لطفا به جای پروتئین، نیکوتین مصرف کنید !

آفتاب یزد – گروه سیاسی: یک دلخوشی برای مردم، یک طرح از سوی دولت، یک روش برای حل یک مشکل. اما باز هم در عمل پر از حاشیه. ماجرای دادن گوشت‌های ارزان قیمت به مردم با ارائه کارت ملی به منظور حمایت از خانواده‌ها در شرایط حساس و خاص فعلی.
حالا صف‌های طولانی برای دریافت گوشت، به شرط همراه داشتن کارت ملی و اعلام شماره موبایل، سوژه شبکه‌های اجتماعی و تعابیر و تفاسیر مختلف در این باره شده است. صف‌هایی که چه در بالای شهر و چه پایین شهر برای دسترسی به سه‌کیلو گوشت ارزان قیمت ایجاد شده‌اند.
اوضاع طوری است که در خیلی از تره‌‌بارها، حتی باید از قبل برای در صف ایستادن هم نوبت بگیرید. هر چند هنوز از این صف‌ها، اخبار تلخی مثل آنچه که در طرح توزیع سبد کالا صورت گرفت شنیده نمی‌شود.
حتما یادمان نرفته که در زمان توزیع سبد کالا در دولت اول حسن روحانی خبر درگیری‌های فیزیکی در صف به گوش رسید!


ظاهرا تلاش شده ساماندهی بهتری از این حیث نسبت به گذشته صورت بگیرد.
اما قصه گوشت 110هزارتومانی و لبنیات گران شده در کشور و در نتیجه ایجاد صف‌های غم انگیزی که طرح جدید ایجاد کرده باعث ایجاد این سوال شده است که واقعا چه بر سر کشور آمده که امروز مردم ایران باید کارت ملی به دست برای خرید گوشت ارزان، نامشان برای یک ماه در سیستم ثبت شود تا مبادا تا یک ماه بعد، دوباره هوس خرید و خوردن گوشت ارزان به سرشان بزندو به تقلب دو نوبت از موهبت دولت در طرح سبد حمایتی بهره ببرند؟! اقدامی که از دید بسیاری نه به معنای حمایت از مردم بلکه به نوعی توهین به آن‌هاست.
مردم را مجاب می‌کنیم مدت‌ها در صف طولانی برای خرید مایحتاج خود همراه با اعلام مشخصات بایستند تا به دست آن‌ها گوشتی را با قیمتی بدهند که تا چند ماه پیشتر می‌دادند و از طرفی گداپرورانه به گونه‌ای با او برخورد کنند که حق خرید بیشتر از سه کیلو گوشت را نداشته باشد.
این رفتار باعث واکنش‌های بسیار تندی علیه دولت شده است و عده‌ای جایگاه و شان ملت ایران را والاتر از آن می‌دانند که با چنین طرح‌هایی اینگونه تحقیر شود، عده‌ای دیگر نیز اما ایراد اصلی را در خود فرهنگی می‌دانند که از این تحقیر شدن در صف‌ها و ثبت نام شدن‌ها برای‌اندکی گوشت استقبال می‌کنند در عوض بی‌توجهی یا اعتراض.
البته ناگفته نماند از سویی دیگر عده‌ای هم این طرح را یک حرکت مثبت در آستانه وضعیت خاص می‌دانند و معتقدند که این گام می‌تواند قدمی مثبت در عرصه کمک به اقشار مختلف مردم باشد و اعطای سبد حمایتی، بسیار بهتر و مفید تر از دست روی دست گذاشتن دولت است.

>یک سوال مهم
اما در کنار نظرات مثبت و منفی پیرامون این طرح، عده‌ای نیز می‌گویند اساسا از چه روی باید قیمت گوشت به این شکل دربیاید که برای گرفتن آن امروز نیاز به در دست داشتن کارت ملی باشد.
در این باره بد نیست گریزی هم بزنیم به سخنان محمدرضا مسجدی رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات که اخیرا ضمن انتقاد نسبت به این مسئله که قیمت گوشت در حال حاضر به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده و لبنیات گران شده است،‌گفت:‌ این در حالی است که قیمت دخانیات پایین است و باید عوارض خرده‌فروشی افزایش یابد.
آن طور که ایسکانیوز می‌نویسد وی در این باره گفته است: ۵۴ بیماری و ۲۴ نوع سرطان ارتباط با استعمال دخانیات د‌ارد و باید اقدامات لازم هر چه بیشتر جهت پیشگیری از استعمال دخانیات د‌ر کشور انجام شو‌د.
مسجدی گفت: بر اساس این قانون باید دولت هر ساله ۱۰ درصد مالیات دخانیات ر‌ا افزایش دهد و‌لی متاسفانه نه‌تنها این مسئله محقق نشده بلکه عقب‌گرد جدی د‌ر سال جاری داشته‌ایم. قیمت گوشت به ۱۱۰ هزار تومان رسیده و لبنیات گران شده و‌لی مالیات سیگار و قلیان ارزان شده است این مسئله عوارض بسیاری د‌ر جامعه د‌ارد و باید این مسئله مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.
از همین رو اکنون این پرسش مطرح است که واقعا راهکاری برای مهار قیمت گوشت نبود؟ آن هم وقتی که می‌شود قیمت دخانیات را اینقدر خوب مهار کرد؟ شاید هم سیگارهای ارزان داروی خوبی برای التیام دردهای گرانی امروز مردم از دید برخی مدیران برنامه‌ریز تصور شده است.