فوتبال ملی ایران فعلا تعطیل!

شهروند| این‌طور که پیداست عزمی برای تعیین تکلیف وضع تیم‌ ملی در آینده‌ای نزدیک وجود ندارد و فدراسیون هنوز حتی اتاق فکر خود را هم برای انتخاب جانشین کی‌روش تشکیل نداده است. مسئولان وزارت ورزش هم در صحبت‌های خود این وظیفه را بر گردن فدراسیون می‌اندازند و از دخالت‌نکردن خود سخن می‌گویند، اما در فاصله نزدیک به 20 روز تا روزهای فیفا هیچ برنامه‌ای برای تیم ‌ملی بزرگسالان اعلام نشده و تورنمنت چین هم که در برنامه فدراسیون بود، با حضور 4 تیم دیگر به‌جز ایران برگزار می‌شود!
مثل همیشه بدون برنامه‌ریزی
شاید قبل از جام ملت‌ها هم می‌شد پیش‌بینی کرد که کار کی‌روش با ایران به پایان رسیده و اتفاقا مربی پرتغالی هم با آگاهی به همین مسأله باب مذاکره خود را با کلمبیا از قبل باز کرده بود و بلافاصله بعد از ترک ایران با این کشور قرارداد امضا کرد؛ یعنی فدراسیون می‌توانست حتی قبل از جام ملت‌ها به فکر آینده تیم ‌ملی بعد از کی‌روش باشد و مثل خیلی از تیم‌های بزرگ دنیا در حالی‌که قرارداد سرمربی‌اش به پایان نرسیده، با مربی بعدی توافق کند. نه‌تنها این اتفاق رخ نداده، بلکه مثل همیشه برنامه‌ریزی دقیقی از قبل برای آینده تیم‌ ملی صورت نگرفته است. بعد از پایان جام ملت‌ها برای ایران که نزدیک به یک ماه از آن می‌گذرد، به‌جز شایعات عجیب هیچ چیز دیگری درباره سرمربی جدید تیم ‌ملی به گوش نرسیده و مسئولان فدراسیون هم می‌گویند در این زمینه عجله‌ای ندارند!
سازه کی‌روش خراب می‌شود!


یکی از دستاوردهای مهم کارلوس کی‌روش در طول سال‌های حضورش در ایران صعود تیم ‌ملی در رنکینگ فیفا بود، به‌طوری که ایران در آخرین رنکینگ رتبه 22 جهان و نخست آسیا را به خود اختصاص داده است. نزدیک به 20 روز دیگر فیفادی خواهد بود که کشورهای مختلف برای برگزاری حداقل 2 بازی دوستانه در تعطیلات لیگ‌های اروپایی برنامه‌ریزی کرده‌اند. ایران اما بدون برنامه و البته بدون سرمربی توجهی به این ماجرا ندارد؛ اتفاقی که قطعا باعث افت رنکینگ جدی برای تیم‌ ملی خواهد بود. با این‌که تاج بعد از جام ملت‌ها از حضور تیم‌ ملی در تورنمنت چین در عید نوروز خبر داده بود، 4 تیم حاضر در این تورنمنت معرفی شدند و خبری هم از ایران نیست.
چرا عجله نداریم؟!
این روزها شایعات و گمانه‌زنی‌های زیادی به گوش می‌رسد. برخی می‌گویند وزارت ورزش به فدراسیون دستور داده فعلا برای تیم‌ ملی سرمربی انتخاب نکند تا بعد از تغییراتی که در فدراسیون به دلیل خروج احتمالی بازنشسته‌ها صورت می‌گیرد، شخص وزیر و اطرافیان بتوانند گزینه مد نظرشان را روی نیمکت تیم‌ ملی بنشانند. از سوی دیگر هم فدراسیون‌نشین‌ها می‌گویند عجله‌ای برای انتخاب سرمربی تیم ‌ملی ندارند؛‌ اگرچه دلیل این تعلل بیش از همه نداشتن پول و اسپانسر مناسب به نظر می‌آید. شاید فدراسیون ترجیح می‌دهد به دلیل در پیش نبودن بازی‌های رسمی تا چند ماه آینده فعلا به‌زعم خودش صرفه‌جویی کند و سرمربی جدید را استخدام نکند. هر چه که پشت این ماجرا باشد، به افت رنکینگ تیم‌ ملی و از دست رفتن زمان منجر می‌شود؛ با این‌که فدراسیون می‌توانست حداقل برای این مدت مربی موقتی را برای جریان داشتن کارهای تیم‌ ملی انتخاب کند.
خطر در کمین تیم امید
در روزهایی که تیم‌ ملی بزرگسالان تقریبا تعطیل شده، خطر بزرگی تیم امید را هم تهدید می‌کند. امیدها در عید نوروز مرحله اول انتخابی المپیک را در پیش دارند و باید به مصاف تیم‌های ترکمنستان، عراق و یمن بروند. اردوی اول اسفند امیدها طبق توافق استیلی و کرانچار با سازمان لیگ لغو شد، اما اردوی اواسط اسفند هم شاید با همکاری‌نکردن باشگاه‌ها مواجه شود! سازمان لیگ نخواسته برای تیم امید لیگ را تعطیل کند و باشگاه‌ها باید درحالی‌که درگیر لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا هستند، بازیکنان مد نظر کرانچار را به اردوی تیم امید بفرستند. با این‌که استیلی در مصاحبه دیروز خود باشگاه‌ها را به محرومیت در صورت همکاری‌نکردن تهدید کرده، به نظر می‌رسد فدراسیون باید برنامه‌ریزی بهتری برای تیم امید انجام می‌داد و حتی به دلیل حساسیت انتخابی المپیک لیگ را تعطیل می‌کرد.