بروید به دَرَک!

نوروز ‌سال گذشته و پس از وقوع زلزله کرمانشاه، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به زیرمجموعه‌های خودش در وزارتخانه اعلام کرد، هدایای نوروزی‌شان را صرف کمک به افراد زلزله‌زده کنند. پس از آن نامه‌ای با امضای سیدحسین عادلی، مدیر کل دفتر وزارتی وزارت ارتباطات خطاب به سازمان‌ها، شرکت‌ها، پژوهشگاه‌ها، دانشکده علمی - کاربردی پست و مخابرات و پست‌بانک ایران ابلاغ شد. در این نامه، حذف هدایای تبلیغاتی و صرف هزینه آن در قسمت‌های دیگر پیشنهاد شده و آمده بود: «با توجه به قرار گرفتن در آستانه ‌سال جدید شمسی و تهیه و تولید اقلام تبلیغاتی توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها، بنابر دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اهتمام ویژه برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده کشور، مقتضی است برآورد هزینه‌های مربوط به موارد مذکور را صرف کمک به مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه کرده و در شب عید گام موثری برداریم. از این رو کلیه سازمان‌ها و شرکت‌ها نسبت به تهیه بسته‌های مورد نیاز با هماهنگی استانداری استان مذکور و از طریق این دفتر اقدام لازم را معمول کنند.»
امسال هم وزیر جوان به رسم ‌سال گذشته و چند هفته مانده به نوروز، درخواست تازه‌ای مطرح کرده است؛ درخواستی که به گردشگری و آن هم در منطقه‌ای محروم گره خورده است. او روز گذشته در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «پارسال از شرکت‌های ارتباطاتی خواستم هزینه هدایای نوروز را صرف زلزله‌زدگان کنند. امسال نیز بیایید به‌جای خرید هدایا برای مدیران دستگاه‌ها یا تبلیغات، امکانات حداقلی را برای روستای بی‌نظیر گردشگری #دَرَک فراهم کنیم تا اقتصاد مردم عزیز آن‌جا رونق گیرد و به‌ «دَرَک» ‌رفتن یک سفر جذاب شود.»
درک کجاست؟
در انتهای نقشه سیستان‌وبلوچستان و در قسمت جنوبی آن، جایی که اقیانوس و آب دریا با هم یکی می‌شوند، روستایی ساحلی به نام «دَرَک» واقع است. این روستای ساحلی در سر راه دو بندر مهم جنوب، یعنی بندر چابهار و بندرعباس قرار گرفته و در مسیر ترانزیتی بندر کنارک و بندر جاسک واقع شده است. دَرَک در 170 کیلومتری جنوب چابهار، در امتداد سواحل دریای مکران و با فاصله‌ای 10 کیلومتری از زرآباد قرار دارد. این روستای ساحلی یکی از بکرترین و زیباترین مناطق در پهناورترین استان کشور است که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و همین زیبایی است که یادآوری می‌کند که درک دیگر یک نفرین نیست، بلکه یک محل رویایی و منحصربه‌فرد، یک ساحل بسیار زیبا همانند سواحل میامی و قناری است. جایی که در آن منظره اقیانوس و رمل‌های کویری به‌علاوه نخل‌های سر به فلک کشیده چشم هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.


درک یا درگ، گویا در زبان محلی به معنی سکونت در کنار دره است و از سربالایی فرعی ساحل درک تنها رمل‌های شنی، نخل و دریا پیداست و اهالی آن بیشتر ماهیگیر هستند.
سال گذشته بود که چند عکس بی‌کیفیت در توییتر که نوید برهان زهی، یکی از بلوچ‌های شناخته‌شده آن را به اشتراک گذاشته شده بود، این منطقه را بیش از پیش به شهرت رساند. آن عکس‌ها بیش از دوهزار بار پسندیده و ۵۰۰ بار به اشتراک گذاشته شد و هوای سفر به «درک» را به سر خیلی‌ها انداخت. هرچند در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رسمی تصاویر و اطلاعات کامل از روستای درک کم است و بسیاری از محلی‌ها هم این منطقه را نمی‌شناسند، اما نوروز ۹۶ مسافران زیادی آدرس این روستا را می‌پرسیدند؛ روستایی که چهار عکس از ساحل بی‌نظیرش به اندازه یک کمپین تبلیغاتی پرخرج، سر و صدا ایجاد کرده بود تا میزبان مسافرانی باشد که شور تجربه‌کردن و دیدن شگفتی‌های استان ناشناخته‌ سیستان‌وبلوچستان را داشتند.
حالا امسال وزیر ارتباطات بار دیگر با فراخوانی نام این منطقه را بر سر زبان‌ها انداخته تا شاید با حضور هر چه بیشتر گردشگر در آن منطقه، هم مردم از زیبایی کشورشان آگاه شوند و هم اقتصاد آن منطقه رونق گیرد.