینه ایمنی هسته‌ای، آموزش، و همکاری در پروژه گداخت اروپا، گفت: در مجموع وضعیت همکاری‌های بین‌المللی صنعت هسته‌ای ایده‌آل نیست ولی خوب است و این هشدار را هم داد که شرکای برجام به تعهدات خود عمل کنند، درغیر این صورت دست ایران بسته نیست و برای مواجهه با هر شرایطی گزینه‌های مختلفی در اختیار دارد.
او درباره راکتور اراک نیز گفت: در زمینه مدرن‌سازی راکتور اراک یک گروه کاری متشکل از ایران، آمریکا و چین تشکیل شد و اینها متعهد شدند که در بازسازی راکتور اراک به ما کمک کنند. کشورهای دیگر هم که در بطن و متن مذاکره حضور داشتند، تعهد کردند تا به لحاظ فنی و کارشناسی کمک کنند.تا چند ماه قبل این کار خوب پیش می‌رفت و خیلی کارها را جلو بردیم؛ طراحی مفهومی و طراحی پایه تمام شد، طراحی تفصیلی نیز در میانه راه بود که آمریکا از برجام خارج و انگلیس جایگزین شد.ما از نقش مثبت چین تشکر می‌کنیم با اعلام خروج آمریکا از برجام، چین علیرغم تعهداتی که برعهده داشت، از سرعت همکاری‌ها با ما کاست و البته انتظار ما از طرف چینی، چیز دیگری بود.
وی افزود: طرف چینی می‌گوید اگر با شما همکاری بکنم آمریکا ممکن است شرکت‌های چینی مرتبط با صنعت هسته‌ای را مورد تحریم قرار دهد. در صورتی که ما بر اساس قطعنامه 2231 کار می‌کنیم و این پروژه مورد تایید پنج به علاوه یک بوده و حالا فقط آمریکا از برجام خارج شده و دیگر کشورهای درگیر در مذاکرات از آن حمایت می‌کنند. البته این‌طور نیست که پروژه را کاملا متوقف کرده باشد ولی اجرای پروژه از سرعت لازم برخوردار نیست. ما امیدوار هستیم دوستان چینی ما که ازعناصر اصلی تحقق برجام بودند و در عملیاتی شدن برجام مثبت عمل کردند و ما از نقش آنها تشکر می‌کنیم، طبق همان رویه سابق پیش بروند.